perpotet Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Har tilfeldigvis endt opp med 2 stk HD4870(1GB DDR5) som har muligheter for crossfire. Vet at disse kortene begynner å bli noen år, men i forhold til den bærbare jeg har nå er de nok rimelig heftige. Spørsmålet mitt er egentlig om det er vits i å bygge seg en budsjettmaskin for å få brukt disse kortene, eller om jeg bare bør kjøpe noe rimelig "budsjett-gamer"-maskin fra komplett eller lignende, da skjermkortytelsen uansett vil bli noe av det samme? Hvis det fortsatt er litt sprut i disse kortene, tar jeg med takk i mot forslag til lavbudsjetts hovedkort/cpu som kan passe bra til crossfire-oppsett. Begynner å bli noen år siden sist pc-bygg nå, så vet ikke helt hvor jeg skal begynne å se Lenke til kommentar
Philophobe Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Blir vel sånn rundt samme ytelse som et singel gtx 560/radeon 6950 1gb. Er ikke så ille det, men mister muligheten for directx 11. Er dog ikke så mange spill som utnytter directx 11 skikkelig ennå uansett ... Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Grafikkytelse for 1800 kr ca. Go for it! Lenke til kommentar
Nator Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 (endret) Burde gi ca samme ytelse som et GTX 560. Du burde kanskje se på denne her pakken, den ser veldig fin ut! http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622989 * 619272 - Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K 3,4GHz, Socket LGA1155, 8MB, Boxed * 626388 - ASUS Sabertooth P67, Socket-1155 ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW, BT, EFI * 618010 - Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240 pin Endret 12. april 2011 av Nator Lenke til kommentar
Romis Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Har tilfeldigvis endt opp med 2 stk HD4870(1GB DDR5) som har muligheter for crossfire. Vet at disse kortene begynner å bli noen år, men i forhold til den bærbare jeg har nå er de nok rimelig heftige. Spørsmålet mitt er egentlig om det er vits i å bygge seg en budsjettmaskin for å få brukt disse kortene, eller om jeg bare bør kjøpe noe rimelig "budsjett-gamer"-maskin fra komplett eller lignende, da skjermkortytelsen uansett vil bli noe av det samme? Hvis det fortsatt er litt sprut i disse kortene, tar jeg med takk i mot forslag til lavbudsjetts hovedkort/cpu som kan passe bra til crossfire-oppsett. Begynner å bli noen år siden sist pc-bygg nå, så vet ikke helt hvor jeg skal begynne å se Bare husk at minnet på skjermkortet, ( framebufferen ) ikke vil doble seg under Crossfire. Du må derfor sitte med minne til et skjermkort fordelt på oppløsningen du har. Så høye oppløsninger med AA, AF, MSAA ++ vil ikke ta seg bra ut i krevende spill på høye oppløsninger. Da må skjermkortet gå til harddisken for hjelp, og da dropper FPS'en din dramatisk. Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 (endret) " Så høye oppløsninger med AA, AF, MSAA ++ vil ikke ta seg bra ut i krevende spill på høye oppløsninger." Da er vel trådstarter i samme situasjon som om han kjøpte et nytt gtx560 med 1GB minne Dvs det ikke har noen betydning for vanlige oppsett med en skjerm som flertallet sitter med. Forøvrig mener jeg at rådet om oppgraderingspakke ikke er det beste for pengene. Man kan velge billigere hovedkort med mulighet for CrossFire, feks dette fra ASUS Så lenge man velger et hovedkort med støtte for CF, USB3 og SATA3 6Gbs (som nesten alle P67-kort gjør) skal man ha veldig gode argumenter for å velge dyrere kort. Når det gjelder prosessor er det et direkte dårlig råd å kjøpe 2600k til minst kr2200 når 2500k koster så lite som under kr 1500. Og det med bare 100Mhz lavere hastighet! Husk trådstarters utsagn "budsjettmaskin".... Minnet er forsåvidt greit nok, til kr725 er vengeance 1600Mhz ok. Billigste 1333Mhz finner man til under kr 600 Prisjakt Endret 13. april 2011 av torfinns Lenke til kommentar
Romis Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 (endret) -Fjernet- Endret 13. april 2011 av Romis Lenke til kommentar
perpotet Skrevet 13. april 2011 Forfatter Del Skrevet 13. april 2011 Tusen takk for alle inspirerende svar! (Nesten rørt over den store responsen) Ser ut til at resultatet blir å benytte disse kortene, så da har jeg et tilleggsspørsmål(kan sikkert google svaret, men sikkert greit å samle slik info i en tråd om noen andre skulle kommer over samme type kort ) : Hvor stor PSU en bør ha for to kort? Det står minimum 450W PSU på esken til kortet. Lenke til kommentar
Romis Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Tusen takk for alle inspirerende svar! (Nesten rørt over den store responsen) Ser ut til at resultatet blir å benytte disse kortene, så da har jeg et tilleggsspørsmål(kan sikkert google svaret, men sikkert greit å samle slik info i en tråd om noen andre skulle kommer over samme type kort ) : Hvor stor PSU en bør ha for to kort? Det står minimum 450W PSU på esken til kortet. Det kommer an på kortet. AMD sine nyeste kort har en anbefalt strømforsyning på minst 700w. Dette er på de mest high-end kortene som AMD har. Jeg ville anbefalt 650w for 2x skjermkort, men da må du også ha en kvalitets PSU som har minst 4x 6pin GPU connectors, og hovedkort som støtter Crossfire. Dette er helt vanlig på f.eks Corsair sin 750w 80+ bronze PSU. Lenke til kommentar
perpotet Skrevet 13. april 2011 Forfatter Del Skrevet 13. april 2011 Etter masse gode tips ser det ut til at jeg går for dette: Corsair TX V2 850W PSU (80 Plus Bronze, Standard. 4x 6+2-pin PCIe) ASUS P8P67 LE, Socket-1155 Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 Totalt ca. 4500kr inkl. frakt fra Komplett. Lenke til kommentar
Philophobe Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 (endret) P8P67 LE har veldig svake strømforsyningskretser. Om du ikke skal overklokke prosessoren i det hele tatt går det vel greit, men jeg ville likevel ha valgt fullversjonen av P8P67 eller MSI P67A-G45. Edit: P8P67 LE overklokking Endret 13. april 2011 av Philophobe Lenke til kommentar
perpotet Skrevet 14. april 2011 Forfatter Del Skrevet 14. april 2011 P8P67 LE har veldig svake strømforsyningskretser. Om du ikke skal overklokke prosessoren i det hele tatt går det vel greit, men jeg ville likevel ha valgt fullversjonen av P8P67 eller MSI P67A-G45. Overklokking og tweaking tror jeg nesten jeg skal droppe denne gangen, men skal se på alternative hovedkort før bestillingen går avgårde. Finner liksom ikke gleden med å sitte og knote med hardware på timesvis lenger... Vil bare ha noe som fungerer bra og er stabilt. Tror kanskje jeg begynner å bli litt gammel og bedagelig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå