Gå til innhold

Merkelig lyd fra hovedkortet.


White

Anbefalte innlegg

Når jeg starter maskina og windows starter å loade så hører jeg en merkelig visle lyd fra hovedkortet. Dvs det høres enten ut som at det er nettverkskortet på hovedkortet eller så må det være strømforsyninga. Lyden kommer og går ved jevne mellomrom etter oppstart.

 

Når jeg spiller så hakker det litt hver gang denne lyden kommer. Dette begynner å bli irriterende :grumpy:

 

Noen som vet hva dette kan være? :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trodde også at det var harddisken eller en cd-spiller. Derfor tok jeg ut harddisken av kabinettet og tok en oppstart uten cd-spillere. Med harddisken en halv meter fra kabinettet hørte jeg lett at det ikke var den. Da er det ikke så mange komponenter igjen inni der som kan lage denne lyden. Jeg vet også at det ikke er skjermkortet da jeg har prøvd flere.

 

Burde jeg levere maskina inn til komplett for testing kanskje?

Lenke til kommentar

White: Vet du hva? Det kan faktisk være AM-radio du hører!

 

Jeg vet det høres utrolig dumt ut, men jeg har faktisk lest om flere (på forumet på www.aceshardware.com) som har "tatt inn" AM-radio via spenningsregulatorene. Det ble spekulert mye i hva som kunne være årsaken, men ikke konkludert med noe. En av forklaringene var bla:

* PSU "Switsher" strømmen med en frekvens som samstemmer med en bestemt AM-kanal. Spenningen reguleres videre på hovedkortet og støy (strøm-støy) "kortsluttes" via de små spolene i et høypass/lavpass-filter. Denne "kortsluttede" overskytende spenningen som overenstemmer med switchefrekvensen får spolene til å vibrere i takt med lydsignalet som sendes på en bestemt frekvens.

 

For å sjekke om du opplever samme fenomenet kan du feks. legge litt papir oppå spolene ved spenningsregulatorene slik at det virker som en høytalermembran og stoppe CPU-vifte og PCU-vifte med en penn i noen sekunder. Da kan du sikkert få det stille nok til at du hører vislingen tydelig.

Lenke til kommentar

hmmm vet ikke. Denne vislingen er meget tydelig. Hører den godt!! Jeg kan til og med høre den selv om kabinett døren står på. Den er ikke konstant, men kommer av og til.

 

Jeg slet mye med at spill hakket innimellom og lurte fælt på hva det kunne være. Dette skjedde uansett hvilken oppløsning/detail setting som stod på. Jeg tok derfor å formaterte disken og la inn alt av nye drivere og service packs og prøvde utallige tweak og setting tips fra andre forum. Prøvde deretter flere skjermkort, men oppdaget til slutt at denne hakkingen skjedde hver gang visle lyden kom. Noen ganger hakker det uten at denne lyden kommer, men jeg regner med at det er samme problem da det er akkurat samme hakking som når lyden er der.

 

Virker som at jeg ikke har annet valg enn å levere inn maskinen.

Lenke til kommentar

Sikkert på at det ikke bare er vifta på northbridg'n som er litt treig når den er kald ? Hvis du har vifte der da selvsagt :)

 

Jeg hørte tidligere fra tid til annen en "whine-lyd" akkurat i det jeg startet pc'n, i mitt i tilfelle var det i alle fall den vifta, når jeg hadde den.

Lenke til kommentar

Jeg opplevde å ta inn radio med en gammel pentium maskin jeg hadde for noen år siden...hørte ikke lyden fra kondensatorene, men fra pc høyttalerne...hva som tok i mot radiosignalet vet jeg ikke....kan ha vært lydkortet eller selve høyttalerne...lydstyrken på radiosignalet var konstant uavhengig av volumet.

Lenke til kommentar
Sikkert på at det ikke bare er vifta på northbridg'n som er litt treig når den er kald ? Hvis du har vifte der da selvsagt :)

 

Jeg hørte tidligere fra tid til annen en "whine-lyd" akkurat i det jeg startet pc'n, i mitt i tilfelle var det i alle fall den vifta, når jeg hadde den.

 

Har ikke vifte der nei.... så kan ikke være det heller.

Sendte nettopp en mail til komplett med beskrivelse av problemet. Får håpe dem gir meg nytt hovedkort eller reparerer det gamle.

Lenke til kommentar

Jeg har nå funnet ut litt mer om denne lyden. Den kommer bare når MBM5 står på. Om jeg quitter MBM5 hører jeg den aldri. Det er spesielt når man starter MBM5 at det kvitrer mye, men det er nok at det kjører i bakgrunnen til at lyden kommer og dette virker inn på spill.

 

Dette var da rart?!? Kan det være at sensorene på hovedkortet er blitt dårlige da eller? Komplett mener jeg bør ta maskina inn til service. Men det var først etter jeg sendte dem mail jeg fant ut at det var MBM5 problemer.

 

Men maskina skal da takle at MBM5 står på i bakgrunnen uten problemer? Bør jeg levere inn maskina og ikke si noe mer ? Er jo klart at det er en feil her.

Lenke til kommentar
Men maskina skal da takle at MBM5 står på i bakgrunnen uten problemer? Bør jeg levere inn maskina og ikke si noe mer ? Er jo klart at det er en feil her.
Da får du den bare i retur med påskriften "Ingen feil funnet" og en liten regning på arbeidet.

 

Kanskje årsaken er at temperatur-sensoren har ledninger som påvirker naboledningene, og hvis disse naboledningene har med lyd-chippen å gjøre så kanskje støyen kommer ut fra høytalerne?

 

Prøv å logg temperaturen med et annet programm eller å koble fra høytalerene.

 

PS. Har du en intern PC-høytaler tilkoblet?

Har du analog lydkabel mellom CD-rom og lydkort/lydkrets?

Klarer du å lokalisere hvor lyden kommer fra?

Lenke til kommentar

Den interne pc-høytaleren er koblet til ja. Og analog kabel mellom cd-rom og lydkort har jeg (har prøvd å koble fra denne -ingen forskjell)

 

Jeg er 100% sikker på at lyden ikke kommer fra høytalerene på anlegget iallfall om det er det du mener. Kan prøve å disable pc speakeren og se om lyden fortsatt kommer. Er ganske sikker på at det kommer fra et sted på hovedkortet egentlig.

 

Om jeg leverer maskina inn og lar mbm5 stå på i startup'en så vil det jo begynne å hyle når de starter opp maskina på komplett. Jeg mener det skal være nok at denne lyden kommer når jeg starter MBM5 og at dette virker inn på spill til at de må se at noe er galt :shrug:

Lenke til kommentar

Har vært i kontakt med Komplett angående dette og fant ut at timesprisen ligger på 700,- for testing. Om det er snakk om defekte deler så dekkes det på garantien.

 

Nå er jeg veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Det siste jeg ønsker er å få tilbake maskina med "testet ok" og en regning etter 7 dager :roll:

 

Det jeg lurer på er vel om det er grunn til å tro at noe er defekt på hovedkortet her. Jeg merker jo at spill hakker innimellom og jeg har prøvd 3 forskjellige skjermkort.

 

Noen meninger please?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...