Euklid Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Tenker du slik at jeg ikke setter opp teletet i mørket? Nettopp. Har du tid kan det kanskje være lurt å sette opp teltet på verandaen eller lignende for å sjekke at alt er ok og forståelig, men Helsport-telt er nå stort sett både uten feil og enkle å smelle opp. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Hei Igjen! Takk, for påske hilsenen! Følger fremdeles med. Er spent på hvordan det går med deg. Har fri og noe tid. Du hadde sikkert fikset dette selv, med bedre tid og råd fra bekjente. Men slike turer krever en del planlegging, spessielt før første tur. Glad jeg hadde annledning og mulighet for å hjelpe deg (og muligen noen andre). Har sett og hørt om flere urfarne som har fått turen ødelagt, grunnet manglende erfaring og planlegging. Ser det fremdeles er anbefalinger du har glemt, eller valgt å se bort fra. Håper det går greit med sko, i steden for feltstøvler. Selv hater jeg skotøy som er; for kort, kvist, barnåler, o.l. i skotøyet mitt. Derfor anbefalte jeg støvler. Brenner og type "brennstoff" har vi vært innom tidligere. Og testing av alt ukjent ustyr, har jeg anbelalt tidligere. Bl.a. telt, brenner, o.l. bør testes hjemme, før du reiser. Noe kan være feil/mangler og da må en fikse problemet, eller låne av andre, osv. Og noe bør en trene på, før en trenger det. Nå begynner det å bli dårlig tid, til denne sjekken og treningen. Men har du mulighet, så sett opp teltet hjemme i ettermiddag, mens det er lyst. Jeg ville ikke ha satt opp et ukjent telt, med hodelykt! I værste fall, får du starte begynne med teltoppsettingen i GOD tid, før det mørkner. Og som også Euklid nevner, test brenneren i kveld. Ser ut til at du "får ting" på plass, før turen. Lenke til kommentar
asad Skrevet 20. april 2011 Forfatter Del Skrevet 20. april 2011 Hei Igjen! Takk, for påske hilsenen! Følger fremdeles med. Er spent på hvordan det går med deg. Har fri og noe tid. Du hadde sikkert fikset dette selv, med bedre tid og råd fra bekjente. Men slike turer krever en del planlegging, spessielt før første tur. Glad jeg hadde annledning og mulighet for å hjelpe deg (og muligen noen andre). Har sett og hørt om flere urfarne som har fått turen ødelagt, grunnet manglende erfaring og planlegging. Ser det fremdeles er anbefalinger du har glemt, eller valgt å se bort fra. Håper det går greit med sko, i steden for feltstøvler. Selv hater jeg skotøy som er; for kort, kvist, barnåler, o.l. i skotøyet mitt. Derfor anbefalte jeg støvler. Brenner og type "brennstoff" har vi vært innom tidligere. Og testing av alt ukjent ustyr, har jeg anbelalt tidligere. Bl.a. telt, brenner, o.l. bør testes hjemme, før du reiser. Noe kan være feil/mangler og da må en fikse problemet, eller låne av andre, osv. Og noe bør en trene på, før en trenger det. Nå begynner det å bli dårlig tid, til denne sjekken og treningen. Men har du mulighet, så sett opp teltet hjemme i ettermiddag, mens det er lyst. Jeg ville ikke ha satt opp et ukjent telt, med hodelykt! I værste fall, får du starte begynne med teltoppsettingen i GOD tid, før det mørkner. Og som også Euklid nevner, test brenneren i kveld. Ser ut til at du "får ting" på plass, før turen. Alo alo! Jeg har ikke glemt noen av anbefalingene dine , glemte muligens å nevne at jeg vurdert dem Nå har jeg vært og handla/titta i mange timer , føler jeg har det jeg trenger , skal gå over utstyret imorgen tidlig. Jeg skal også teste primusen og muligens sette opp teltet her først. Drar ikke før jeg vet at ting er i orden , så jeg har ikke dårlig tid! Noe jeg ble overrasket over forresten, var at det ikke fulgte med noe gasstank med primusen. Jeg må ha misforstått , da jeg leste at det fulgte med flaske antok jeg automatisk at det fulgte med brennstoff. Noe jeg i etterkant ser var ganske tåpelig av meg. Skal se mye nærmere på dette imorgen. Har bare ikke hatt tid til å sette meg inn i det helt pga jobben enda. Så langt ser dette veldig bra ut. Skal lage en fullstendig oversikt over hva jeg nå har kjøpt inn. ( alt kom på ca 10000 kr ) Skal passe godt på utstyret slik at det holder i mange år. ( jeg løp rundt hos xxl , intersport og g sport med lista di , som jeg ved gjentatte anledninger la fra meg og måtte spore den opp igjen ) Er ganske utkjørt nå så jeg går ret til køys. Må innrømme jeg føler meg mer sikker med deg som min "backup". hehe. God natt! Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Bensinflaskene bruker man igjen og igjen, gassbeholdere kaster man etter hvert – ganske naturlig at det ikke følger med. Husk å sette på rett dyse (tror det er gassdysa som sitter på i utgangspunktet, og håper for din del du begynner lett og bruker gass ...). 10000 føles sikkert friskt for et par dager, men nå har du stort sett utstyret til å være ute i mange måneder. Lenke til kommentar
asad Skrevet 21. april 2011 Forfatter Del Skrevet 21. april 2011 Ja, det er vel ganske naturlig når jeg tenker etter , nå i etterkant Men jeg har ikke gass , så det må bli bensin. Skal teste snart. Eneste som nå viser seg at sekken min er for liten. Må nok kjøpe en større i etterkant tror jeg. Men det får duge denne gangen. Ti tusen er mye ja , men jeg har en tro på at dette er noe jeg kommer til å drive med framover. Skal legge ut noen bilder snart Takk for tips Euklid! Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Mine innlegg ! Hvilket telt kjøpte du? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Da håper jeg du har alt, av det viktigste på plass. Det med sekken ante meg, men jeg trodde du hadde kontroll på det. Selv har jeg 6 sekker, fra en 90 liter og ned til 5 liter, så jeg har noe for alle turer. Du får du ha en god tur! Og så kan vi får se noen blider etterpå. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Doofenschmitz! Han kjøpte Nordmarka 3 Camp, det står i et av innleggene på første side. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Aaaaaa, jeg leste det som om han lurte på å kjøpe det Nordmarka 3 vil jeg tro er bra, jeg har selv Nordmarka 2 og det er helt fantastisk på enmannsturer Lenke til kommentar
asad Skrevet 21. april 2011 Forfatter Del Skrevet 21. april 2011 Ja , nordmarka 3 ja. Jeg skal sette det opp senere idag så det blir spennende. Holder på å pakke ferdig. Det blir AKKURATT nok plass i sekken , men da planlegger jeg virkelig hvordan ting skal ligge osv. Har litt pakking igjen så går jeg løs på primusen. Har heldigvis bensis liggende i garasjen , dumme meg kjøpte ikke gass! Kommer med mer info snart Ah. for en dag! *ekstase* Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Så du er i ekstase nå! He... he... Men, nå må du komme deg på tur snart. 7 timer igjen av dagen og litt skal du jo kjøre også. Lenke til kommentar
DiNozzo Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 God tur! Naturen er nydelig Lenke til kommentar
asad Skrevet 21. april 2011 Forfatter Del Skrevet 21. april 2011 Gud , ting tok langt mer tid enn jeg regnet med. Jeg drar nå , regner med å være tilbake på lørdag en eller annen gang på kvelden! Skal dele mine erfaringer. Takk til alle som bidro med hjelp , spesielt geco5! Skal huske å ta noen bra bilder også God påske folkens! Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 For ordens skyld: om du bruker miljøbensin blir mengden kaos redusert betraktelig -- selges på de aller fleste bensinstasjoner (motorsagbensin til 4-takter, 2-takteren har olje ...). Funker alltids med vanlig bensin også, men det er virkelig ikke noe å fyre inne i teltet med. Lenke til kommentar
asad Skrevet 23. april 2011 Forfatter Del Skrevet 23. april 2011 Da er jeg tilbake! Er halvdød , skal skrive om mine erfaringer imorgen , men må spørre dere om noe før jeg sovner her. har fått skrapa vekk en del hud understoretåa , skal jeg sette på plaster eller ikke? ( La såret få luft ) Lenge siden jeg har vært så sliten! Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 Hei, så du er tilbake alt? Men du har tydeligvis ikke tatt det rolig, med nye sko. Jeg går aldri ut på slike turer, uten å ha "gått inn" skotøyet (les feltstøvler) først, med småturer. Støvler uten membran, veter (fyller med lunket vann, lar så 10 -15 min., heller så ut vannet og tar på meg støvlene) jeg først og lar tørke på beina. Slik man gjorde i militæret tidligere. Men du hadde jo ikke noe annet valg, enn å bruke det du hadde. Men for å unngå dette til en annen gang, prøv å bruk skoa dine hjemmlig, der du går lite, eller korte strekkninger, gjerne inne også. Holder med noen timer om gangen, til skoene er behagelige å gå i. Håper selvfølgelig at du har kjøpt sko som passer godt, hvis ikke får du problemer med dem. Men, nå er jeg spent på hvordan du opplevde turen og hvordan utstyret virket. Så gidder du, så hadde en kort "rapport" for dag 1, dag 2, osv. Og en oppsumering, hadde vært interessant. Du lærte sikkert mye, som du kan gjøre anderledes neste gang. Håper du ikke mistet lysten på friluftsliv. Men du valgte en tung måte, å starte på da. Lenke til kommentar
notalive Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 Mine innlegg her også. Blir nesten inspirert til å ta en tur selv. Gleder meg til å lese resultatet. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 Jepp, det er viktig å gå inn skoa endel før du skal avgårde. Gjerne bruk gnagsårplaster med en gang du føler noe smerte i beina. Spent på bilder og historie Skal selv på tur i mai. Blir bare en helg. Kommer til å kjøpe meg en Clark Jungle Hammock, blir spennende å prøve den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå