JoMs Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Hei, Jeg er til våren ferdig med 3DEL (Dataelektronikerfaget), og har til nå enda ikke greid å skaffe meg lærlingplass tross ganske mange søknader til forskjellige firmaer. Det er primært IKT-bedrifter jeg har søkt i, dette grunnet at det er IT/IKT, drift og nettverk jeg er interressert i. Den primære grunnen til at jeg ikke har fått lærlingplass (tror jeg) er at jeg ikke er IKT-utdannet, kan det være noe i det? Og vet i da såfall ikke bedriftene hva de vil ansette av folk, da jeg mener jeg kan like mye som en IKT-utdannet person. Grunnen til at jeg gikk dataelektroniker er av den enkle grunn at på 1. året elektrofag fikk jeg meg fortalt av en lærer at vi kom til å lære minst like mye om data på dataelektronikk enn på IKT. Kan det være noe i dette? Og hva er da grunnen til at f.eks Mediehuset Tek søker KUN etter folk som er IKT Servicefag-utdannet og ikke dataelektronikere også? -JoMs Lenke til kommentar
Hole Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Jeg, og flere andre har fått jobbene til det som egentlig var utlyst som IKT-lærlingplasser. (I mitt tilfelle var de første gang bedriften skulle ha lærling, og utlyste det som IKT-lærling. Jobben min ligger nærmere dataelektroniker på mange måter, men bedriften visste ikke om denne utdanningen..). I teorien skulle du jo egentlig fått jobben foran de med IKT, ettersom du har hatt 3 år med data/elektronikk, og de kun har 1. Kommer selfølgelig an på personene, men som regel har dataelektronikerene mer kompetanse. Problemet ligger i at de fleste bedrifter ikke vet hva en dataelektroniker er. Prøv å forklar i søknadene at dataelektroniker er et bedre valg. Et annet problem er at bedriftene må være godkjente lærebedrifter for faget. De føler kanskje at det er litt for mye stress med papirarbeid o.l. for å få godkjenning for dataelektroniker i tillegg til IKT. Noen bedrifter har også vanskeligheter med å oppfylle alle kravene i fagplanen til dataelektronikerfaget (Det er det Mediehuset Tek tenker på). Det burde gå bra å oppfylle alle kravene om man er litt kreative. Lenke til kommentar
amund Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Og hva er da grunnen til at f.eks Mediehuset Tek søker KUN etter folk som er IKT Servicefag-utdannet og ikke dataelektronikere også? Mediehuset Tek er godkjent lærebedrift for IKT-servicefaget. Når vi søker om godkjenning må vi legge frem en grundig opplæringsplan hvor vi viser hvordan vi vil dekke alle punktene i læreplanen i løpet av de to årene lærlingen er hos oss. I Mediehuset Tek jobber vi primært med teknologi og systemer tilknyttet web og webutvikling, altså i hovedsak programvare-rettet arbeid. Etter det jeg har sett av læreplanen for dataelektroniker-faget har vi problemer med å dekke opp enkelte av områdene i læreplanen, og derfor mener jeg verken lærlingen, fagopplæringen eller vi som bedrift er tjent med å tilby opplæring i dataelektronikerfaget. Våre arbeidsoppgaver og arbeidsområder dekker rett og slett ikke alle områdene som er nødvendig for å kvalifisere som godkjent opplæringsbedrift for dataelektronikerfaget. Jeg tror denne debatten med mangel på læreplasser og delvis overlappende fagområder mellom IKT-servicefag og dataelektronikerfaget er noe som bør tas opp til diskusjon. Vi ser at disse to fagene oppfattes som svært overlappende blant mange elever, mens de for oss lærebedrifter ser vidt forskjellige ut. En forskjell som er svært tydelig, og ganske uheldig, er at en person som går dataelektroniker har 3 år faglig relevant utdanning (Vg1, Vg2 og Vg3) før opplæring i bedrift, mens IKT-servicefag-kandidater kun har ett år (Vg2). Burde ikke disse utdanningsløpene være mer sammenlignbare? 1 Lenke til kommentar
amund Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Noen bedrifter har også vanskeligheter med å oppfylle alle kravene i fagplanen til dataelektronikerfaget (Det er det Mediehuset Tek tenker på). Det burde gå bra å oppfylle alle kravene om man er litt kreative. Vi kunne selvsagt vært mer kreative for å oppfylle kravene, men vi har fortsatt kun anledning til å ta inn én lærling per år. Ved å samkjøre opplæringen med en annen bedrift vil vi få hjelp til å dekke de fagområdene som ikke er en del av vår egen arbeidshverdag, men vi mener fortsatt at tilbudet vi kan gi IKT-servicefag er bedre enn vi vil kunne gi dataelektronikerfaget. Det viktigste er å få flere bedrifter til å ta inn lærlinger, og sørge for at det er noe de vil fortsette med hver år. Bedriftene har behov for lærlingene, og yrkesfagstudentene har behov for flere læreplasser. Noen bedre vinn-vinn-situasjon er det vanskelig å finne :-) Lenke til kommentar
wergz Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Jeg beklager at denne kommentaren kommer til å være litt usaklig, men det høres ut som dere er erfarne innen dette feltet, og jeg har nettopp søkt Elektro til høsten som mitt videregående valg. Hvilke likheter og forskjeller er det mellom en dataelektroniker og en IKT-servicemedarbeider? Etter å a lest på en del sider så ser det ut som at dataelektronikeren jobber mer praktisk med datamaskiner, mens IKT-medarbeideren er mer opplæring og maskinvare? Alle sidene jeg har sjekket, sier ting som ser veldig likt ut, når det gjelder disse 2 yrkene, og jeg klarer ikke helt å se forskjellene/likhetene på hva de egentlig gjør, da som det står mye likt. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå