inor Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Hei. Jeg har en AMD Athlon 64 X2 Dual Core Prossesor 5600+ 2.9 GHz. I dag så formaterte jeg, og da stod det at jeg hadde 2.38 GHz i stedet for 2.9 GHz. Jeg synes dette er litt rart i og med at det har stått 2.9 GHz før. Jeg formaterte til Windows 7 ultiamte 64 bit, noe som jeg har gjort et år nå.. Noen som vet hva dette kan være? Prossesoren og skjermkortet scorer også lavere på windows-scoren enn før (XFX Geforce 8800GTX). Har lastet ned alle drivere og lignende. Må jeg klokke prossesoren til 2.9GHz? I så fall, hvordan gjør jeg det? - Takker for svar på forhånd. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Prosessoren er nok satt til å klokke ned automatisk når det ikke kjøres prosessor-krevende programmer. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Om cpu blir fort varm så er det ikke uvanlig at den setter ned hastigheten for å utvikle mindre varme, den enkleste løsningen her er å fjerne støv på cpu kjøleren og se om det endrer seg. Det er dog gjort noen justeringer på Windows scoren fra Vista noe som kan innebære at du får litt lavere poengsum , men uansett så må du få sjekket litt mer. Det kan jo også være at innstillinger i Bios er endret, sjekk disse også for å passe på at det ikke er tilfelle. Lenke til kommentar
Skognisse Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Du kan enkelt sjekke hva som foregår, ved å laste ned et program som heter "cpu-z" bare søk etter det i google, og sjekk. Standard instillingen på vista/win7 install, under strømstyring, er valget "Optimalt" eller noe i den duren. Dette innebærer og at den klokker ned cpu når den ikke belastes maks. Du kan velge alternativet "Høy Ytelse" da vil den kjøre på full Mhz hele tiden, med dertil litt høyere varmeutvikling / strømbruk. I programmet cpu-z ser du hele tiden "realtime" hastighet / volt osv, og du vil se at den forandrer seg i MHZ om du f.eks starter å se en film eller andre ting som belaster cpu. Lenke til kommentar
inor Skrevet 12. april 2011 Forfatter Del Skrevet 12. april 2011 Mange bra forslag her! Jeg skal sjekke det ut litt mer i morgen! Skal teste å støvsuge, samt laste ned cpu-z Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå