Gå til innhold

Ny HD og Win XP

Izex

Anbefalte innlegg

Nå har jeg åpnet en HD pose og kobbla til HD'n der den skal stå, Win XP SP1 surrer og går og har funnet harddisken i windows diskmanagment, Hva nå?

Jeg har lett ordnet sånne ting mange ganger før i win98, men nå har jeg lurt lenge på hvordan man lager filsystem og partisjon med bare windows XP. Jeg fikk til å quick formate den i diskmanagment og velge NTFS men det er no tull, vet ikke hva men det virker rett og slett tregt ved filkopiering...Har aktivert ATA-100. I skrivende øyeblikk holder PC'n på med full NTFS formatering, om ikke det virker så er det jo ikke mulig å ordne til helt nye harddisker i XP? Fdisk er jo også vekk :roll::shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ferdig med formatering, hele disken er nå NTFS simple dynamic, får ikke gjort noe med den annet enn å kopiere inn data sakte og bytte navn på den, kan ikke merke den og få den til aktiv partisjon eller gjøre den om til FAT32, ingenting...har installert partition magick 7pro, men kommer ikke noen vei med det heller. Håpløst :shrug:

Lenke til kommentar

Hadde tenkt å lage 2 partisjoner på den ja, men det går f@en ikke hverken med diskmanager i win XP eller Partition magic fordi den muligheten er fadet ut i menyen.

Blei En hel stor partisjon som er NTFS, Dynamisk, layout: simple, type: basic.

I Partition magick er hele greia gul markert (indikerer brukt dataområde) og ikke engang stasjons bokstaven kommer opp...bare ei elendig * og no kråkeføtter.

Jeg kan bare skifte stasjonsbokstav, formatere og sette navn på harddisken sånn som den er nå. All kopiering går elendig tregt enda ATA 100 er aktivert.

Lenke til kommentar

Husk at XP har støtte for softwarebasert RAID. Tipper du har formatert disken som dynamisk volum, og dette blir feil med bare en disk.

Som han over skriver, formater på nytt, og denne gangen passer du på å formatere som primær partisjon NTFS, og ikke som volum eller annet.

Lenke til kommentar

Var ikke valg for det da jeg formaterte den...må vel bare laste ned masse FDISK greier og gjøre det på gammel måten :roll:

Har nå sletta alt så den står som unallocated disk, men det ligger enda info på den...får bare opp simple, spanned, striped, mirrored og RAID 5 og dynamisk disk valg i wizzard greierne

Hvordan fjerner jeg master boot record i Win XP så det er sikkert at det blir riktig HD og sånnt...må vel ha ekstra programmer for det også :grumpy: ?

Lenke til kommentar

Ga opp, forbanna Windows XP kan ikke engang klargjøre eller håndtere ny harddisk, det er latterlig, Hvorfor i he|vete blei fdisk.exe fjerna det lurer jeg mest på. Stort surt tryne til M$ :x ijenn :grumpy:

Hva skulle man gjort uten gode gamle floppy og win98 bootdiskett? :shrug:

Lenke til kommentar
Var ikke valg for det da jeg formaterte den...må vel bare laste ned masse FDISK greier og gjøre det på gammel måten :roll:

Har nå sletta alt så den står som unallocated disk, men det ligger enda info på den...får bare opp simple, spanned, striped, mirrored og RAID 5 og dynamisk disk valg i wizzard greierne

I likhet med meg har du sikkert gjort feil valg i initialiseringsveiviseren for nye disker. Disken kan ikke ha blitt dynamisk volum på annen måte

Jeg høyreklikket på det utildelte området, som må være 100% av disken, og valgte formater. Da ordnet det seg.

Forresten litt underlig at du forbanner XP når brukeren ikke klarer noe så enkelt som dette...enklere operativsystem å bruke har jeg ikke vært borti. Men så har jeg liten erfaring med annet enn de forskjellige Windows-versjonene...

EDIT: Du vet vel at du kan lage oppstartdiskett iXP ved å høyreklikke, velge formater, og deretter "gjør denne til oppstartsdiskett for MS-dos". Så kan du jo f.eks legge hva du vil av verktøy på denne. Men jeg tviler på at det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Var litt trøtt og jæv|ig når jeg fomla med det hehe blei bare så oppgitt...Alt i orden nå heldigvis, takket være en god gammel win98 boot floppy :smile: Det er faktisk den beste bootdisken, W2K og WinXP er bare fommel boot diskett crap :grumpy: blir alltid plaga med ett eller annet når siste boot disketten til f.eks W2K kommer i, med W98 er det bare poff så er man i gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...