bOMS Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Hei, jeg lurer på om Camera Connection Kit tillater toveis lagring eller om den bare er begrenset til å hente bilder(og annet) fra minnebrikken. Og spørsmål nummer to er om den usb inngangen som følger med kan brukes til å lese av minnepenner (av usb typen ), og da igjen så er jo toveis overføring å foretrekke. Hvis iPaden kan gjøre dette så er den jo ett ypperlig backupapperat mens man er på tur. Håper noen har ett godt svar Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Enveis. Du får importert bilder hvis de ligger på en minnepinne. Kuriosa: du kan bruke USB-knotten til å koble til en mikrofon eller et USB-tastatur. Lenke til kommentar
Gadgeteer Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Som Euklid sier, du kan kun overføre til iPaden. Det er mulig å lese filer fra en minnepinne, og det kan være nyttig dersom du vil ha med deg mange filmer på tur, uten å oppta mye plass på iPaden. Legg filmene på minnepinnen, enten i en mappe du gir navnet DCIM, eller i en mappe under denne. Da kan du importere den filmen du vil se, og så slette den fra iPaden når du har sett den. På den måten trenger du ikke å ha mer plass tilgjengelig enn det som skal til for å importere den største videofila. Skal du ha toveis filoverføring må iPaden jailbrakes. Jeg vet ikke om det har kommet jb til iPad 2 ennå, men etter å ha jb iPad 1, så er toveis filoverføring og speiling av skjermbildet til HDMI-adapteren det eneste jeg synes var verdt det. På 2ern er den siste funksjonen allerede på plass, og siden appene baserer seg på standardmåtene man kan synkronisere filene på, så tror jeg ikke jeg hadde jb 2ern. Ryktene sier dessuten at backup og fillagring etterhvert vil ligge sømløst i "skyen". Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 12. april 2011 Forfatter Del Skrevet 12. april 2011 hmm, det er jo litt tungvindt å måtte gå innom en PC hver gang jeg vil ha noe ut av iPaden, evt mail, men det blir jo også tungvindt med f.eks video. Siden det ble nevnt skyen, er det lett å bruke ftp eller dropbox eller lignende til å laste opp data fra iPaden. Tanken var at det skulle være lett å bruke iPaden til å hente og se på bilder fra kameraet mens jeg er på reise, men også ta en ekstra backup f.eks på en usb-minnepinne. Men i og for seg kan jeg like gjerne laste dem opp ett eller annet sted bare det er enkelt. Klarer ikke iPaden det må man vel neste vente litt og se hva Android apparatene får til når de ramler inn i løpet av våren. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 (endret) Ingen enkel måte å gjøre dette på iPad per i dag. At brukeren ikke har tilgang på filsystemet har mange fordeler, men på dette feltet er det en klar begrensning – godt mulig Android-varianter kommer med langt bedre løsninger akkurat her. Skal mye til for at jeg ikke har nok minnekort til å vare gjennom en tur (selv om det fort går noen tusen bilder ...), iPaden er tom for plass lenge før jeg er nødt til å tenke over plassen på minnekort. Å ha bilder på iPad og minnekort er backup nok for min del underveis i en enkelttur. Endret 12. april 2011 av Euklid Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 12. april 2011 Forfatter Del Skrevet 12. april 2011 Ingen enkel måte å gjøre dette på iPad per i dag. At brukeren ikke har tilgang på filsystemet har mange fordeler, men på dette feltet er det en klar begrensning – godt mulig Android-varianter kommer med langt bedre løsninger akkurat her. Skal mye til for at jeg ikke har nok minnekort til å vare gjennom en tur (selv om det fort går noen tusen bilder ...), iPaden er tom for plass lenge før jeg er nødt til å tenke over plassen på minnekort. Å ha bilder på iPad og minnekort er backup nok for min del underveis i en enkelttur. Ja det finnes mange fine løsninger, til nå så har jeg drasset rundt på en bærbar PC og ordnet alt gjennom den. IPaden hadde jeg egentlig bare tenkt til å bruke som mellomlagring, og i samme slengen sortere og slette litt underveis før jeg sendte det tilbake til en USBpenn, men en minnebrikke ville jo også gjort jobben grei. Eventuelt en opplastningstjeneste. Og brukeren har vel tilgang til å legge ved vedlegg til epost, så høres jo ut som en litt kunstig Apple begrensning, ikke noe som har med filsystemet å gjøre. Men jeg får vel tenke meg om ett par ganger, liker egentlig iPaden godt, men er litt dyr å kjøpe hvis jeg har for mange begrensninger. Lenke til kommentar
Gadgeteer Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Picasa virker helt fint, men hvor mye har du tenkt å ta backup av? Jeg bruker i tillegg til Picasa et program som heter CameraSync. Jeg har en FTP-server med 750 Gb lagringsplass, og CameraSync laster alle nye bilder dit når jeg starter synkroniseringa. Med WiFi går det helt problemfritt, med 3G går det greit så lenge jeg holder meg innafor den månedlige datamengden i abonnementet. Dersom du har mulighet til å sette opp din egen FTP-server så får du bildene rett på disken hjemme, men ellers støtter det også Dropbox, iDisk og flickr (og alle ftp-tjenester). Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 14. april 2011 Forfatter Del Skrevet 14. april 2011 ypperlig, det var noe slikt jeg tenkte på ja. Jeg har en NAS stående her som jeg bare må aktivere FTP-tjenesten for at dette skal virke. Lenke til kommentar
[Uber]n00b Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 hvorfor går det ikke an å kjøre lyd via usb <-> CC kit til en ekstern usb dac ? Lenke til kommentar
Gadgeteer Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Vet ikke. Apple er visst litt påholdende når det gjelder å tillate digital lyd ut fra datakontakten, og har sannsynligvis ikke gjort klar for dette i cc-kitet. Et alternativ som jeg bruker er å streame lyden via nettverket til en Airport Express. AE har optisk utgang, og med en forsterker eller DAC med optisk inngang så får du det digitale signalet forbi alle LoFi convertere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå