Matsemann Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Og hva om du ikke ser bort i fra rotasjonen til hjulene? .. Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 (endret) Og hva om du ikke ser bort i fra rotasjonen til hjulene? .. Jeg skrev formelen for energien for å illustrere noe, rotasjons energien blir selvfølgelig tatt med i "forsøket" Ligger lite energi i rotasjonen, iforhold til translasjonsenergien til bilen. Kan du ikke heller svare på det jeg skrev? Endret 12. april 2011 av dotten☻ Lenke til kommentar
rankine Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Først virket det på meg som om du blandet temperatur og varme (to forskjellige ting), men er ikke lenger helt sikker. Det bremsene gjør er å stoppe rotasjonsenergien, mens det er hjulene mot underlaget som bremser translasjonsenergien. Så du mener at den økte temperaturen i bremsene kun kommer fra hjulenes rotasjonsenergi? Dvs. overhodet ikke noe av bilens translatoriske energi vil bli overført som varme til bremsene? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Translasjonsenergien fører, pga friksjonen i underlaget, til at hjulene går rundt. Så det kommer indirekte derifra. Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 (endret) Ja, men det blir ikke korrekt å si at systemet "bil" har energi 1/2mv^2. Rotasjonen til hjulene kommer i tillegg. Endret 12. april 2011 av dotten☻ Lenke til kommentar
rankine Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 (endret) Translasjonsenergien fører, pga friksjonen i underlaget, til at hjulene går rundt. Så det kommer indirekte derifra. Men la os si vi har en bil i fart, den vil ha en viss translatorisk energi, og en viss rotasjonsenergi i hjulene. Så bremser bilen helt ned uten at bremsene låser seg. Vil endringen i varmeenergi i bremsene være større eller lik rotasjonsenergien som hjulene hadde i utgangspunktet? Endret 12. april 2011 av rankine Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 (endret) Hæ? Det var det jeg påpekte til deg i sted, men takk skal du ha.. endret: til dotten, 2sek Endret 12. april 2011 av Matsemann Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Synes folk det skal bli en egen tråd kan man gjerne rapportere. Til forskjell fra dere går jeg ikke off-topic med bilder og annet fjas.. Men la os si vi har en bil i fart, den vil ha en viss translatorisk energi, og en viss rotasjonsenergi i hjulene. Så bremser bilen helt ned uten at bremsene låser seg. Vil endringen i varmeenergi i bremsene være større eller lik rotasjonsenergien som hjulene hadde i utgangspunktet? Større, vil jeg si. All translasjonsenergi går over til rotasjonsenergi i dekket og friksjon mot underlaget, for så at rotasjonsenergien forsvinner i bremsene. Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 (endret) Hæ? Det var det jeg påpekte til deg i sted, men takk skal du ha.. endret: til dotten, 2sek Du skrev det bare litt vagt. All rotasjon til hjulene kommer ikke fra Translasjonsenergien. Og ja, virker logisk at varmeenergien skal være større i bremsene, enn det som var av rotasjonsenergi i starten. Endret 12. april 2011 av dotten☻ Lenke til kommentar
oppvaskkost Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 (endret) Altså - om en bil akselererer fra 0 til 100, vil asfalten bli like varm om man bremser fra 100 - 0? Enig med dem som stemmer for like mye varme fra dekk til asfalt, men skal man være pirkete, og det skal man jo, så forutsetter det at bilen ikke blir påvirket av luftmotstand. Enten ved at den er perfekt aerodynamisk, eller at den kjører i vakuum. Luftmotstand vil redusere krafta og varmgangen mellom dekk og vei ved retardasjon. Men det forutsetter igjen at det er vindstille. Hvis bilen kjører i medvind på 100 km/t, vil varmen fra dekk til asfalt bli litt større ved retardasjon enn ved akselerasjon. Endret 13. april 2011 av oppvaskkost Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Dotten du tar feil. Det som egentlig fucker opp alle de praktiske elementene (som du trekker inn) er premisset at bremselengden og akselerasjonslengden er den samme. Derfor har det null å si om hjulene er låst eller ikke. Energi er som vi vet, kraft ganger vei. Altså kraften på veien er den samme. Hva er temperatur? Egentlig er det et mål på kinetisk energi. Når kraften på dekk og asfalt er like stor, vil også den kinetiske energi øke like mye dermed også temperaturen. Men altså, all praktisk tolkning blir fucket av premisset at bremselengden og akselerasjonslengden er den samme. Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 (endret) Det er ikke snakk om total energimengde vil bli forskjellig. Det er snakk om hvor energien får utløp som varme. Når hjulene ikke spinner fra 0-100, men er låste fra 100-0, mener jeg at varmen på asfalten vil bli forskjellig. Endret 19. april 2011 av dotten☻ Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Kraften på hjulet og veien blir den samme i begge tilfeller.(litt forenklet men skit au) Kraft og temperatur er direkte overførbart. Jo større kraften er jo større vil temperaturen bli. Hvis du sparker en stein vil temperaturen til steinen øke. Det er samme hvordan beinet ditt tar opp kraften fra steinen, det eneste som betyr noe er den kraften du påfører steinen. Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 (endret) Kraften blir den samme, friksjonen kommer ikke på samme sted. Kubjelle, du tar feil. Endret 19. april 2011 av dotten☻ Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Kraften blir den samme, friksjonen kommer ikke på samme sted. Hva er det du egentlig mener her? Når jeg snakker om kraft burde det være ganske åpenbart at jeg snakker om friksjonskraften eller friksjonen om du vil. Tror rett og slett du ikke skjønner fysikkens lover godt nok. Da spesielt Newtons tredje lov. Det er forskjell på interne og eksterne krefter. Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Altså, alt blir det samme. Den eneste forskjellen er stedet hvor friksjonen til bremsene kommer inn. Vanligvis går denne energien til bremsene/bremseklossene, men ved låste hjul går denne til hjulene/asfalten. Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Ok, nå skjønner jeg. Du har faktisk rett. 1 Lenke til kommentar
knuttis Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 (endret) Du må påføre kraft på bremsene uansett om de står eller ikke så det er ikke der varmen tar vegen. Grunnen til at det blir varmere når man låser hjulene er, forskjellig friksjon. Statisk friksjon gir mindre varme enn dynamisk, som tilfellet blir når du låser hjulene, i tillegg til at det ikke blir noe lufting på dekket. Endret 24. april 2011 av knuttis Lenke til kommentar
ACC65 Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 for det første, luftmotstand er ikke noen konstant, det er ikke alltid vindstille, det kan være medvind og motvvind i den ekte verden. i den teoretiske verden,forutsatt flat vei, vakum og homogent veidekke, ville man oppnå best akselerasjon (og retardasjon) uten hjulspinn, eller låsing av hjulene (pga glidefriksjon) en gitt friksjonskoeffisient gummi mot tørr asfalt kan være 1,0 mens glidefriksjon i samme tilfellet er 0,8 om det er bremseskivene som blir varme eller om det er motoren som blir varm er irrelevant, da det er friksjonskreftene mellom dekk og vei vi ser på. over samme strekning, og samme tid, er arbeidet likt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå