Dufen Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 edit: Doofensmitz , på sekken jeg har nå gikk det ikke an å feste noe under. Ellers hadde jeg nok gjort det. Da ville jeg fått nok plass , lett! Du får kjøpt reimer for å feste teltet under sekken med Sjekk XXL eller helsport.no... Lenke til kommentar
internet wizard Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 nøbluss eventuelt nødrakket. er ikke altid så bra signal ute i skogen/på fjellet Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Hei igjen! Bra, at du har funnet et lokalt kart, i 1:30 000. Det var derfor jeg nevnte dette, med ”lokale kart”. Noen kommuner (eller foreninger), har skaffet seg egne kart over sitt område og de kan variere, eks. 1:30 000, 1:25 000, 1:10 000 og lignende. (Ser bort fra orienteringskartene, som dekker et for lite område). Men noen av kartene har basis i 1:50 000 og da kan en ikke lese mer ut av kartet. Det blir som om en zoomet, inn på kartet. Skal det være noe hjelp, er det viktig at Ekvidansen er bedre enn 20 m, i høydeforskjell. Helst 10m, (eller mindre, avhengig av terreng – kupert/flatt). Har sett kart, med Ekvidanse på ned til 1m, men de egner seg bare i flate områder. Ellers blir bare alle høydekurver, som en eneste stor tykk strek, der det er skråninger. Så litt fornuft må til. Med tilgang på en A3 fargeskriver, kan du også laste ned div. kart fra nettet. Jeg har noen ganger lastet ned kart fra Innatur.no. Men det er flere, så bare søk. Og på flere av dem, så kan du velge målestokk selv. (husk bare det med Ekvidanse) Det beste er nok Norgeskart.no, men der må du betale. Fordelen her, er at du kan skrive ut kart i den målestokken du selv vil og det ser ut til at ekvidansen, endrer seg med målestokken. Genialt! Et annet alternativ er. Hvis du likevel vil kjøpe en GPS og investere i de dyre kartene (ned mot 1:20 000), kan du og benytte papirkart i 1:50 000, som oversiktskart og samtidig ha det som en reserveløsning. Og benytte GPSen, til detaljer. Forslag til turområder, med store åpne områder, med vann og skog. Antar du ønsker å fiske også. Denne kombinasjonen er tilnærmet umulig! Få skogsområder har mye utsikt, når du er på ”farta”, unntatt på topper. Jeg vet om fjellområder, som er flate og med god utsikt, men det er dårlig med bålved og fiskevann der. Med tanke på de to sist nevnte punktene, tenker jeg på to områder. Finnemarksvidda/Øst Finmark og Femunds- traktene (nord/øst for Femunden). Begge områdene er ganske flate, lite høye trær, det er fiskevann og bålved. Annet område kan være Hardangervidda, med da er det dårlig med bålved (tenker på mer, enn et kaffebål). Det nærmeste er jo da Femunden og her finnes det en mengde muligheter, både for forturister og kanopadlere. (Turister fra inn og utland, vil du sikkert også støte på). Og jeg tenker helst på, et område nord for Store Svuku og da har vi Femundsmarka Nasjonalpark. Her er det områder, hvor du ikke behøver å gå langt mellom fiskevannene og du kan fiske deg inn i Sverige, hvis du ønsker. Bl.a. ved å følge Røavassdraget, frem mot Rogen, i Sverige. Følger du elva Røa, starter det i litt skogsområde. Men det er bare et kort stykke, før du er inne i et ”månelandskap” med en del kulestein og passerer bl.a. Norges eldste furu. (Deler av dette området kan også minne om Finnemark). Mange fine fiskevann ved elva og langs elva. Hele området (mange km2) er fullt, av fiskevann. Det er ikke veier til området. Så hvis du ikke skal gå langt, før du er i foreslått område, må du ta en ferge, fra Femundsenden, Elgå, eller et sted vest for Femunden, som jeg ikke husker navnet på. (Se turist info. om Femunden) Og fra et av disse stedene, kan du komme til områdene jeg har foreslått. Du kan gå av på Haugen, men jeg anbefaler å starte på Røa, eller lengre nord. I nasjonalparken er det noen bestemmelser som må følges og det er folk som kontrollerer, at reglene følges, bl.a. fiskekort. Det er også noen ubetjente hytter, som er lovlig å bruke. De mest brukte stedene, er det lite småved. Så husk øks og sag! Anbefaler en sag, hvor du pakker hele sagen inn i et rør. Tror XXL har den. Håper dette var interessant. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Hei! Glemte en advarsel, hvis du skal til Femunden. Det er noe Moskus i området og ikke "leik" med den! Den skader folk nesten hvert år, fordi dumme folk skal gå helt innpå, for å fotografere, eller KLAPPE DEN! Snakk med de lokale! Men gennerelt. Hvis du kommer innenfor "komfortsonen" til moskusen, "stiller" den seg opp (er de flere, så stiller de seg i en halvring) og går du nermere da, så kommer den som ei "kule". Og den løper du ikke i fra. Den løper til og med rskere i oppoverbakker, enn et menneske klarer på flat veg. Lenke til kommentar
Opas Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Hvordan gikk det? Ble det noen flere turer på deg? Fin tråd med mange gode tips Lenke til kommentar
asad Skrevet 17. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2011 Hei alle sammen! Lenge siden jeg har tittet innom denne tråden. Jeg skal på en ny tur neste uke , noe jeg gleder meg uffatelig til. Jeg har ENDA ikke bestemt hvor det skal være , vil være litt spontan. Skal lese om igjen tipsene til Geo her. Geiranger fjorden virka hvertfall ganske fantastisk i en annonse jeg så på nettet idag Jeg skal kjøpe meg en Para Rnger sekk fra Norrøna , fiskestang , og diverse resterende utstyr imorgen. Denne gangen går jeg i butikken og tar alt der og da. Feriepengene har kommet så dette blir morro! Må også huske å kjøpe et stativ til kameraet , skrev dette som memo for meg selv! hehe Lenke til kommentar
asad Skrevet 20. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2011 (endret) Jeg har laget en svært omfattende liste , kommer til å stikke innom imorgen og få alt skrevet ned. Jeg tror også jeg benytter meg av forslaget til selveste GECO og går for femundsmarka! Ser faen meg helt sprøtt fantastisk ut! Nå må jeg bare finne en måte en måte å komme meg dit på! Endret 20. juni 2011 av asad Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Hei igjen! Så du velger å "gå" i butikken nå. Det er jo det tryggeste da. Komme deg til Femunden? Har du ikke bil? I så tilfelle, går det helt sikker busser til Femundsenden (via Trysil) og derfra kan du ta fergen. Lykke til med planleggingen og turen. Lenke til kommentar
asad Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2011 Hei igjen! Så du velger å "gå" i butikken nå. Det er jo det tryggeste da. Komme deg til Femunden? Har du ikke bil? I så tilfelle, går det helt sikker busser til Femundsenden (via Trysil) og derfra kan du ta fergen. Lykke til med planleggingen og turen. Åja du. Jeg har brukt SÅ mye tid på dette her nå. Har fått tak i riktig gps kart idag til og med. Kjøpte meg para ranger 120l sekken fra Norrøna. Men uansett, ja det blir femunden på meg! Måtte utsette turen med en dag pga diverse problemer med ustyr , men drar på torsdag. Kjører ikke bil, gleder meg til togturen. Skal fortelle mer imorgen , er så utrolig sliten etter 8 timer i oslo , der jeg hadla inn det siste jeg trengte! Men tusent akk for tipset om femunden , jeg gleder meg som en unge! natta Lenke til kommentar
asad Skrevet 22. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2011 (endret) Morgen! Site dagen for å forberede alt Jeg har fått tak i nøkkelen fra DNT og har nå alt av kart jeg trenger , inkludert papirkart over sør og nord femunden. Jeg fikk ikke laminert de , så jeg skal være forsiktig. Skal planlegge ruta snart , men jeg tenker å begynne sør i femunden , så jobbe meg litt østover mot grensa til sverige og få fisket litt der , så fortsette sørover og stikke innom den betjente hytta de har der som åpner 24. Juni ( øst for femunden , ca midt på ) og så om jeg klarer å gå så langt og leie en kajakk lenger sør . Men lurer på om det blir urealistisk langt i og med at sekken min vil veie ca 35 kilo. Det er sånt jeg skal finne ut idag. Jeg har også tatt med en svært omfattende førstehjelpskit , med så og si alt man kan tenke seg. Sparte ikke på noe denne gangen! Må nesten få tatt en bilde og laste opp her. hehe. edit: Jeg brukte lista di som eksempel Geco , lager en liknende en. Fantastisk oversikt! Endret 22. juni 2011 av asad Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Hei igjen! Ja, nå er du vel reist på tur. Håper du får en fin tur! Men det var en god grunn til, at jeg ga deg råd om området rundt Røavassdraget (på grensen mellom Røros og Engerdal), i steden for det sør/østlige området av Femunden. I området (Sør for riksveg 221) du har beskrevet, er det mer veier og mer folk. Og av venner som har fisket i Femundsområdet (7 dager, til 14 dagers turer), så fremhever de det området jeg tidligere har anbefalt. Men ok. 120 L sekk. Det var da voldsommt, til sekk da! Jeg har også en Norøna sekk (med meis), men bare 90 L. I området du skal gå er det relativt flatt (også der jeg anbefalte), så det burde gå greit med 35 kg på ryggen. Men gennerelt så gjelder det å holde vekten nede. Folk "drar" ofte for mye, med seg. Da spessielt hermetikk og klær. Klær tar plass og hermetikk veier unødig mye. Angående kart, så er det få som har laminerte kart. Det er mer praktisk med en fleksibel "plastlomme", beregnet for kart. Det er ikke så mye en trenger av førstehjelpssaker. Men noen forbindingssaker, plaster, sportstape og ei lita flaske med Phyrisept, så kommer en langt. For de som har behov for det, så kan også noen tabletter med Parracet, være fornuftig. Og for fiskere kan det være fornuftig med en liten avbitertang (for å klippe av fiskekroken), hvis den skulle sette seg fast i fingeren, eller et annet uheldig sted. Høres ut til at du tenker på den åpne hytta (ved Røavassdraget), på hjemmovervegen. Da får du en bra rundtur. Hvis jeg ikke husker feil, så er det 4 slike hytter øst for Femunden. Ja, vi ser gjerne noen bilder. Og "skitt fiske"! Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 35kg? Høres vanvittig tungt ut – men måten man lærer å pakke lite på er formodentlig å dra med for mye et par ganger. Har såvidt tippet 20kg noen ganger, men da har jeg hatt mat til å klare meg 3 uker eller lengre. (Riktignok er utstyret mitt stort sett av aller letteste sort, og jeg drar sjelden på særlig mange skift.) Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 35kg? Høres vanvittig tungt ut – men måten man lærer å pakke lite på er formodentlig å dra med for mye et par ganger. Har såvidt tippet 20kg noen ganger, men da har jeg hatt mat til å klare meg 3 uker eller lengre. (Riktignok er utstyret mitt stort sett av aller letteste sort, og jeg drar sjelden på særlig mange skift.) Er gennerelt enig med deg. Sekken hans blir tung, men det er ganske flatt terreng der han skal, så det går nok greit. Det er likevell noen områder med mye kulestein, som kan by på problemer med tung sekk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå