killertomato Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Er det noe måte å sikre seg på mot nedskrudd km teller? Er på utkikk etter bil og merker jeg er spesielt skeptisk mot importbiler. Jeg har ikke så mye greie på bil at jeg klarer å se på bilen hvor langt den har gått. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 eldre biler har jo wire som går på telleverket. og det er lett og stille tilbake. men på litt nyere biler må man være meget flink for ikke å ødelegge noe. og de fleste er det elektronisk. hadde en saab 9000 cs 92 mod før og det var elektronisk så det var ikke mulig å jukse på. ingen vits i å jukse med km. Lenke til kommentar
killertomato Skrevet 12. april 2011 Forfatter Del Skrevet 12. april 2011 eldre biler har jo wire som går på telleverket. og det er lett og stille tilbake. men på litt nyere biler må man være meget flink for ikke å ødelegge noe. og de fleste er det elektronisk. hadde en saab 9000 cs 92 mod før og det var elektronisk så det var ikke mulig å jukse på. ingen vits i å jukse med km. Men om man har det rette utstyret så er det vel mulig å jukse meg digital km også. Ser for meg at importerte bruktbiler kan være utsatt for organisert km juksing, enten det er eksportøren eller importøren som står bak. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Joda, det stemmer nok at man bør ha litt sunn skepsis i forhold til km stand. Man må gjøre et overblikk i forhold til andre ting på bilen, er setene mye slitt i forhold til kjørelengde, f.eks på enkelte mercedes modeller så kan betjeningshendler/lysbryter gi et pekepinn på kjørelengde for de blir utsatt for jevn slitasje etc. Gjør litt research på bilen du er på utkikk etter, finn svakheter på modellen og se etter unormale ting. Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Sjekk alt av knapper og hendler som sjåføren betjener under kjøring. Er noe slitt utover det man kan forvente bør det lyse en varsellampe. Vær også obs på deler som eventuelt er byttet med nye for å skjule bilens alder. Eksempler på dette kan være ratt, dørkmatter, pedalgummi, belger på girspak og håndbrekk osv. Hvis du er usikker kan du jo få med noen som har god greie på bil til å bli med. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Hva med km.stand som påføres eu-kontroll skjema? Mulig Statens Vegvesen ikke fører noen intern-kontroll på eventuelle avvik, men man kan vel muligens ringe å høre om kjøretøyet ved mistanke? Jeg har fått mer opplysninger enn jeg regnet med ved etpar tilfeller (dog har jeg ikke spurt om akuratt dette med km.) men alt med dette regnes åpenbart som offentlige opplysninger. (jeg fikk bl.a. opplyst om en bil at den hadde gått som utleie-bil) Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 På eldre mercedeser er det vanlig og skru tilbake KM-standen mest fordi det er rimelig enkelt. Om kmstand er skrudd tilbake har det for dei fleste biler ikkje alverden og bety. du kan jo sjekke service hefter og evt. eu kontroller og forsikringsselskap, men er ingenting og stresse med. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Om kmstand er skrudd tilbake har det for dei fleste biler ikkje alverden og bety. du kan jo sjekke service hefter og evt. eu kontroller og forsikringsselskap, men er ingenting og stresse med. Jo, man betaler mer enn nødvendig + at bilen er mere nedslitt Kjeltringer som driver med dette burde filleristes Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Om kmstand er skrudd tilbake har det for dei fleste biler ikkje alverden og bety. du kan jo sjekke service hefter og evt. eu kontroller og forsikringsselskap, men er ingenting og stresse med. Jo, man betaler mer enn nødvendig + at bilen er mere nedslitt Kjeltringer som driver med dette burde filleristes Såklart, det er jo regelrett juks, men igjen så betaler det seg tilbake når du selger bilen igjen sånnsett. Er ikke fan av det med tilbakestilling, og er spesielt oppmerksom på det her når eg ser på gamlebiler, ser gjerne i servicehefter, ringer forsikringsselskap og hører om eg får tyna noke utav dei, biltilsynet og merkeverksted, av og til kan det være vrient og få info om andre sine biler, men er et godt forsøk.. Tidligere eigere kan også kontaktes, men dei orker somregel ikkje og bry seg. Viss du kan bevise at eigeren har tilbakestilt bilen kan du jo prute som faen i mot at du sier du skal anmelde han. er streng straff for og tilbakestille biler, viss eg har forstått det rett. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 På nyere Mercedes så er deg et system som heter DSB (Digital Service Booklet). Det vil si at kundemottaker på merkeverksted legger inn servicen som er utført med aktuell kilometerstand. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Fra i går: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10092456 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå