Gå til innhold

Gå ferdig allmenn utdanning eller begynne med IKT?

Ferdizz

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg går nå Allmenn VG2 og jeg har for litt siden søkt meg inn på VG3 på samme skole med samme programfag. Jeg går realfag og IT er det programfaget jeg liker best siden jeg driver mye med data. Får 6er i alle prøvene og synes egentlig IT faget gir for lite utfordring og så har vi også en veldig dårlig lærer.

Planen framover var å gå ferdig Allmenn VG3 og søke meg inn på Bachelor i Dataingeniør eller noe lignende. Men nå begynner jeg å tvile litt fordi jeg sliter såpass mye med matten og fysikken. Valgte R1 og R2 matte siden det var kravene for å komme inn på UiS og siden jeg alltid har likt matte. Men nå strøk jeg nesten 1. termin og det går enda verre 2. termin i tillegg til at fysikken begynner å bli svært vanskelig, iallefall til neste år. Så jeg vet ikke om jeg kommer til å "overleve" VG3, og det frister egentlig ikke så mye å ta utdanning i noe som krever så mye matte, spesielt ikke når jeg sliter med den matten.

Så spørsmålet mitt er da, hva burde jeg gjøre? Jeg vil gjerne ha gode jobbmuligheter etter utdanning, men vil gjerne drive med en utdanning som er kjekk og har noe med IT å gjøre. Jeg begynte å vurdere IKT-servicefaget litt, men må jeg gå VG1 og VG2 om igjen da eller bare VG2? Og er det i det hele tatt mulig for meg å velge IKT nå som jeg allerede har søkt på Allmenn til VG3?

Vet ikke helt hva jeg bør gjøre... Tar veldig gjerne imot tips osv :)

Takker for svar!

Endret av Ferd!s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan gå VG2 IKT uavhengig av hvilken linje du gikk VG1 på, men jeg vil på det sterkeste anbefale deg å fullføre det løpet du går nå og sikre deg generell studiekompetanse. IKT på videregående er uansett noe tull, så vil du ha gode sjanser på jobbmarkedet er det høgskole eller universitet som er veien å gå. Hvis du ikke liker matematikk noe særlig, så kan jeg anbefale informatikk ved NTNU. Du må gjennom to mattefag første året (ett hver semester) og så kan du legge alt som heter rene mattefag bak deg om du ønsker det. Jeg må likevel være så ærlig å si at du må/bør ha noenlunde kontroll på i det minste R1 før du starter på NTNU, selv om det ikke er krav om noe annet enn bestått i R1 (siv.ing. har dog krav om minst 4 i R2).

Lenke til kommentar

Du kan gå VG2 IKT uavhengig av hvilken linje du gikk VG1 på, men jeg vil på det sterkeste anbefale deg å fullføre det løpet du går nå og sikre deg generell studiekompetanse. IKT på videregående er uansett noe tull, så vil du ha gode sjanser på jobbmarkedet er det høgskole eller universitet som er veien å gå. Hvis du ikke liker matematikk noe særlig, så kan jeg anbefale informatikk ved NTNU. Du må gjennom to mattefag første året (ett hver semester) og så kan du legge alt som heter rene mattefag bak deg om du ønsker det. Jeg må likevel være så ærlig å si at du må/bør ha noenlunde kontroll på i det minste R1 før du starter på NTNU, selv om det ikke er krav om noe annet enn bestått i R1 (siv.ing. har dog krav om minst 4 i R2).

Så det finnes en bitte liten sjangs for at jeg kan komme inn på NTNU med 2er i R1 matte :D? Betyr det isåfall at jeg ikke trenger å gå R2 til neste år?

Tusen takk for svar uansett!

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke skal inn på siv.ing. så er det ikke noen formelle krav utover at du har bestått fagene, men du må jo ha et noenlunde snitt. For informatikk er det kun R1 som man må ha i tillegg til generell studiekompetanse, men det vil helt klart være en fordel å beherske stoffet fra R1 og R2. Det er nemlig én ting å komme inn, men man skal jo helst klare seg på NTNU også. Det er tydelig at mange faller fra det første semesteret, men det har kanskje mer med at ting som programmering kanskje ikke faller helt i smak likevel.

Lenke til kommentar

Det er mange høgskoler som har forberedende opptakskurs til ingeniør, som "forkurs" eller "tretermin". Det er mange som tar den ruten om de mangler noen fag eller det er lenge siden sist gang de studerte, eller er litt usikker på om de er gode nok i realfagene. Høgskolene har studieløp så alle kan klare å gjennomføre selv med forskjellig utgangspunkt. Det er mye realfag på høgskolen, men om man har interesse for data (som du har) blir det gøy å studere selv om det også er mer arbeidspress enn det man kanskje er vant til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...