LMH1 Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 (endret) Nå er ikke det aktuelt for meg foreløpig. Men jeg lurer på hvis man har "Fiber mellom" internett og server og arbeidstasjon til en swith med gigabit nettverk til arbeidstasjonene. Fiberen bør nok klare 10 Gigabit (10 giga/10 brukere = 1 gigabit per person). I prinsippet da klarer man neppe å få maksimalt gigabit hastighet. Men har da muligheten å strekke seg til 12 brukere. Så hva trenger man av maskinvare? Man kunne godt opprettet en ubuntu 10.10 server med FTP server og apache. Men av harddisk må man nok oppi kanskje 2 stk OCZ RevoDrive X2 240 GB. Men jeg tenker også på ram og prosessor, da er det nok en fordel med 4 kjerner og DDR3 ram. Har dere en idee hva slags maskinvare (inkludert switch) man måtte ha for å få stabil hastighet? Tror en core i5 2500k og en 4 GB DDR3 ram holder, skjermkort kan man gå for det billigste. Men nettverkkortet til fiber blir nok vanskligste? Tror fiberkabel under 40 meter kan man gå for hvilken som helst fiberteknolgi. Så er nok nettverkkortene som blir dyr invistering og switchen. Nå går det vel ann å gå ren for TP Cat 6 (Gigabit) Altså ha 10 kabeler som alternativ. Men problemet da er kabelene fort kan bli i veien. Er det slik at "Fiber" trenger å gi lys heleveien for best hastigheter? Altså i dagens PC uansett maskinvare, vil fiberen aldri klare å gi ut 10 000 gigabit på grun av kobber/strøm i maskinvaren. Altså hadde vi hatt: Fiberbasert prosessor ville man klart seg med 1 kjerne @ 5 Ghz på langt lavere tempraturer? Endret 13. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Det virker som om du har svar til alle dine spørsmål, så hva er det egentlig du spør om? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå