asad Skrevet 24. april 2011 Forfatter Del Skrevet 24. april 2011 Jeg må virkelig lære meg å skrive innlegg i word , og deretter paste de inn her når jeg skriver dem såpass lange. Mistet ca 30 minutter med skriving og opplasting av bilder på grunn av "gå tilbake" funksjonen. Bilder og histore kommer snart! Lenke til kommentar
notalive Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 Skuffa! Håper det går bedre neste gang Hater når innlegg forsvinner slik. Lenke til kommentar
asad Skrevet 24. april 2011 Forfatter Del Skrevet 24. april 2011 (endret) *Oppdateres fortsatt , men poster nå i frykt for at ting skal gå tapt før jeg er ferdig!* Her kommer det! : Dag 1: Etter å ha postet siste posten på forumet , og dobbeltsjekket lista opp imot det jeg hadde i sekken var jeg klar til å dra. Jeg valgte meg et punkt på kartet , gjeddevannet for å være nøyaktig , og satte kursen i riktig retning. Været var fantastisk. I og med at dette var en ganske kort strekning og jeg var uthvilt planla jeg ikke ruta med tanke på stier , fjell , skog osv. Dette skulle ikke bli noe ordentlig problem før dag 3. Flott begynnelse på turen , jeg gikk rolig og beundret naturen. Sekken veide sitt , men det var null problem. Jeg tok noen bilder , og skaffa meg en fin stokk på veien Jeg fant et fint camping sted ikke langt unna et vann , på en liten bakke. Når jeg pakka ut teltet , ble jeg litt små engstlig. Jeg hadde ikke satt sammen teltet før , tente jeg skulle spare det til turen. Det var fortsatt lyst , men sola begynte å gå ned. Jeg tukla med teltet en stund , men fant til slutt ut hvordan alt skulle sitte sammen. Ble ganske glad da. Dekket hullene rundt teltet med mose , i håp om å hindre vind og dyr osv. Fant ut det var en dårlig ide , ble for tett luft i teltet over natta. Stedet jeg satte det opp var dårlig gjennomtenkt, ujevnt terreng og inngangen var foran en liten høyde , som gjorde det vanskelig å komme inn. Men , jeg var bare glad for at det var oppe! Det var også rimelig slappt , men som sagt det gjorde meg ingenting der og da! Jeg fikk kjenne på kroppen den natta , at plassering av telt på riktig underlag er kritisk. Primusen fyrte jeg fort opp , lagde meg mat og la meg senere på kvelden. Hørte noen dyr i nærheten av teltet , drømte at det var ulver , haha , noe det så klart ikke var Bilder fra dag 1: En bikkje fulgte etter meg i 20 minutter: Slappt , men det får duge.. for nå! Dette er noe heeeelt annet enn primusen i militæret. Dag 2: Brukte ca 3 timer på å lage mat , slappe av og pakke før jeg var klar til å fortsette. Fant ut hvor jeg skulle på kartet og dro i riktig retning etter å ha forsikret meg at alt var med. Denne turen var helt luksus i forhold til hva jeg har vært på før. Var deilig å ha god tid! Jeg mista forresten solbrillene mine den første dagen , det var det eneste jeg mistet også , men det førte til en veldig klar konklusjon : Jeg må være flink og feste ting til kroppen neste gang. Var vant til å ha vest i militæret , nå hadde jeg ikke det pluss at jeg hadde langt færre lommer og. Dette må jeg planlegge bedre neste gang. Jeg dro videre. Terrenget var tungvint. Alt fra myr , til VELDIG tett skog , mye oppoverbakke samt noen stier.Dette var ikke noe problem. Jeg fant en fin høyde der jeg fikk oversikt over hele norbysjøen , flott utsikt. Det var det stedet jeg markerte på kartet jeg skulle til. Jeg fant en liten "øy" rett ved kanten av vannet. Stedet var FANTASTISK. Noen steiner lagt runt et bål var det som fanget blikket mitt i utgangspunktet. Jeg fant også et helt perfekt sted å sette opp teltet , jeg bestemte meg å sette opp en skikkelig base og bruke litt tid på den. Og det gjorde jeg. Teltet ble 10 ganger bedre satt opp enn første natta. Jeg lagde meg også et fint sted der jeg kunne ligge og lese en bok , samt baksiden av kartet , som faktisk hadde en ENORM mengde info om alt fra "Den norske turistforening" , til hvordan man bør kle seg , værforhold, samt gps og masse historie om østmarka - jeg leste alt. Hang opp våte klær til tørk på en plante , som ble til et stativ. Inngangen til teltet hadde en veldig fin og stor åpning , som lå på en liten høyde. Når alt var satt opp, var jeg ganske svett og det var varmt, så jeg tenkte å ta et lite bad! Jeg satte på kaffe, fant fram håndkle og en varm genser , kledde av meg og kjørte på. Haha , det var fryktelig. Det var rett og slett for kaldt. Jeg så is flyte forbi noen meter unna. Tror jeg hold ut i ca 10 sekunder , før jeg løp ut mens jeg banna. Smart nok som jeg er , glemte jeg å bruke såpe , så , jeg såpet meg inn og løpt uti igjen!! Det som da skjedde , ble noe jeg i etterkant ser på som en tankevekker. Jeg løp uti vannet på et veldig dårlig sted , dvs , det var svært vanskelig for meg å komme meg ut/opp igjen. Vannet var så kaldt at hele kroppen ristet . Når jeg endelig kom ut igjen , merket jeg at liggeunderlaget var rødt! Jeg så ned på foten min , og så at jeg blødde ganske mye. Tittet under, og så en ca en cm løs hud henge mens blodet rant! Må si at , der og da , kald og såret , følte jeg meg en smule usikker. Er dette et kutt eller et skrubbsår? Jeg kjenner ingenting , er det bra eller dårlig? Kommer jeg til å klare å gå imorgen? Dekningen på mobiltelefonen ble borte ca 2km siden. Jeg fant fram førstehjelpsettet , fant fram noen desinfiserende servietter, renset såret (gud som det svei ) , fikk på plaster og alt var OK. Det gjorde ikke så vondt. Mental huskelapp = kjøp et bedre førstehjelpsett og lær deg nøyaktig hvordan det skal brukes ved feks dype kutt. Sinnstemningen ble bedre. Resten av kvelden koste jeg meg med pølser, bål som jeg fyrte opp med flint ( bare for å se hvor vanskelig det var , og det var vrient faktisk ) , og slokka igjen ganske fort pga forbudet, hehe Renset såret igjen den natta , var litt engstlig for hvordan det skulle gå neste dag. Alt i alt en fantastisk dag. Likte da særlig godt det å gjøre klart stedet , og tilpasse alt etter mitt ønske! Bilder fra dag 2: In the mooornin`: Vann må en ha! Alt klart og nedpakket! natur Min fantastike øy! Åååja , her skal det bygges en base! "En smule" Mer fornøyd med teltoppsettet dag 2 Her bada jeg altså! ... i 15 sekunder. ..og så ... Renset såret Flott kveld! Masse plass! Siste sjekk Søppelpose , så klart. Dag 3 I motsetning til dag 1 , dekket jeg ikke til noen åpninger rundt teltet, samt at jeg åpnet viftehullene i teltet , merket da natt til dag 3 at det en god del kaldere i teltet enn dagen før. Lufta var lang bedre da , og jeg hadde en tjukk koma-genser så alt var helt greit Jeg lå også mye nærmere vannet , noe som sikkert bidro til den lave temperaturen. Foten føltes helt ok , det ble jeg trolig glad for. Jeg kokte opp vann , lagde meg en "energiblanding" , som jeg kokte i 10 minutter og den ble utrolig god. Ble varmere med en gang og fikk nok å gå på. Jeg ville ikke gå tilbake samme veien jeg kom , så jeg fant en annen vei tilbake. Jeg fant en sti på kartet, som jeg trodde skulle være lett å finne. Gud , så feil jeg skulle ta. Jeg pakket sammen alt , sa mentalt farvel til "øya" som ga meg en flott dag , og satte kursen mot "stien". Det som fulgte , var 3 timer med leting , frustrasjon , noe frykt , masse gåing på et FRYKTELIG terreng. Det var først da , den tredje dagen , at jeg fullt ut skjønte hvor viktig det er å planlegge ruta i forhold til terrenget. Jeg skjønte også at 1:100000 målestokken er mildt sagt irriterende å bruke på denne slags turer. Jeg hadde trengt et langt mer detaljert kart. Jeg lette og lette etter stien , gikk diverse omveier , opp og ned , gjennom en skog så tett at jeg fikk tørre og jævlige greiner midt i ansiktet , som skrapet meg opp her og der. Steiner , vann, snø , bratte bakker og høyder , jeg kunne ikke tenke meg å ha havnet på en verre tilbake-vei enn dette. Jeg ga opp det å finne stien , og ville bare finne ut nøyaktig hvor jeg var. Jeg må nevne at jeg ikke var i dårlig humør , ikke i det hele tatt , jeg var glad jeg møtte utfordringer. Likevel var det litt skummelt , jeg begynnte å tvile på mine egne kartlesing kunnskaper. "Hva om jeg har lest av feil og jeg er på et HELT annet sted". Stien SKAL være her , hvorfor er den ikke her? Jeg fulgte vannkanten og kom til slutt fram til grensa til østmarka , fulgte da en bekk , gjennom enda mer vanskelig terreng , gjennom en skog med is og snø ...og kvister , kvister og kvister. Jeg ble fryktelig glad og lettet da jeg fant ut at jeg var på rett vei , og at jeg hele tiden VAR på rett vei. Jeg glemte forresten å nevnte at jeg fant stien , sånn ca 10 minutter etter jeg ga opp å finne den etter 3 timer.. Den var så og si usynlig med mindre man stod ca halvannen, 2 meter unna. Tok meg en pause og feiret med å spise sjokoladen jeg sparte til senere. Fant så et skilt som viste at jeg var på vei hjem ca en time senere! Jeg fant fram ipoden og satte på favoritt-musikken , ble noen deilige kilometer med fantastisk vær og en lettet steming. Ting jeg har lært: 1. Det å dra ut alene , uti skogen slik jeg nå gjorde er ikke helt lurt. Hva om jeg faktisk hadde fått et dypt kutt på dag 2? Var fort gjort å vrikke foten også , på det terrenget der. Løsning: Jeg skal melde meg i DNT , og vandre mellom hytter. Langt bedre terreng , pluss at jeg møter andre mennesker. 2. Jeg trenger å ha bedre oversikt over utstyret , feste noe til kroppen , samt kjøpe en bukse med flere lommer. Var kjipt p miste solbrillene den første dagen , og så bruke en time på å lete etter dem uten hell. Pakket alt ut av sekken for å dobbeltsjekke, tok en evighet. Løsning : trenger større sekk , muligens en vest med lommer , + feste ting til kroppen og ha fast sted å ha alt. 3. Feltstøvler hadde ikke vært dumt. Jeg fikk vondt i anklene etterhvert , mulig det er en vanesak men du hadde nok rett her geco5. Kan ikke huske jeg noengang hadde vondt i anklene i militæret. 4. Netting undertøy må kjøpes. 5. Nevner det såpass sent , skulle egentlig vært nr 2 . Det å planlegge ruta , velge riktig vei, minst mulig høyder , mest mulig vei , er veldig viktig på lengre turer. Dette skal jeg huske. Det er sikkert masse annet også , men nå begynner jeg å bli sliten. Har jo sittet og skrevet min hittil lengste post noengang. Må få satt inn noen bilder nå Konklusjon: Turen var FANTASTISK , og bedre enn jeg trodde den skulle bli. Det var lærerikt og jeg er glad for at jeg møtte utfordrinnger , disse lærte jeg mye av. Brukte dagen idag på å vaske utstyret ( Og være støl , veldig støl ) , åja forresten , alt av utstyr jeg hadde kjøpt inn fungerte akkurratt som det skulle! Primusen var det NULL problemer med , funka som gull , teltet var stort og lett å sette opp ( takk gud for at jeg valgte 3 manns teltet ) og soveposen var ganske varm. Så , utstyret er nå vasket/tørket og ligger klart til bruk til neste gang. Skal lage en liste over ting jeg trenger å handle inn , samt melde meg inn i turist foreningen snarest. Setter inn noen bilder , takk for at dere hjalp med med planleggingen av dette eventyret , særlig geco5!! Ha en fin kveld , og her er de resterende bildene , ble ikke så mange på dag tre på grunn av problemene , hehe Bilder dag 3 Breakfest of the champions Mye flott natur , men veldig vanskelig terreng. Se , et skilt! * Av med sekken og løpe ned for å sjekke * Du er HER. HVOR? Prikken manglet på kartet! ... Jeg la den til for dem jeg Smooth sailing from here! Like ved der jeg bor Har sett sine bedre dager Mønstring! Teltet ble rimelig fuktig , selvom det ikke regnet. Endret 24. april 2011 av asad Lenke til kommentar
