Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bor sammen med min mor, fungere ikke. Trenger råd.

Anbefalte innlegg

Hei

Skal nå forsøke å forklare min situasjon så kort som mulig.

Først litt om meg selv: Jeg er en mann på 20 år som er student, og som på siden av studiene jobber som vikar på en skole. Trives egentlig med det, det er bare alt det andre jeg ikke trives med.

Problemet begynner i hjemmet, pga. økonomi bor jeg hjemme hos min mor og min lillesøster. Problemet er bare at jeg og min mor ikke kommer særlig godt overens med hverandre, da hun har meget dårlig råd låner hun ofte penger av meg, pengene får jeg jo bestandig tilbake men ikke til avtalt tid. Det hjelper heller ikke særlig at hun i løpet av det siste året har fått et voksende alkohol problem. Så jeg vil derfor flytte for meg selv, men jeg kan ikke da jeg ikke har råd til det. Grunnen til det er at jeg tidligere har tått noen dårlige valg og har derfor endt opp med faste utgifter på 3000 hver måned. Jeg får 6676 fra lånekassen hver måned, men dette er ikke nok til å dekke alt. De månedene jeg har jobb har jeg selvfølgelig råd, men hva skjer den måneden jeg ikke får jobb? Jo da går alt til helvette.

Jeg har heller ingen venner eller familie jeg kan spørre om hjelp, jeg har en del kompiser men ingen venner.

Har sjekket med nav, men siden jeg er student kan jeg ikke få hjelp hos dem. Trenger egentlig bare en trygghet på at jeg kan få bostøtte en måned hvis jeg ikke skulle få jobb.

Vet jo at jeg kan spare meg opp, men det vil ta meget lang tid da jeg ikke har en eneste krone per dags dato. Og jeg vet rett og slett ikke om jeg har mer tid.

Noen som har råd? Eller er alt håp ut?

Postet av anonym: 364f7fdba4628946a7a87a579a222071

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der er ingen lett situasjon for deg..

Men det du skal / bør gjøre er å ta kontakt med sosialkontoret der du bor og legg frem saken der, og ikke legg skjul på noe.. (du bør smøre tykt på, men uten å lyve).. si at situasjonen er prekær..

Husk at dine foreldre har ikke ansvar for deg etter fylte 18 år, men staten har et ansvar.. Du vil kunne få hjelp om du flytter for deg selv, du vil få et engangs beløp til de viktigste tingene som feks kjøleskap, vaskemaskin, o.l. Du legger frem alt av utgifter og inntekter du har, og du vil om nødvendig få resten dekket av staten.. dvs til mat, og evt rest av husleie o.l. Det er ingen dans på roser å gå på sosialen, men i storm er alle havner trygge..

Lykke til..

Lenke til kommentar

mener at vis du går til et kommunehus så kan du søke bostøtte, da dette får du ikke hos nav, da skal du få dekkt husleie i en eventuell hybel eller leilighet er usikker på om du må ha leilighet først men går jo ann å høre, dette fikk jeg høre når jeg skulle søke bostøtte, da måtte jeg høre med kommunen og ikke nav, og så har jo nav noe som heter sosial støtte til livsopphold, men dette er noe jeg måtte gjøre så jeg har ikke allverdens peiling så lykke til!

Lenke til kommentar

bostøtte dekker bare en prosent-andel av boutgifter, basert på lelighetens pris. F.eks ved en 6000kr, lelighet vil du få dekt ca 2500kr ved kr 0,- i årsinntekt basert på året før. Kalkulator for dette finner du på nett.

NAV hjelper ikke til om du studerer. Da er alt opp til lånekassen. Det er lov å forsøke, det er ikke et tapt håp om du følger rådene til okasin.

Lenke til kommentar

Det her er kan eg tenke meg er en vannskelig situasjon for deg.

Eg anbefaler at du snakker med skolen om det samtidig som du går på et bibilotek og får tak i Stipend og legat handboken, der står det om alt du kan søke for og få penger. Samtidig som du kanskje burde hengi din mor siden du på ingenmåte kan ta ansvar for henne økonomisk mens du studerer det høres veldig enkelt ut, men forstår at ditta er en vansklig situasjon for deg personelig siden det er din nermeste familie.

Husk på at du må tenke på ditt eget beste opp i alt ditta, ikkje slutt på skolen i vertfall, nå kommer det snart en lang sommerferie, og då kan du dra en tur på sjøen eller noe lignende.

blir fort en 80-120k på en tur på lina.

edit; klarte og copypaste posten mion 4 ganger

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...