Gå til innhold

Marsvin på ferie, Regler?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har to marsvin som eg gjerne vil ta med meg til sverige på ferie i påsken.

Så litt på mattilsynet.no men det var ikkje til å bli klok av...

 

Er det noen her som har peiling?

Takker for ALLE svar :thumbup:

 

P.s.

Haster litt, om eg må til dyrlegen...

Endret av Spoocyman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Har to marsvin som eg gjerne vil ta med meg til sverige på ferie i påsken.

Så litt på mattilsynet.no men det var ikkje til å bli klok av...

 

Er det noen her som har peiling?

Takker for ALLE svar :thumbup:

 

P.s.

Haster litt, om eg må til dyrlegen...

 

sorry jeg har ikke peiling. Men kan du ikke bare ringe dyrlegen og spørre hva du skal gjøre? :)

 

god ferie ! :)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har to marsvin som eg gjerne vil ta med meg til sverige på ferie i påsken.

Så litt på mattilsynet.no men det var ikkje til å bli klok av...

 

Er det noen her som har peiling?

Takker for ALLE svar :thumbup:

 

P.s.

Haster litt, om eg må til dyrlegen...

 

sorry jeg har ikke peiling. Men kan du ikke bare ringe dyrlegen og spørre hva du skal gjøre? :)

 

god ferie ! :)

 

Har prøvd dette, men dei viste ikkje...rart egentlig...

Lenke til kommentar

Du rekker nok ikke søke mattilsynet om dette nå, men det er det du skal gjøre.

Sannsynligvis blir du ikke stoppet, men det er jo ikke godt å vite.

Her er et utdra fra mattilsynets regler.

 

 

Reise til Norge med burfugl, gnagere og kanin

Publisert: 22.01.2009 Sist oppdatert: 23.11.2010

 

Det regnes som ikke-kommersiell innførsel når man ved innførsel av maksimum 10 dyr som er i følge med eieren sin eller en fysisk person som er ansvarlig for dyret/dyrene på vegne av eieren. Dessuten må ikke hensikten være salg eller overdragelse til en annen eier. Dersom grensen på 10 dyr overskrides, dyrene skal reise alene og/eller selges eller overdras til andre, regnes innførselen som kommersiell. Da gjelder andre regler.

 

Regelverk

Iht. forskrift 2. juli 1991 om forbud mot innførsel av dyr og smitteførende gjenstander er det forbudt å innføre burfugler, gnagere og kaniner til Norge.

 

Innførsel av eksotiske gnagere og kaniner er i tillegg forbudt iht. forskrifter 20. november 1976 nr. 3 om forbud mot at fremmedartede (eksotiske) dyr innføres, omsettes eller holdes som husdyr, selskapsdyr eller i fangenskap på annen måte. Disse artene regnes imidlertid ikke som eksotiske: Tamkanin (Oryctolagus cuniculus), chinchilla ( Chinchilla laniger), marsvin (Cavia porcellus), gullhamster (Mesocricetus auratus), Campells (stripet) dverghamster (Phodopus campellii), Roborovski dverghamster (Phodopus roborovskii), Russisk (sibirsk/vinterhvit) dverghamster (Phodopus sungorus), Dverghamster krysning (Phodopus campellii x sungorus), Kinesisk hamster (cricetulus griseus), domestisert rotte (Rattus norvegicus), domestisert mus (Mus musculus), ørkenrotte ( Meriones unquiculatus) og degu (Octodon degus).

 

Forskriftene finner du under boksen ”Andre nettsteder”. Ønsker du å søke om dispensasjon fra innførselsforbudene (innførselstillatelse) finner du informasjon om søknadsprosedyrer og forvaltningspraksis under.

 

I tillegg til forskriftene som er nevnt over, kan innførsel av burfugler, gnagere og kaniner være omfattet av viltlovens bestemmelser og regler om handel med truede arter (CITES). For nærmere informasjon, kontakt Direktoratet for naturforvaltning.

 

Søknadsprosedyrer og forvaltningspraksis

Søk i god tid før innførsel.

 

For å innføre burfugl, kanin, gnager, kreves det en særskilt tillatelse fra Mattilsynet. Se vedlegg under for nærmere innførselsvilkår for de enkelte dyrearter.

 

Alle søknader om innførsel av dyr gjøres nå i Mattilsynets Skjematjenester. Se lenke til denne siden i høyre spalte. Ved behov for hjelp med utfylling av den elektroniske søknaden, ring 06040.

 

Ved innførsel fra EU-medlemsland skal dyret/dyrene, sammen med tillatelsen og annen nødvendig dokumentasjon, uoppfordret forevises Tollvesenet ved ankomst til Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...