notalive Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 (endret) Høres ut som at det ble en vellykket tur. Godt lesestoff har det i alle fall blitt. Hvordan var det å være alene i de tre dagene? Uten internett, tv og lignende, altså. Bortsett fra lesing, hvilke andre tidsfordriv hadde du? Var det noe utstyr du savnet? Edit: Jeg er ikke friluftsmenneske selv, men kunne tenkt meg å være. Dog tror jeg nok jeg hadde dratt alene om jeg skulle dratt på en tur. Jeg er enig i det du sier i punkt 2 at det å dra alene er relativt skummelt, sett at man skulle vrikke foten eller komme ut for et eller annet uforutsett. Man er vel ekstra utsatt for slikt om man skulle ha tidspress på seg for å komme seg fra a til b slik du nevnte i militæret. Hvor godt fungerer en GPS på slike turer? I forhold til vanlig kart og kompass, altså. Edit igjen: GPS-spørsmålet gjelder generelt til de av dere som har prøvd GPS i denne sammenhengen. Endret 24. april 2011 av notalive Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 Ser for meg at det kan være riski å gå alene ja. Men må man så må man Da må du ty til kvister som oppstiving av vrikkede ben og armer, og tvinge seg avgårde. Jeg og en kompis er somregel alltid på tur sammen, har ikke vært på tur alene ennå, har heller ikke grunn til det. Trives veldig godt med denne, og kan være greit å dele felles utstyr. Hva hadde du med å drikke? Kokte bare vann og drakk det? Og den vannsekken din, hvor har du den? Mellom rygg og sekk, eller utenpå sekken? Syntes den ser mere tungvind ut enn den ser kjekk ut.. Letter med vannflaske recable fra sekken da. Lenke til kommentar
asad Skrevet 24. april 2011 Forfatter Del Skrevet 24. april 2011 (endret) Høres ut som at det ble en vellykket tur. Godt lesestoff har det i alle fall blitt. Hvordan var det å være alene i de tre dagene? Uten internett, tv og lignende, altså. Bortsett fra lesing, hvilke andre tidsfordriv hadde du? Var det noe utstyr du savnet? Edit: Jeg er ikke friluftsmenneske selv, men kunne tenkt meg å være. Dog tror jeg nok jeg hadde dratt alene om jeg skulle dratt på en tur. Jeg er enig i det du sier i punkt 2 at det å dra alene er relativt skummelt, sett at man skulle vrikke foten eller komme ut for et eller annet uforutsett. Man er vel ekstra utsatt for slikt om man skulle ha tidspress på seg for å komme seg fra a til b slik du nevnte i militæret. Hvor godt fungerer en GPS på slike turer? I forhold til vanlig kart og kompass, altså. Edit igjen: GPS-spørsmålet gjelder generelt til de av dere som har prøvd GPS i denne sammenhengen. Gps er i grunn genialt. Men må nevne at GPS`en på mobiltelefonen min ( samsung galaxy s ) var ubrukelig. Den bruker nettverket til å samle inn info om posisjonen. Den har ikke en egen dedikert mottaker. En ordentlig "villmarks gps" er genialt , rett og slett. Den gir deg en posisjon om hvor du er , og har du kart og kompass i tillegg er det nesten umulig å gå seg bort , selv i den verste tåken. Utstyr jeg manglet : Bedre sekk , ordentlig gps , tannbørste/tannkrem i ett , oppvaskklut , radio , bedre kart ( minst 1:50000 , helst 1:25000 ) og en slags vest eller noe , der jeg kunne hatt ting som kart feks! Og , bedre førstehjelpssett. Henrikkenn: Det var nok av drikkevann i området der jeg var , så jeg kokte ikke vannet engang. Og camelbacken hadde jeg rett under sekken ja , var helt ok. På en lengre tur ville jeg kanskje vurdert å feste den til sekken ja , men det gikk helt greit! Jeg har ingen kompiser som er glad i uteliv , vet ikke helt hvordan jeg skal møte folk som er det , kanskje via turistforeningen håper jeg! Da køyer jeg , natta folkens! Endret 24. april 2011 av