Gå til innhold

Astabil vippe

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor jeg kan få tak i en astabil vippe? Jeg har sett hos elfa men fant ikke noe der. De har det sikkert der men da heter det noe annet på svensk.

går det ann bestemme hvor lange pulsene vippa lager skal være? Jeg har tenkt til å bruke den som en bryter foran inverteren til en katode for å få den til å blinke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som vet hvor jeg kan få tak i en astabil vippe? Jeg har sett hos elfa men fant ikke noe der. De har det sikkert der men da heter det noe annet på svensk.

går det ann bestemme hvor lange pulsene vippa lager skal være? Jeg har tenkt til å bruke den som en bryter foran inverteren til en katode for å få den til å blinke.

Bruk en NE555 timerkrets i kombinasjon med en MOSFET.

Eller:

liten mikrokontroller med et lite relé

Lenke til kommentar
bedre og kjøpe en soundcontroll..

Det går nok ikke ettersom jeg skal bruke den til en alarm for å holde nysgjerrige foreldre unna rommet mitt :D

Bruk en NE555 timerkrets i kombinasjon med en MOSFET

Går nok for denne løsningen ja. Kan jeg bruke pulsene fra 555 timeren for å få lyd i en høytaler også? :shrug:

Lenke til kommentar
(hvor mye strøm trekker inverteren?).

Lurer akkurat på det samme for jeg trenger jo ikke en transistor som tåler så mye som 26A. Tror ikke helt jeg skjønte det med at jeg skulle bruke blinke-555 til å drive lyd-555. Hvordan funker det og hvordan skal jeg koble det?

Lenke til kommentar

du må ha 2 555... en som lager en fast frekvens (den frekvensen du vil ha på sirena) vet ikek hva som er normalt jeg... 1kHz?

strømforsyninga til denne kobler du til den samme som inverteren (via transistoren)

den andre 555 bruker du til slå av den første 555 og inverteren.. den kan du sette til for eksempel 1Hz..

neon som skjønte den? eh.. kan tegne opp skjema til deg hvis du vil da..

Lenke til kommentar

Det hadde vært kjempefint om du kunne tegnet opp skjeme. Jeg har aldri brukt en 555 timer så jeg har litt tungt får å få inn dette, så det hadde vært mye lettere hvis du hadde giddi å tegne et skjema. Jeg skjønner vel egentlig det meste bare ikke hvordan jeg kan bestemme hva frekvensen skal være på.

Lenke til kommentar

Det finnes lassevis av sider på nettet med forskjellige 555-designs, jeg skal lete opp den rette for deg: her (se på Police Siren-kretsen, samt Driving High-current loads-kretsen).

For å drive inverteren kobler du gate på transistoren til pinne 3 på den venstre 555-kretsen i skjemaet. De angitte verdiene gir rimelig bra duty cycle (på-tid vs av-tid), hvis du vil ha den mer nøyaktig, kobler du en diode i paralell med 68k-motstanden i skjemaet, med katoden til pinne 2+6, og bytter ut 1k og 68k-motstandene mot to som er like store.

Formler finner du her. Hvis du bruker dioden slik jeg beskrev, blir f=1.44/((R1+R2)*C), og i alle formler byttes 2R2 ut med R2 for å få samme resultat.

Edit: så lenger ned på sia etterpå, der er det et skjema pluss formler for diodekoblingen.

Edit igjen: så enda lenger ned på sia, der er forsyne meg sirenekretsen igjen, med diode og hele sulamitten.

Lenke til kommentar
Tusen takk for kjempebra svar og konge side. tror jeg skjønner hvordan jeg skal koble nå . Du veit vel ikke om et program for å tegne kretser som ikke er så altfor avansert?

np :roll:

Fy skamme deg Amaze. Tenk å ta æren fra andre folk på den måten der. fysjameg det er ikke bra.

Lenke til kommentar
Fy skamme deg Amaze. Tenk å ta æren fra andre folk på den måten der. fysjameg det er ikke bra.

muhahaha :smile:

neida, sannheten er egentlig at jeg var litt ute av drift (av forskjellige grunder :roll: ) i går.

så jeg ber pent om tilgivelse :oops:

Lenke til kommentar

muhahaha :smile:

neida, sannheten er egentlig at jeg var litt ute av drift (av forskjellige grunder :roll: ) i går.

så jeg ber pent om tilgivelse :oops:

AmaZe da, skurk :grumpy:

neida, sannheten er egentlig at jeg bare tuller (av forskjellige grunner :wink: )

så du er herved tilgitt. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...