Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Migrene

Solutesolinne

Anbefalte innlegg

Etter over 40 år med migrene anfall har jeg vært omtrent fri for anfall de siste 5-6 mnd. Mine anfall har kommet 2-4 ganger hver eneste måned og vart ca 12-14 timer, noen ganger opp til 24 timer. Symptonene har vært en kraftig hodepine og samtidig følt meg svært syk i hele kroppen. Grave seg ned under dyna har ofte vært det eneste alternativ. Og dersom dette ikke har vært mulig, har disse dagene vært et sant smertehelvete. Jeg har hele livet forsøkt å finne ut hva migrene anfallene kommer fra, prøvd medisiner, helsekost, alternativ behandling - lista er lang. En del svar har jeg fått men likevel aldri funnet den endelige løsningen - bare antagelser. Men for noen måneder siden skjedde noe som forandret min livssituasjon til det bedre - og migrene anfallene stoppet mer eller mindre opp - og selv om jeg ikke helt tror på det ennå - så er det fremdeles slik pr. idag. Jeg kjenner det "hugger til" i blant men jeg blir ikke slått ut lenger. Jeg skriver dette pga. at det kanskje er flere som har migrene på samme måte som jeg beskriver? Kanskje jeg gi noen tips som kan hjelpe andre i samme situasjon? Dersom noen svarer kan jeg gå mere i detalj og vi kan diskutere. Mitt innlegg har intet økonomisk eller religiøst tilsnitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror dette kan være interessant for mange :)

Slet med dette selv i mange år.. fra jeg var rundt 7 år og frem til noen å tredve.. så gikk jeg til en homøopat i Skien (han har nå flyttet til Gol)

Han fjernet migrenen min etter første behandling.. hadde da ikke noe anfall på 4 mnd, men så kom det tilbake kraftigere enn noen gang.. fikk ny kur.. så var det borte :) ca 13 år siden nå..

Lenke til kommentar

Har vært rammet av migreneanfall så lenge jeg kan huske, men de siste 2 årene har det roet seg betraktelig.

Den værste tiden er helt klart sommeren med sol og varme. Er det for varmt begynner det å murre i hodet med en gang. Samme gjelder hvis jeg ikke bruker solbriller.

Jeg må også være forsiktig med hvilke fargestoffer og e-stoffer jeg inntar. Solo og mørk sjokolade er to eksempler på ting jeg overhode ikke kan innta uten å få migreneutslag. Tåler ikke koffein noe særlig heller.

Når utslagene kommer blir jeg kvalm og slapp. Jeg kaster ofte opp og klarer ikke holde hverken mat eller veske i magen.

Eneste og beste løsningen for min del er å legge seg. Selv om det gjør vondt uansett hvordan man ligger.

Får utskrevet Almogran av legen. En tablett tar ofte knekken på en migrene, i stadiet før utslaget. Flott medisin som er verdt å prøve. Desverre er pinex, paracet o.l. til ingen nytte for meg.

Vet ikke hvor informerende dette er, men følte for å dele min erfaring med migrene.

NB: Det kan være lurt å bemerkemerke seg hva man har spist og drukket de dagene man har migrene.

Endret av Sadfez
Lenke til kommentar

Jeg tror nok at det er flere og sammensatte årsaker til migrene, men at selve migrenen - den kraftige smerten man får i hodet og ofte i hele kroppen - ikke nødvendigvis kommer fra selve hodet. Smerten i hodet er som en rød varsellampe som blinker når noe er galt et annet sted i kroppen. Dette høres kanskje litt banalt ut, men likevel viktig å være klar over dersom man skal prøve å finne årsaken til sin migrene. Fra legen(e)) ble jeg tilbudt medisiner for å lindre / ta bort smertene, og på en måte var det helt greit. Migrene kan være så smertefullt at man gjør hva som helst for unngå smertene. Men ingen kunne fortelle meg årsaken til smertene. En helhetsterapeut var til stor hjelp og kunne gi meg viktig informasjon om min kropp og hvilke svakheter med min kropp som kunne føre til migreneanfallene mine. Men jeg måtte gjøre siste biten selv og i mitt tilfelle fant jeg ut at anfallene har en nær sammenheng med fordøyelsen. Hva jeg spiste, hvilken mat / næringsstoffer som var gunstig for min kropp - og det motsatte. Og at fordøyelsessystemet er nært knyttet til andre organer i kroppen - det er det ingen tvil om. Jeg fant også ut at enkelte næringsstoffer ( mat etc ) er så lite gunstig for mitt fordøyelses-system at jeg nærmest kan spise på meg migrene , og jeg er ingen storspiser men faktisk ganske slank. Dette er kanskje ikke noe revolusjonærende nytt? Men for meg var det er utrolig oppdagelse - og ikke bare det - jeg ble kjent med blodtypedietten - dvs. at den blodtype man har forteller en god del om hvilken "mennesketype" man er. Basert på hvilken mennesketype man er, finnes det et skjema som forteller hvilke næringsstoffer ( mat etc) som er gunstig / ugunstig for en kropp. Dette blir også betegnet som blodtypediett - men det er ingen diett - mere en veileder over hvilken mat som er gunstig / ugunstig for meg. Høres kanskje merkelig ut dersom man aldri har hørt om det. Dette har heller ingen sammenheng med vegetarisme eller slanking. Det er også veldig enkelt å teste denne "teorien" - spis en god porsjon av noe som ikke er gunstig for din fordøyelse - jeg kan love at det kjennes i magen. Men vi er ikke oppdratt til kjenne etter hva som er "gunstig" å spise for oss - det som er sunt er selvfølgelig sunt for alle. Slik har vi bare spist det vi har blitt fortalt vi skal spise fra vi var små barn. Min teori (som for meg ikke lenger er noen teori men en realitet som jeg hver dag prøver å leve etter) - er at når vi spiser noe som er ugunstig for kroppen, klarer ikke fordøyelsen / tarmsystemet å behandle dette fullstendig - som igjen fører til avfallsstoffer som kroppen må jobbe knallhardt for å bli kvitt. Det er antagelig umulig å si hva som egentlig skjer .... men en ting slår aldri feil .....den røde lampa der oppe begynner å lyse ....! :whistle:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Jeg kan vel skrive min historie her også.

Jeg har slitt med migrene så lenge jeg kan huske. Jeg var hjemme fra skolen 1-2 dager i uken under omtrent hele barneskolen. Da jeg ble 10-11 år prøvde jeg homoepati. Etter ca et halvt år hos homeopaten forsvant det delvis og jeg hadde bare vondt i hodet to-tre ganger i måneden. Dette varte i ett år før alt ble tilbake til normalt. Jeg vendte tilbake til homeopaten og hadde timer en gang i uken i ca et år med mange forskjellige homeopatiske medisiner. Dette hjalp dog ikke.

For ca et halvt år siden tok jeg en synstest. Øynene mine måtte visstnok konsentrere seg veldig mye for å lese, skrive, følge med på ting, ETC. Dette medførte at jeg fikk briller med et slags bøyd glass eller noe. Dette gjør at øynene ikke konsentrerer seg like mye for å fokusere på ting. Dette har hjulpet ekstremt! Nå har jeg vondt i hodet ca like mange ganger som før (1-2 ganger i uken), men det er så lite vondt at jeg er i stand til å gjøre normale ting mens jeg har vondt. Jeg trenger ikke gå hjem fra skolen og jeg klarer å spise.

I tillegg hjelper det for meg å ha en god døgnrytme og spise nok konstant (aldri være sulten. Blir jeg sulten, får jeg vondt i hodet), samt ha solbriller når det er sol ute.

Det jeg har skrevet over er de to tingene som faktisk har hjulpet. Listen er lang over ting jeg har prøvd som ikke har hjulpet: 5-6 forskjellige tabletter jeg har fått av legen, to forskjellige nesesprayer, brukt til akuttanfall, ibux, paracet, holde meg unna forskjellige typer mat og gud vet hva jeg ikke har prøvd! Men felles for alle tingene er at de ikke har virket i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Bra tråd :new_woot:Her er min historie:

Jeg har også migrene. Har alltid vært plaget med hodepine, men fikk ikke diagnose før på ungdomsskolen. Jeg pleier som regel å ha migrene 2-3 dager i måneden, men dette varierer og noen ganger er det hver uke. Heldigvis er det sjelden jeg kaster opp, men blir stort sett kvalm under anfall. Det går stort sett greit så lenge jeg får i meg medisiner, bruker maxalt og imigram.

Jeg aner ikke hva det kommer av, men har regnet med at de har sammenheng med spenninger i nakke og skildre, som jeg nesten alltid har vondt i, når jeg våkner med vond nakke og jeg kjenner jeg kommer til å få vondt i hodet, hjelper det noen ganger med en ibux (400 mg) + paracet (500 mg) (sammen), hvis ikke dette hjelper blir det migrenemedisin i tillegg.

I tillegg merker jeg værforandringer (selv om jeg vet det høres dumt ut :p) kommer det lavtrykk, kommer hodepinen. Som dere andre også har nevnt er sollys og tom mage også faktorer, men også parfyme ragerer jeg på.

Av behandling så har jeg sjekket synet, hvor jeg bare har skjeve hornhinner, og fikk briller for det. Også har jeg vært til akupunktur, som ikke hjalp, og til kiropraktor og naprapat som heller ikke har hjulpet. Jeg trener ganske regelmessig, men det gjør ingenting for nakke og skuldersmertene og ikke for hodet heller... Så jeg skylder på genene :tease:

Kan legg til at min kjære mor har akkurat samme problemet. Nå har hun begynt på blodtrykkmedisin mot for høyt blodtrykk og foreløpig har det hjulpet på migrenen (tror ikke hun har hatt anfall siden hun startet). Jeg har hørt det er mange sånne medisiner som er forebyggende, men føler at for meg så blir det litt teit å begynne på sånn medisin i en alder av 22 som er frisk og rask ellers :p

Det var veldig interessant det som ble sagt om diett. Har snakket med flere som mener forskjellig mat er triggere, og for meg er rødvin skikkelig trigger, men jeg har ikke orket begynne på noen ordentlig diett :p men nå ble jeg inspirert! Har også lyst til å dra til noen spesialister på dette området for å se om jeg reagerer på noe spesielt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...