asad Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 (endret) Jeg har aldri kokt vann på tur for å få det rent... (i skandinavia vel og merke) Dere må slutte å se på Bear Grylls... edit: artig lesning om turen ja, håper det ga mersmak Endret 24. april 2011 av Doofenschmitz Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Det er hyggelig å se at du bestemte deg for å besøke skogen, og ikke minst komme deg litt bort fra pc-en. Sånt trengs i dagens samfunn. Ut fra dine erfaringer, ser det ut som du trenger å bli vandt med naturen og det å være på tur. Å være i villmarken alene er egentlig ikke så farlig. Man må bare være trygg på seg selv, og ikke minst holde hodet kaldt. Med skikkelige sko, så skal det for veldig mye til for at du tråkker over. Et godt tips er å ALLTID beholde fottøyet når man krysser elver. Det reduserer faren for å bli skadd. Man blir våt og kald, men det går over. Kutt og brudd er verre. Planlegging bør gjøres, men ikke alt for grundig. Friheten er vel noe av det man setter mest pris på med turlivet. Derfor er det viktig å kunne la "veien bli til mens man går". Vanskelig terreng er ikke en hindring, men snarere en spennende utfordring. Dine beskrivelser viser i hvert fall at du setter pris på naturen. Jeg tviler ikke på at du kan få mange fine opplevelser fremover. Så... God tur! Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Nei nei, er jo ikke drit farlig å dra alene, men er som oftest best. Også er det deilig å ha noen å snakke med, alt går lettere når man er to. Nesten hvertfall. Mye veide sekken? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Nei nei, er jo ikke drit farlig å dra alene, men er som oftest best. Også er det deilig å ha noen å snakke med, alt går lettere når man er to. Nesten hvertfall. Hei! Det er noe med det, å kunne klare seg selv da. Og ikke være avhengig av andre, til enhver tid. Noe av sjarmen med naturen, er stillheten. Da får en ro og tid til å tenke det en ønsker og ikke blir "påtvunget" av andre. Personlig så har jeg de fleste av mine turer, i sammen med andre. Men noen turer (i året), skal jeg ha aleine. Men hver sin smak. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Hei og velkommen tilbake! Ser du har hatt en flott tur. Bare et lite uhell og litt uheldig, med veivalget tilbake. Men det er slikt du lærer av og du har sikker lært mye. Må likevel trekke frem dette med kart (for deg og andre). Jeg anbefalte deg kart i 1:50 000 og jeg ser du kjøpte noe dårligere. Selv kart i 1:50 000, er i det dårligste laget, med Teljekurver på 100 m og Ekvidanse på 20 m, blir det vanskelig å se områder med småkuppert terreng på 10 - 25 m. Kartene er jo ikke helt nøyaktig og da er det ofte at små hauger/skråninger, ikke kommer frem på kartet. Og områder med masse "opp og ned", ville jeg forsøkt å unngå, for slike turer. Men det finnes ikke bedre papirkart (ser bor fra Orienteringskart). Så papir kart i 1:50 000 bør være et must! Det finnes nå en mulighet med GPS og de dyreste kartene til Topo (fra Statend kretverk). De heter for Topo Norge Premium 3 og de har kart ned til 1:20 000, for deler av Norge. Oslo kartet gjelder for både ditt område i Østfold og mitt område her ved Drammen. Men GPS er nyttig, men KUN en reserve, eller omvendt! Har selv anskaffet GPSer. Den siste med kart og med farger. Ser du forsto det med ventilasjon. Og dette må du eksprimentere litt med. Ventilasjon er viktig, for å få få vekk fuktighet (fra pust, våte klær, m.m. og mot kondens). Men når det er kaldt, strupes ventilasjonshullene noe, avhengig av hvor mange personer som er i teltet. Ser TheGnome komm med et bra innlegg. Å gå aleine krever tilstrekkelig planlegging og det å holde hodet kaldt. Norsk natur er ikke farlig (heller ikke dyrene), men det krever at en ikke gjør forhastede valg. Eks, din andre tur, ut i vannet. Du ser deg nok litt bedre etter neste gang. Er det vanskelig å finne bra bunn, kan en ofre et par tykke sokker. Men verre "ting" enn skrubbsår, kan skje. Eks, brekt bein. Så bruk sunnt vett, selv i sammen med andre. Ser du bare mistet en ting og det er bra. Og slikt skjer! Personlig så har jeg alle vitale ting/utstyrpå faste plasser, der det er praktisk. Tar jeg det ut av sekk/lommer og ikke holder det i handa, er jeg snar til å få ting tilbake på plass, eller legger det samlet og godt synlig. Da er det lettere å finne igjen. Ser du nevner "netting undertøy". Det er bra! Selv benytter jeg nå kun superundertøy i Pollypropylene innerst. Den puster (trekker til seg fuktighet fra kroppen og avgir til neste lag klær) og er (nesten) like varm, som TØRR ull. Men den samler ikke fuktighet, som ull gjør. Er det kadt, benytter jeg samme stoff i de neste lagene med klær og ytterst noe vindtett. For øverig så må jeg si, at du har lagd en flott fortelling og har du tid og lyst, burde du utgi en bok om dine opplevelser, som novise i villmarka! Det var bra skrevet, nøkternt og lett og ledig. Og med fine bilder. Så, veldig bra! Neste tur blir ennå bedre og lykke til. Hilsen Bjørn Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Høres ut som at det ble en vellykket tur. Godt lesestoff har det i alle fall blitt. Hvordan var det å være alene i de tre dagene? Uten internett, tv og lignende, altså. Bortsett fra lesing, hvilke andre tidsfordriv hadde du? Var det noe utstyr du savnet? Edit: Jeg er ikke friluftsmenneske selv, men kunne tenkt meg å være. Dog tror jeg nok jeg hadde dratt alene om jeg skulle dratt på en tur. Jeg er enig i det du sier i punkt 2 at det å dra alene er relativt skummelt, sett at man skulle vrikke foten eller komme ut for et eller annet uforutsett. Man er vel ekstra utsatt for slikt om man skulle ha tidspress på seg for å komme seg fra a til b slik du nevnte i militæret. Hvor godt fungerer en GPS på slike turer? I forhold til vanlig kart og kompass, altså. Edit igjen: GPS-spørsmålet gjelder generelt til de av dere som har prøvd GPS i denne sammenhengen. De moderne GPSene fungerer bra! De eldre hadde noe problem, i tett barskog og med høye trær. Min Garmin Dakota 20 (samme søking, oppløsning, som Oregon) har sjelden problemer. Men med GPS, som mobil. Dette er kjekt å ha, men glem heller ikke papirkart og kompass. Og lær å bruke det! Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 (endret) Høres ut som at det ble en vellykket tur. Godt lesestoff har det i alle fall blitt. Hvordan var det å være alene i de tre dagene? Uten internett, tv og lignende, altså. Bortsett fra lesing, hvilke andre tidsfordriv hadde du? Var det noe utstyr du savnet? Edit: Jeg er ikke friluftsmenneske selv, men kunne tenkt meg å være. Dog tror jeg nok jeg hadde dratt alene om jeg skulle dratt på en tur. Jeg er enig i det du sier i punkt 2 at det å dra alene er relativt skummelt, sett at man skulle vrikke foten eller komme ut for et eller annet uforutsett. Man er vel ekstra utsatt for slikt om man skulle ha tidspress på seg for å komme seg fra a til b slik du nevnte i militæret. Hvor godt fungerer en GPS på slike turer? I forhold til vanlig kart og kompass, altså. Edit igjen: GPS-spørsmålet gjelder generelt til de av dere som har prøvd GPS i denne sammenhengen. Utstyr jeg manglet : Bedre sekk , ordentlig gps , tannbørste/tannkrem i ett , oppvaskklut , radio , bedre kart ( minst 1:50000 , helst 1:25000 ) og en slags vest eller noe , der jeg kunne hatt ting som kart feks! Og , bedre førstehjelpssett. Du får kjøpt plastlommer til kart, der du har kjøpt det andre utstyret. Jeg bruker å ha med en (av flere) radio. For en slik tur, liten lommeradio. Men kjøp av de minste og dyreste. Ute i terrenget er det ofte dårlige forhold og noen av de billigste, er for dårlige. Desverre så varrierer tilbudet fra år til år. Endret 25. april 2011 av geco5 Lenke til kommentar
