inaktiv000 Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Jeg har noen små brune flekker på dørene til min Skoda Fabia 2004 stv (beige). Dette ser ut til å være rust som ligger i overflaten av lakken. På K2000 i Trondheim (bilvask) anbefalte de å gå over med lakkrens og polere bilen, ellers ville rusten utvikle seg ifølge dem. Dette, samt flekking med lakkstift, skulle de ha ca 3 000 kroner for. Er behandling nødvendig? Noen erfaring med K2000? Er prisen fornuftig? Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Om det er overfladisk så skal det holde med å bare pusse det ned med våtsandpapir og lakke over med en stift (om det ikke er for stort da). Er det bobler i det samt at det flasser må du til med vinkelsliper. Men dette skal være noe du klarer selv hjemme og vil ikke koste deg mer enn litt arbeid, lakkstift og 100 kroner i sandpapir. Samt polering da... Har selv ett hjørne jeg må fikse etter vintern men det er mer omfattende og ser ut til at jeg må til med vinkelsliper og alt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Ettersom du virker usikker på om det kun er overflate rust som er problemet, ville jeg først funnet ut det. Blir for dumt og bruke 3000 på overflaten, vist problemet ligger "under flaten". Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 13. april 2011 Forfatter Del Skrevet 13. april 2011 Problemet er nok litt at jeg kan veldig lite om sånt, og har ingen verktøy eller garasje. Lurer også på om prisen er grei for et slikt arbeid. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Prisen for sånt er veldig varrierende alt etter verksted. Men ta et bilde så får vi se litt mer ;9 Det og utbedre rust er ganske enkelt og lære seg, og når rust først kommer, så kommer det for og ruste mer, desverre. Men det og fjerne overflate rust er ganske enkelt, du tar litt sandpapir, pusser det godt ned på stålet, sparkler over og sprøyter litt lakk på, lakk sprøyten til biltema koster 150 kr og er meget bra til hobbybruk, lakket 2 russebiler med det, gode ressultat Lenke til kommentar
Treespider Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 Tipper på at de små gulbrune flekkene du beskriver er metallspon/piggrust. Da trenger du Iron-X, som løser opp dette. Er bilen hardt angrepet, kan behandlingen gjøres flere ganger for å fjerne alt. Nå på våren er ihvertfall Iron-X et must på bilene her i gården, selv en ny bil kjøp i oktober. Iron-X får du her 3 Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 Lakk ruster IKKE, så enten så er det metallet under som har rustet, ellers så er det noe som ligger utenpå lakken som ruster (som han over meg beskriver) Kommer rusten innenfra, så er det en forholsvis stor jobb å få stoppet dette. Er det utenpå lakken, så er det enkelt og fikse Lenke til kommentar
Treespider Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 Hvis bilen ikke generelt er angrepet av rust på de 'vanlige' stedene (kanter, kanaler o.l.) er det liten grunn til å tro at det oppstår rust innenfra på større paneler først. Piggstøv derimot limer seg på lakken i vinterhalvåret, og ruster til små gulbrune flekker. Som sagt, Iron-X tar dette greit. Du vil bli overrasket over hvor mye det egentlig er, for det er ikke alt du ser med det blotte øye heller. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 24. april 2011 Forfatter Del Skrevet 24. april 2011 Det høres midt i blinken ut, takker Lenke til kommentar
Treespider Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 Her er en liten bildeserie av hvordan det ser ut når du sprayer på Iron-X. Der det fins jernholdige partikler blir Iron-X fiolett/rosa...fikk helt sjokk første gangen jeg brukte det.. :!: Iron-X in action Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Ferro-bet rustvask er ikke dumt det heller. Har brukt det på felger, karroseri, gelcoat og betong og må si at dette er det beste stoffet jeg har vært borti. Finansavisen motor har gjort en test som ligger på hjemmesiden til ferro-bet.De har også en rustfjerner, som etter sigende skal være veldig bra. Skal man vaske felger som er montert på bilen, bruker jeg sonax felgrens. Den er syrefri, og man unngår at bremsekalippere osv. ruster mer enn de alle rede gjør. Denne blir også rosa i kontakt med f.eks bremsestøv som inneholder metallpartikler. Dette er etter min mening et svært godt produkt. Rust kan du behandle med en rustfjerner, f.eks. ferro bet rustfjerner (ikke rustvasken). da vil kjemien binde rusten og hindre videre utvikling. Sørg for tilkomst og at løs lakk osv. er skrapt bort. Den andre metoden er å slipe bort all rust, ev. sparkle og lakke. Det er da helt essensielt for resultatet at absolutt all rust fjernes/slipes bort. Det må bare være helt rent metall igjen. Våtslipepapir er et must og helst også stålull. Man bruker selvfølgelig ikke vann når en sliper metall, da bruker du WD40 e.l. Er det veldig gale kan en bruke verktøy som vinkelsliper, men det er da ofte lett å ta for mye. Sand eller glassblåsing er da et bedre alternativ. Jeg bruker vanlig vis en kombinasjon der det aller verste/ løse pusses bort og så lar jeg kjemien ta seg av det som sitter igjen som "fast rust". Er forøvrig en del ok videoer på youtube når det gjelder rustreparasjoner og karosseriarbeid generelt. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 (endret) Backer opp Ferro-bet rustfjerner. Nå har jeg en gammel bil, så jeg brukte minst mulig annstrengelse. Ett par runder med rustfjerneren + sealer og det har ikke kommet tilbake enda (6 mnd siden). Se innlegget mitt her for resultat Og her brukte jeg kun rustfjerner, vann og sealer. Ingen skraping eller børsting. Endret 3. mai 2011 av xibriz Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 21. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2011 Har lest litt om Ferro-bet rustvask/fjerner, og det virker som temmelig sterke midler. Tåler lakken min det? Husk at rustflekkene trolig ligger oppå lakken, så jeg ønsker kun å fjerne disse, ikke lakken under... Lenke til kommentar
jkarte Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Har lest litt om Ferro-bet rustvask/fjerner, og det virker som temmelig sterke midler. Tåler lakken min det? Husk at rustflekkene trolig ligger oppå lakken, så jeg ønsker kun å fjerne disse, ikke lakken under... Tror heller du skal bruke IronX. Sjekk link og se om ikke rustflekkene du besriver ser noenlunde like ut som på første bildet Test IronX Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 21. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2011 Ja, i dag har jeg lest mye om Iron-X Det virker som rett produkt. Flekkene likner veldig på disse: Jeg må imidlertid innrømme at jeg ikke forstår meg helt på bruken av produktet. Er det nok å spraye på, vente litt og skylle av? Eller vil dette løse opp lakken/beskyttelsen eller noe slik at jeg må gjøre en slags lakkbehandling etterpå? Må bilen vaskes grundig på forhånd? Torshov hadde forøvrig ikke produktet Lenke til kommentar
jkarte Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Jeg må imidlertid innrømme at jeg ikke forstår meg helt på bruken av produktet. Er det nok å spraye på, vente litt og skylle av? Eller vil dette løse opp lakken/beskyttelsen eller noe slik at jeg må gjøre en slags lakkbehandling etterpå? Må bilen vaskes grundig på forhånd? Torshov hadde forøvrig ikke produktet Du har forsåvidt fått god beskrivelse om hvordan du bruker produktet på detailersclub -Spray på -la virke 3-6 min -spyl av Du trenger ikke være redd for at lakken skal ta skade av dette. Bare pass på at du ikke påfører det i solen. Beskyttelsen vil bli sterkt redusert, ifølge produsenten tar den ca 50% av beskyttelsen ved 1gangs bruk. IronX fås hos: Autobahn-bilpleie Parts&Retards Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 22. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2011 Du har forsåvidt fått god beskrivelse om hvordan du bruker produktet på detailersclub -Spray på -la virke 3-6 min -spyl av Jepp, men jeg har hatt en mistanke om at dette har vært ment som følge av en større prosess.. Nettopp med tanke på dette: Beskyttelsen vil bli sterkt redusert, ifølge produsenten tar den ca 50% av beskyttelsen ved 1gangs bruk. Lenke til kommentar
jkarte Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Du har forsåvidt fått god beskrivelse om hvordan du bruker produktet på detailersclub -Spray på -la virke 3-6 min -spyl av Jepp, men jeg har hatt en mistanke om at dette har vært ment som følge av en større prosess.. Nettopp med tanke på dette: Beskyttelsen vil bli sterkt redusert, ifølge produsenten tar den ca 50% av beskyttelsen ved 1gangs bruk. Ja, IronX bør brukes som en del av en større prosess da det som nevnt tar en god del av beskyttelsen. At det tar 50% tolker jeg til at: har du nylig lagt på voks/forsegling(LastStepProduct) vil du halvere levetiden til denne med 50%. Er det en stund siden du har lagt på LSP, vil lakken være mer eller mindre ubesyttet etter IronX. Det vil da være nødvendig å legge på ny beskyttlse(lsp) Hva slags besyttelse ligger på bilen nå og hvor lenge siden er det den ble lagt på? Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 23. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2011 (endret) Godt spørsmål Kan bare anta at det ikke er gjort stort siden produksjon. Jeg kjøpte den for ett år siden, og har bare vasket i automat noen ganger. Da gjerne dyreste vask med voksing (?) edit: glanspolering var det visst!. Kan jeg vokse/behandle bilen med en eller annen spray i selvvask, eller er det noe man må gni på for hånd? Leste en fin guide, men den var veldig manuell, og krevde høyttrykkspyler og hageslange, noe jeg ikke har. Endret 23. mai 2011 av cecolon Lenke til kommentar
jkarte Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 (endret) Godt spørsmål Kan bare anta at det ikke er gjort stort siden produksjon. Jeg kjøpte den for ett år siden, og har bare vasket i automat noen ganger. Da gjerne dyreste vask med voksing (?) edit: glanspolering var det visst!. Da kan vi vel konkludere med at du ikke har noen form for beskyttelse på lakken Den der «glanspolering» greia gir ikke rare beskyttelsen. Bruk av IronX vil da ikke gjøre noe til eller fra mtp fjerning av beskyttelse, men du vil få bort rustflekkene. Kan jeg vokse/behandle bilen med en eller annen spray i selvvask, eller er det noe man må gni på for hånd? Leste en fin guide, men den var veldig manuell, og krevde høyttrykkspyler og hageslange, noe jeg ikke har. Tja, det finnes jo forskjellige sprayvokser men tror ikke disse har noe særlig holdbarhet (uten å ha prøvd selv). F.eks denne: http://www.youtube.com/watch?v=9We21sA4Q5U Skal du ha bra resultat med grei holdbarhet bør du nok belage deg på litt manuelt arbeid og følge den guiden så godt du kan (bilpleie for dummies guiden?) Det du kan gjøre er å ta vasken i en selvvaskehall der du har med avfetting, bøtter, såpe og det du ellers måtte trenge for å få vasket skikkelig. Er et greitt eksempel på hvordan det kan gjøres her: Min lenke Så kjører du hjem og tar en «rinseless wash» med optimum no rinse (onr) slik som dette: http://www.youtube.com/watch?v=rLxtvgYp35A&feature=related Deretter er det klar for lakkrens og voks/sealer Oppsummert: I vaskehall: -Avfetting/asfaltfjerner på tørr bil (prickbort eller annen petroliumbasert avfetting) la virke ca 5min -skum fra selvvaskeanlegg over dette. La virke ca 5 min -ht spyling -IronX -ht spyling -bøttevask -spyling -tørk bilen Hjemme: -vask med onr for å fjerne det som har lagt seg på bilen på vei hjem -lakkrens -voks eller forsegling Endret 25. mai 2011 av jkarte 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå