Gå til innhold

Genererer hjulene like mye varme under akelasjon som under nedbremsing?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha, det var en dårlig måte å gi opp på.

 

Du vet at det var snakk om varme i asfalten her? Jeg vet godt at kraft=motkraft, og at når bilen bremser vil bilen påvirke jorden like mye.

 

Dårlig måte å gi opp på?

Opp til flere har prøvd å overbevise deg, men du tar jo ingenting til deg. Hva er en bra måte å gi opp på? Være enig med deg?

Lenke til kommentar

Hvem har prøvd å overbevise meg om noe?

 

Er vel bare kjellms som påstår at asfalten vil bli like varm, om en bremser med låste hjul som når en bremser uten å låse hjulene. Han skjønner ikke at energien kan få utløp som varme flere steder, alt etter hvor friksjonen er.

 

Og ja, det er dårlig å bare ro seg vekk fra en diskusjon.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

Virker som du er ganske forvirret. La oss ta det en gang til. Når du bremser med låste hjul skapes det varme av friksjonen mellom dekk og asfalt, det vil da komme røyk fra dekket.

Når du bremser uten å låse hjulene, skapes det varme av friksjonen mellom bremseklossen og bremseskiven, det vil da komme røyk fra bremseklossene. Tenk litt.

Bare så jeg forstår hva du mener, påstår du at når du bremser uten å låse hjulene, så forandrer det ikke temperaturen i asfalten der dekkene glir over?

Lenke til kommentar

Bare så jeg forstår hva du mener, påstår du at når du bremser uten å låse hjulene, så forandrer det ikke temperaturen i asfalten der dekkene glir over?

 

Jeg sier ikke at temperaturen ikke endrer seg der det kjører over, jeg sier at mesteparten av varmen går til bremsene når en bremser normalt. Når dekkene låses derimot vil det ikke utvikle seg varme i bremsene, men bort imot alt går til dekk og asfalt.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

Det virker som om du påstår at det må være glidefriksjon for at det skal være noe særlig overføring av energi til bakken (asfalten). Hvordan forklarer du da at du kan varme opp flekker på gulvet ved å banke en ball på det?

 

Hvis du slår en hammer på en metallbit klump et par ganger, vil den bli varm. Dette er fordi deler av den kinetiske energien til hammerhodet vil bli overført til metallklumpen til tross for at den ikke deformeres på noen måte. Det samme kan gjelde med asfalten. Mye energi vil bli avsatt i bremsene og bremseskivene ja, men pga. Newtons 3. lov, vil tilsvarende mengde også bli overført til asfalten. Hvis du ser på molekylnivå i asfalten, vil molekylbåndene strekkes, akkurat som en fjær. De vil imidlertid ikke strekkes nok til at de blir forandret/deformert, slik at de returnerer til normaltilstanden et øyeblikk etterpå. Men da sitter det igjen mer energi i dem, en indre kinetisk energi, altså vibrasjon i molekylene, ergo asfalten er varmere.

 

Forstått?

Lenke til kommentar

Zeke: Skrev jeg ikke at jeg vet godt at kraft=motkraft?

 

Glide friksjon sprer varmer direkte på asfalten, det gjør ikke bremsene. Jorden påvirkes også som du sier, men dette blir spredt ut i grunnen.

 

Igjen, det er snakk om varmen PÅ asfalten her forstått?

 

Varmesummen i asfalten vil bli det samme

Ser virkelig ingen at dette utsagnet ikke stemmer?

Det er der snakk om varmen i asfalten under låste hjul versus ikke låaste.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

Zeke: Skrev jeg ikke at jeg vet godt at kraft=motkraft?

Det at du skriver det, betyr ikke at du forstår hva konsekvensene av dette er.

 

Glide friksjon sprer varmer direkte på asfalten, det gjør ikke bremsene. Jorden påvirkes også som du sier, men dette blir spredt ut i grunnen.

Bare så det er klart, friksjonen mellom bremsekloss og bremseskive gjør slik at hjulene stopper/rotasjonshastigheten bremses ned. Det er imidlertid kun friksjonen mellom dekket og asfalten som gjør hastigheten på bilen bremses ned. Kraften overføres.

 

Igjen, det er snakk om varmen PÅ asfalten her forstått?

Det er klinkende klart, og temperaturen i asfalten stiger når du bremser, uten å låse hjulene. Det har jeg forklart over, og du har ikke forklart hvorfor det ikke skal stemme. Likevel svarer du på min post, som om det som står der er feil. Hvorfor gjør du det?

Lenke til kommentar

Jo, vi er ganske enige i at temperaturen stiger i grunnen når du bremser uten å låse hjulene, men varmen på asfalten vil ikke bli den samme med låste hjul som når du ikke låser dem.

 

Tenk på hvor varmen som ellers ville gått til bremser og bremseskiver, går når du bremser med låste hjul.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

Jo, vi er ganske enige i at temperaturen stiger i grunnen når du bremser uten å låse hjulene, men varmen på asfalten vil ikke bli den samme med låste hjul som når du ikke låser dem.

 

Tenk på hvor varmen som ellers ville gått til bremser og bremseskiver, går når du bremser med låste hjul.

Bremseklosser er magiske og genererer energi når man bremser uten å låse hjulene, det vet du vel.

Lenke til kommentar

Bremseklosser er magiske og genererer energi når man bremser uten å låse hjulene, det vet du vel.

 

Nei, dem tar opp energi som eller ville gått andre steder. Det viste du vel?

 

 

 

Edit: Enkelte klarer vist ikke å forstå at jeg ignorerte ironien i et forsøk på være frekk, mot hans forsøk på å være frekk.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

Jo, vi er ganske enige i at temperaturen stiger i grunnen når du bremser uten å låse hjulene, men varmen på asfalten vil ikke bli den samme med låste hjul som når du ikke låser dem.

 

Tenk på hvor varmen som ellers ville gått til bremser og bremseskiver, går når du bremser med låste hjul.

Først virket det på meg som om du blandet temperatur og varme (to forskjellige ting), men er ikke lenger helt sikker.

Det bremsene gjør er å stoppe rotasjonsenergien, mens det er hjulene mot underlaget som bremser translasjonsenergien.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Først virket det på meg som om du blandet temperatur og varme (to forskjellige ting), men er ikke lenger helt sikker.

Det bremsene gjør er å stoppe rotasjonsenergien, mens det er hjulene mot underlaget som bremser translasjonsenergien.

Jo, jeg mente at grunnen ville bli påført energi i form av varme.

 

Og hva vil du fram til? Jeg mener at asfalten vil bli påført ulik menge varme dersom du låser hjulene eller ikke låser dem.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

Bilen har energi 1/2mv^2 om man ser bort i fra rotasjonen til hjulene. Mye av denne energien må bremsene ta opp i form av varme. Slik stopper bilen. Denne energien som bremsene tar opp, blir ikke overført til asfalten.

Når bilen så bremser med låste hjul, vil friksjonen som ellers ville blitt tatt opp av bremsene, bli tatt opp som varme i dekket og asfalten.

Konklusjon: Asfalten får mer varme når bilen bremser med låste hjul.

 

Eksempel: Dekkene røyker det av når du bremser med låste hjul og bremsene røyker det av når du bremser normalt.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...