asad Skrevet 26. april 2011 Forfatter Del Skrevet 26. april 2011 (endret) Argh. Tilbake foran minst 14 forskjellige skjermer om dagen ( jobber som ikt konsulent ) , brukte store deler av dagen på å tenke tilbake på turen. Jeg har notert ned de resterende forslagene , liten radio , plastlomme. Sko trenger jeg også , det og sekk blir førsteprioritet. Har brukt så mye penger nå at jeg må vente til neste lønning. Er veldig usikker på det med sekk for øyeblikket. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg har, om det er 45 , 55 , eller 75 liter jeg har nå. Den er hvert fall for liten. Vil ikke kjøpe for stort , men heller det enn for lite! Jeg får vel stikke innom butikken og se , nytter ikke å kjøpe over nett. Har ikke hastverk nå lenger uansett. Samme blir med sko. Men for sikkerhets skyld , er det noe ala dette her vi snakker om? Eller mente du samme type feltstøvler som militæret bruker, av lær? http://www.xxl.no/villmarksliv/jakt-fjellstoevler/jaktstoevler/viking-hunter-gtx-1027568 Har tittet på kart i dag etter jeg meldte meg i turistforeningen Riktignok finnes det 1:50000 kart over østmarka , får se om jeg finner 1:30000! Angående radio , er det signaler uti marka? Tror nok jeg må oppleve en god del mer før jeg kan begynne å tenke på en bok Mer drama må nok til for å fange folks oppmerksomhet! haha. Ha en fin dag! edit: Fant også et tilbud på en sekk , den ser ganske stor ut også! Sekk hos Skitt Fiske Endret 26. april 2011 av asad Lenke til kommentar
asad Skrevet 26. april 2011 Forfatter Del Skrevet 26. april 2011 (endret) #dobbelpost# Endret 26. april 2011 av asad Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Jaktstøvler er i overkant for typisk turbruk, jeg ville sett på noen mer ordinære (les: lavere) fjellstøvler. Jeg er godt fornøy med mine – Crispis toppmodell – men du finner sikkert noen gode alternativer til en mer spiselig pris. Gir de støtte, sitter godt på foten og holder vannet ute er mye gjort. Rundt 80 liter sekk bør holde til de fleste turer, litt avhengig av hva man foretrekker å henge utenpå (jeg har alt utenom liggeunderlag i sekken); får man ikke plass har man stort sett med for mye, samtidig som størrelsen er håndterlig. Lenke til kommentar
asad Skrevet 26. april 2011 Forfatter Del Skrevet 26. april 2011 Jaktstøvler er i overkant for typisk turbruk, jeg ville sett på noen mer ordinære (les: lavere) fjellstøvler. Jeg er godt fornøy med mine – Crispis toppmodell – men du finner sikkert noen gode alternativer til en mer spiselig pris. Gir de støtte, sitter godt på foten og holder vannet ute er mye gjort. Rundt 80 liter sekk bør holde til de fleste turer, litt avhengig av hva man foretrekker å henge utenpå (jeg har alt utenom liggeunderlag i sekken); får man ikke plass har man stort sett med for mye, samtidig som størrelsen er håndterlig. Mm. ok. Det var egentlig det jeg trodde. Jeg og hadde alt oppi sekken utenom soveposen. Ble da veldig trangt for alle andre tinga , særlig i og med at sekken min ikke hadde noen sidelommer. Må rett og slett dra i butikken og sammenlikne litt. Samme med sko. Det skal ikke under noen omstendigheter kjøpes uten testing. Vet det muligens er litt overkill , men jeg tror jeg vil sette pris på litt høyere sko. Har hatt trøbbel med anklene før ( ikke noe alvorlig ) , vil ha mest mulig støtte. Men forslaget er notert Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Heng teltet UNDER sekken og stikk teltstengene fast på sida av sekken Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Argh. Tilbake foran minst 14 forskjellige skjermer om dagen ( jobber som ikt konsulent ) , brukte store deler av dagen på å tenke tilbake på turen. Jeg har notert ned de resterende forslagene , liten radio , plastlomme. Sko trenger jeg også , det og sekk blir førsteprioritet. Har brukt så mye penger nå at jeg må vente til neste lønning. Er veldig usikker på det med sekk for øyeblikket. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg har, om det er 45 , 55 , eller 75 liter jeg har nå. Den er hvert fall for liten. Vil ikke kjøpe for stort , men heller det enn for lite! Jeg får vel stikke innom butikken og se , nytter ikke å kjøpe over nett. Har ikke hastverk nå lenger uansett. Samme blir med sko. Men for sikkerhets skyld , er det noe ala dette her vi snakker om? Eller mente du samme type feltstøvler som militæret bruker, av lær? http://www.xxl.no/villmarksliv/jakt-fjellstoevler/jaktstoevler/viking-hunter-gtx-1027568 Har tittet på kart i dag etter jeg meldte meg i turistforeningen Riktignok finnes det 1:50000 kart over østmarka , får se om jeg finner 1:30000! Angående radio , er det signaler uti marka? Tror nok jeg må oppleve en god del mer før jeg kan begynne å tenke på en bok Mer drama må nok til for å fange folks oppmerksomhet! haha. Ha en fin dag! edit: Fant også et tilbud på en sekk , den ser ganske stor ut også! Sekk hos Skitt Fiske Jeg har hatt anbefalinger om det meste du spør om, les om igjen! Men kan kort kommenter. Jeg siktet til lange Fjellstøvler/Jaktstøvler, alla det du brukte i militæret. Mindre bøss, småkvist o.l. i støvlene og du blir ikke klammere på foten med dem enn med korte Fjellstøvler. De fleste kjøper i dag støvler med membran inni, korte eller lange. Men det viktigste er støtte rundt anklene og gode på foten. Viking støvla skal være bra. Men valget det ditt. Sjekk gjerne angående kart, med dette har jeg omtalt. Om du ikke får lokale kart, finnes Tropografiske kart over hele Norge i 1:50 000. Er ikke så sikker på at du trenger en større sekk, til slike korte turer. I hverfall ikke hvis du henger teltet under/oppå sekken din , som en annen her har foreslått. Det er alltid greit med plass, men har du plass, blir den ofte også utnyttet. Og da blir det tyngere. Da får du vurdere selv, ønsker du tyngere sekker! Bok... Tja. Du har mye stoff her og du kan vel også utbrodere litt mer fra turen din. Både natur og om hva du gjorde. Det har vært stor interesse her i løpet av få dager. Og det er fler, som kanskje ville like en bok skrevet av en (nesten) amatør. Og ikke av en proff, dem er det mange av og dem skal du ikke konkurere med på mange år. Og selv om du kunne plusse på med en tur til, eller to. Trenger ikke boka være på flere hunder sider. Store gode blider bør være på en helside, i ei bok av et mindre format, alla en pocket bok. Lenke til kommentar
asad Skrevet 28. april 2011 Forfatter Del Skrevet 28. april 2011 (endret) God morgen Blitt mye jobbing igjen og lite tid til planlegging , men jeg vurderer virkelig å gå til innkjøp av feltstøvler som du foreslo for leeenge siden geco5! Jeg googla meg fram til at det fantes 1:30000 kart over enebakk , skal prøve å få tak i det snarest. En annen ting jeg lurte på , har du noen gode forslag til andre steder i landet man kan dra på fine turer ute i naturen? Jeg elsker , og da mener jeg elsker , store åpne områder , med skog\vann i nærheten der man kan finnne sted å sove om natta. Grunnen til at jeg spør , er at jeg for første gang på 10 år planlegger å tilbringe sommerferien i norge , og da kunne jeg faktisk tenkt meg å dra på en ukes tur uti naturen noe annet sted enn bakgården min , få mer stoff til boka vettu , hehe Da har jeg god til å anskaffe resterende utstyr også. edit: Doofensmitz , på sekken jeg har nå gikk det ikke an å feste noe under. Ellers hadde jeg nok gjort det. Da ville jeg fått nok plass , lett! Endret 28. april 2011 av asad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå