awesome18 Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Hei, jeg har hatt beinhinnebetennelse siden ifjor, og det har plaget meg en del. det har kommet og gått. jeg har kjent det litt når jeg skulle jogge eller løpe men det har alltid forsvunnet etter jeg har varmet opp. men nå har jeg kjøpt nye såler og sko så igår da jeg testet dem ut fikk jeg store smerter i beinhinnen og jeg lurer på da om jeg skal bare bruke de andre skoene inntil føttene mine har vent seg til sålene mens jeg bruker dem i fritidsskoene mine ? jeg aner ikke hvajeg skal gjøre. setter pris på svar. Lenke til kommentar
awesome18 Skrevet 13. april 2011 Forfatter Del Skrevet 13. april 2011 og jeg glemte også og spørre om jogging og sykkling har samme effekt, evt hva er best ? Lenke til kommentar
Grand Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 (endret) Det eneste som fungerte for meg, og jeg har prøvd det meste (tøying, nSAID tabeletter, trykkbølgebehandlig og innlegssåler) var å kombinere innlegssåler og tigerbalsam på leggene og igjen surre leggene inn i plastfolie. Når du har jogget rolig i 20 min, så tøyer du for å så starte på hoveddelen av treninga. Det hørers rart ut, men hadde beinhinnebetennelse i 2 år, så jeg var åpen for det meste. Og ble bekvitt den med tigerbalsam og plast rundt leggene. Så funka fjell for meg. Sykling er bra for variasjonens skyld. Ikke start med å jogg 5 ganger i uka, viss du klarer å fjerne den med tigerbalsam. Ta det gradvis. Endret 16. april 2011 av Sno Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 (endret) Nye sko må naturligvis løpes inn. Hvis det ikke er spesiallagde sko, så er det ikke så veldig rart at du merker beinhinnebetennelsen fortere med disse. Spesialsåler har jeg derimot veldig god erfaring med, og anbefaler dette. Du får bl. a. såler med en slags gelé inni som fungerer støtdempende. Har du sjekket proneringen din? Dette har faktisk mye å si. Hvis du overpronerer, men løper med sko som er ikke er ment for overpronerende, så er risikoen for slitasje/skader mye større. Dette kan også forklare hvorfor du og andre tydligere merker beinhinnebetennelse eller andre smerter/skader når de løper med forskjellige sko. For å bli kvitt betennelsen må du rett og slett bare hvile en god stund. Minimum 3 måneder, hvor du går så lite som overhodet mulig på hardt underlag (asfalt, betong, brostein osv). Ikke beveg deg på dette underlaget med mindre du MÅ. Og hvis du må, så bruk gode sko og gjerne spesialsåler. Det er nemlig mange som får beinhinnebetennelse bare av å gå for mye asfalt ol. Sykling gir veldig god utholdenhetstrening, samtidig som du også får trent musklene i beina. Svømming gir også fullverdig uttelling for utholdenhetstrening, og også her får du bygget styrke i beina. Tren også gjerne leggene forsiktig på et treningsstudio eller hos en fysioterapeut. Du kan også bruke undervannsløping som en alternativ treningsmetode til løpingen din. Enkelt forklart går det bare ut på at du løper mens du er i vann, men du kan også bruke vekter som du fester til beina dine for å gjøre det lettere. Som en annen nevnte her, så kan tigerbalsam osv. lindre smertene/betennelsen. I de aller, aller fleste tilfeller går det derimot over av seg selv med riktig hvile og oppbygging. I de verste tilfellene går legene kirurgisk inn og fikser det. Det viktigste etter at du har fått beinhinnebetennelse er rett og slett å holde deg mye i ro. Som nevnt, så er det viktig at du holder deg mye unna hardt underlag. Etter at du har hvilt leggene og løpingen i 3-4 måneder, kan du begynne å jogge ROLIG. Varm opp først, og ta det veldig lett. Jogg forsiktig med andre ord, om det går an å si det på den måten. I oppbyggingsfasen er det enda viktigere enn før at du holder deg unna hardt underlag. Løp i skogen, på en naturlig gressbane, i sanda osv. I verste fall kan du bruke en grusbane, men det er ikke til å anbefale helt i starten. Ikke jogg noe særlig lenge av gangen (20-30 min. holder), og varm opp godt før du begynner. Husk å tøye ut når du er ferdig. Deretter begynner du gradvis å øke treningsmengden. Asfalt bør du uansett holde deg unna for det aller meste det neste året. Beinhinnebetennelse suger. Hardt. Endret 23. april 2011 av Goldshoten Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Jeg hadde beinhinnebetennelse da jeg var på opptak til Forsvaret, brukte mye av det som har blitt nevnt. Det jeg i tillegg gjorde da jeg skulle løpe 3000 m var å benytte trykkbandasje av gummi. Jeg surret leggen inn i den slik at leggmuskulaturen ble dratt litt vekk fra benet, og holdt på plass der, slik at jeg fikk mindre støt i det betente område. Det er ikke sikkert dette er noe som er lurt å gjøre i og med at man vrir muskulaturen ut av en naturlig posisjon, men det fungerte bra, og var avlastende der og da. Anbefaler kun å gjøre dette de få gangene du virkelig må, hvis det funker for deg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå