Gå til innhold

Hvilken side av veien er det best å sykle på?


Welcro

Anbefalte innlegg

Av personlig erfaring så forstår jeg det slik at de fleste velger å sykle på høyre side av veien. Dette har jo kanskje en hvis relasjon til bilkjøring og gåing. Dette vil ikke være noe problem hvis man sykler på sykkelsti, jeg tenker her mer på trening med racersykkel på en trafikkert hovedvei. Så altså, de fleste sykler på høyreside. Ville det ikke vært bedre å sykle på venstre, mot bilene? Når du sykler i høyre felt kommer jo trafikken bakfra og den eneste som har kontroll er mer eller mindre bilføreren hvis det skulle oppstå en situasjon. Jeg har hatt noen nestenulykker der det kunne gått galt, rett og slett fordi jeg ikke har sjanse til å se bilen som kommer bakfra. Ville det ikke funket bedre om både bilisten og syklisten hadde hatt øyekontakt? Da har jo alle parter bedre kontroll?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første er det vel greiest at de samme reglene gjelder for alle som bruker veien, da blir alt mer forutsigbart.

 

Hvis du sykler på din venstreside blir marginene mindre, og mulighetene for farlige situasjoner øker betraktelig. Du må vike ut mot grøfta og bilene mot sin venstre, og det er det ikke alltid plass til. Når bilene innhenter deg bakfra har de all mulighet til å vente på en trygg anledning til å kjøre forbi. Dessuten bør du ikke alltid holde deg så langt ute i veiskulderen at biler kan kjøre forbi uten tilpasning, da er du for nær grøfta. Da er det bedre at du ligger tryggere til vanlig, men er fleksibel når du blir innhentet.

Lenke til kommentar

Det vil ikke være tryggere å sykle på venstre side av veien. Tvert i mot.

 

Som syklist som ferdes i veien er man underlagt veitrafikkloven, og alle regler og plikter som følger med her. Dette innebærer blant annet at alle kjøretøy skal holde seg til høyre i veibanen, det gir vikeplikt for trafikk fra høyre og regler hvordan man ellers skal oppføre seg i trafikken.

 

Om man som syklist da sykler motsatt side som alle andre vil man få biler i fra feil side i forhold til trafikkbilde og man vil som syklist dukke opp fra feil side i forhold til andre biler. Dette alene vil øke risikoen med å ferdes i trafikken betraktelig.

 

I tillegg vil forbikjøringer/passeringer av syklister være tilnærmet umulig. Når man skal samme vei så holder det ofte for bilisten å redusere hastigheten dersom man ikke kommer forbi med en gang. Dette kan planlegges noe i forkant, så man ikke nødvendigvis må redusere hastigheten så mye. Dersom man i stede skulle hatt syklistene komme mot seg når man skulle forbi så må man faktisk stoppe helt opp dersom man i første omgang ikke kommer forbi, for at syklisten skal kunne passere trygt. I tillegg vil tiden og distansen fra man ser syklisten til man møter den være betraktelig redusert ettersom man kjører mot hverandre.

Lenke til kommentar

Det er som det blir sagt her, for når du sykler i trafikken, så er du å regne som kjørende, så da er det de reglene som gjelder. Og når det gjelder meg da, så må du også regne med å bli forbikjørt hvis du ikke holder deg til fartsgrensene, og da driter jeg i om det kommer møtende trafikk, for jeg legger meg IKKE over i motsatt kjørefelt for å passere en syklist ;)

Lenke til kommentar
Og når det gjelder meg da, så må du også regne med å bli forbikjørt hvis du ikke holder deg til fartsgrensene, og da driter jeg i om det kommer møtende trafikk, for jeg legger meg IKKE over i motsatt kjørefelt for å passere en syklist ;)

Du SKAL over i motsatt kjørefelt når du kjører forbi en syklist, enten delvis eller helt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare på flatmark kan man lett komme i 20-30 km/t om man sykler effektivt og har en god sykkel. I nedoverbakker har jeg gjerne målt farten min til 40-50 km/t, i ett tilfelle var jeg nærmere 70 km/t på sykkel. Sammenlign det med ganghastighet som er rundt 5 km/t. Da skjønner du kanskje at det er litt forskjell på fotgjengere og syklister.

 

Det kan kanskje være et bittelite poeng i å sykle på venstre side om man har en dårlig sykkel og sykler i oppoverbakke. Men det er de færreste av oss som sykler kun i oppoverbakker. :)

Lenke til kommentar
Og når det gjelder meg da, så må du også regne med å bli forbikjørt hvis du ikke holder deg til fartsgrensene, og da driter jeg i om det kommer møtende trafikk, for jeg legger meg IKKE over i motsatt kjørefelt for å passere en syklist ;)

Du SKAL over i motsatt kjørefelt når du kjører forbi en syklist, enten delvis eller helt.

 

Ikke hvis det er plass uten å krysse midten av veien, og da ser jeg det som syklistens ansvar å sørge for at det er plass, hvis ikke får han holde farstgrensene eller skylde seg selv ;)

Lenke til kommentar

La meg omformulere meg. Du skal gi tilstrekkelig plass til syklisten slik at du kan passere på en hensynsfull og sikker måte. I de fleste tilfeller så betyr dette at du må over i kjørefeltet til venstre.

 

Så det er ditt ansvar å se til at forbikjøringen din gjøres på en hensynsfull og sikker måte.

Lenke til kommentar

Det er som det blir sagt her, for når du sykler i trafikken, så er du å regne som kjørende, så da er det de reglene som gjelder. Og når det gjelder meg da, så må du også regne med å bli forbikjørt hvis du ikke holder deg til fartsgrensene, og da driter jeg i om det kommer møtende trafikk, for jeg legger meg IKKE over i motsatt kjørefelt for å passere en syklist ;)

 

 

Og når det gjelder meg da, så må du også regne med å bli forbikjørt hvis du ikke holder deg til fartsgrensene, og da driter jeg i om det kommer møtende trafikk, for jeg legger meg IKKE over i motsatt kjørefelt for å passere en syklist ;)

Du SKAL over i motsatt kjørefelt når du kjører forbi en syklist, enten delvis eller helt.

 

 

Regelen er vel 1,5 meter, uten at jeg finner noen kilder på det. Er dårlig på å søke på lovdata.no, men mener jeg har hørt det.

 

Det jeg derimot VET, er at du SKAL kjøre forbi en syklist på SAMME MÅTE som en billist. Gi tilstrekkelig plass. Om det kommer møtende trafikk, så kjører du ikke forbi.

Lenke til kommentar

Det er ingen lover som sier 1,5 meter svart på hvitt. Dette går på generell aktsomhet, man skal ikke forbikjøre for tett på en syklist, ellers kan dragsuget av bilen din få syklisten til å velte.

 

En tommelfingerregel er at man skal kunne holde såpass avstand at syklisten skal kunne velte uten å bli overkjørt. I praksis cirka 1,5 meter.

 

Selv mener jeg at å legge seg over i motgående kjørefelt er passe avstand. Det fordi man må bruke motsatt kjørefelt uansett når man forbikjøre en syklist, så man kan like godt ta den "helt ut", det gir ingen praktisk forskjell i trafikkavvikling. Da gir man syklisten god plass uansett hvor høy den skulle være eller hvor langt ute i veibanen den skulle ligge.

 

Syklistenes Landsforbund og Statens Vegvesen anbefaler det samme: http://www.slf.no/Trafikk_sikkerhet/37034

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er alt for mange som tror syklistene bruker veien under tvil og på nåde, men det er faktisk ganske få veier som er forbeholdt biler. Mange farlige situasjoner kunne vært unngått om vi fikk bukt med denne følelsen av berettigelse blant bilførerne. Å kunne holde fartsgrensen uhindret er digg, men ingen selvfølge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...