^fmj Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 Hei Når jeg sjekker egenskaper på min WD120GB, står det at jeg har brukt litt over 110GB. Men hvis jeg merker alt det som er på disken og sjekker størrelse, så vier den bare litt over 83GB. Har sjekket at det ikke er skjulte filer og jeg har ikke norton inne. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 Har den samme hardisken, og min viser også litt over 110 GB, det er en enkel grun for det. en byte (jeg tar sikkert feil av betegnelsen) har 1024 bits i seg, og det er denne betegnelsen de bruker når de sier 120 GB, men når man viser faktiske plass så er det i en annen betegnelse, der man har 1000 og ikke 1024, og dette utgjør forskjellen. Hvis jeg ikke tar feil, så skal det ett sted i windows utforskeren vise begge betegnelsene. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 16. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2003 Hei Er klar over det. Det er ikke det jeg lurer på. Det som jeg lurer på er hvorfor filene som ligger inn på harddisken min utgjør litt over 80GB og at det står at jeg har brukt litt over 110. Begge disse størrelsene blir målt etter 1024 prinsippet. Skjedde plutselig her en dag. Jeg rydda på disken sletta masse GB og så hadde jeg fått langt fra så mye ledig plass som jeg skulle ha hatt. Lenke til kommentar
Rocambole Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 Har du husket å tømme papirkurven? Har du XP eller Me med "gjenoppretting" aktivert? Begge deler bruker skjulte filer på disken som tar plass men ikke telles med. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 16. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2003 Hei Har formatert os disken min, så papikurven er nok tom ja. Trodde alt skulle bli bra med en formatering, men neida. For ordens skyld OS disk : C: WD120GB: D: Hat tatt på vis skjulte filer og slettet dem som var der, men det funka ikke. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 16. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2003 Kjører XP. Hvor kan jeg sjekke det derre med oppretting? Lenke til kommentar
dyrhaugkr Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 Hvis du kjører XP er det bare å gå inn på administrative tools og på computer management for å se detaljert info om diskene på maskina går du på disk management. Det ser du på den disken på 120 gb om det er noe ubrukt plass eller ikke. Hvis ikke resten av plassen vises der betyr det at det er noe galt med disken din. For det kan hende at når du formaterte det ikke ble brukt hele disken. Dette er et vanlig problem. Lenke til kommentar
talisar Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 Å formatere OS disken betyr ikke at papirkurven blir tom.. dette lagres jo individuelt på hver disk. Papirkurven tar vanligvis 10% av disken, og system restore funksjonen tar også 10% av disken vanligvis. på en 120 gig disk skulle dette tilsvare ca 22 gig tilsammen om begge to er fulle:) Skru av system restore på disken, pass på at papirkurven faktisk ER tom og reboot:) Lenke til kommentar
alfern Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 Har formatert os disken min, så papikurven er nok tom ja. Trodde alt skulle bli bra med en formatering, men neida. Papirkurven til din D: disk ligger ikke på C:. Om du formaterer C: blir ikke pairkurven på D: tømt. Papirkurven til D: ligger under D:/Recycled. Lenke til kommentar
talisar Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 Det er 12% som er default på system restore 10% fra recycle bin = 11 gig 12% fra system restore = 13.2 gig Du mangler 110 - 83 = 27 gig ca? Syns tallene ser ut til å stemme "ganske" bra egentlig. Høyreklikk my computer, SYSTEMRESTORE, sjekk hva som står på monitoring der på gitt disk. Lenke til kommentar
alfern Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 For å sjekke om harddisken regner ut feil ledig plass kan du åpne command prompt. (cmd). Der skriver du inn chkdsk D: /f . Lenke til kommentar
Shrike Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 Om du har enablet hibernation kan dette være noe av problemet, da systemet setter av plass. Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 Sjekket med min HDD nå, gikk inn på "my computer" og egenskaper -- der viste den at jeg har brukt 10.8 GB. Når jeg merker absolutt alle filer og går inn på egenskaper så får jeg opp at jeg har brukt 6.3 GB. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 Microsoft påpeker at disse to måtene å sjekke brukt plass ikke vil gi samme resultat: http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;273588 Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 Vekslefila tar også litt plass Lenke til kommentar
Batou Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 Har du slått på at du skal se skulte filer og system filer ? Hvilket filsystem ? Filer vill altid ta mer plass en sin egen størelse. Hardisken er delt opp i mange blokker, størelsen på disse blokkene varierer etter støreøse på disken og filsystem. F.eks en fil på 10 byte vill altid ta opp plassen tilsvarene en slik blokk, vis blokken er 32Kb vill en 10 byte fil ta 32 k byte på disken. Men tror ikke dette utgjør så mye differanse som du opplever.. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 16. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2003 Hei Takker for svar Hva er hibernation? Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 16. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2003 Hei Gikk inn på computer management og sjekket disken. Stod det samme at jeg hadde brukt litt over 110GB. Har bare formatert den disken en gang og det er over et år siden. Jeg har aldri hatt det problemet før, så hele disken må ha blitt tatt med under formateringen. Recycle på D: hadde jeg sletta. jeg rota litt når det gjaldt den papirkurven. Men uansett, når jeg sletter ting så bruker jeg shift+delete for da slipper man at det legger seg i papirkurven. Da jeg skrudde av systemrestore og reboota, fikk jeg ikke mere plass. Sjekka også chkdsk D: /f i command og der stod det også at brukt plass var litt over 110GB. Bruker NTFS filsystem og ja jeg har på vi skjulte filer. Fikk dette problemet under et lan når jeg hadde norton inne. Er eneste mulighet for å fikse dette nå å formatere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå