Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PC'en vil ikke starte igjen! Defekt PSU?

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg kjøpte i Desember en ny PC fra komplett. Maskinen har fungert utmerket hele tiden. (Har primært brukt den til spill og videoredigering).

Problemene oppstod derimot idag da jeg hadde installert Crysis 2 og spilt det cirka i en time. Skulle bare bytte spill (Arma2), startet dette opp, og vips så skrudde maskinen seg av uten noen som helst forvarsel. Jeg skrudde den på igjen og kom til skrivebordet da den bestemte seg for å slå seg av igjen.

Da jeg igjen trykket inn Power- knappen, ga den bare ifra seg et lite klikk, og siden har den ikke kommet noe lengre. Jeg åpnet kabinettet og sjekket om alt satt som det skulle, hvilket det så ut til å gjøre.

Den eneste responsen jeg får når jeg prøver å starte opp, er at vifta på PSUen går i et sekund før den skrur seg av og dør.

Det virker som om den ikke får formidlet strøm videre til de andre komponentene.

Har koblet fra HDD, DVDrom osv for å sjekke om det har hjulpet, men den gang ei.

Det har jo slått meg at problemet kan ligge et annet sted enn PSU, men tenkte å forhøre meg her før jeg foretar meg noe så drastisk som å sende inn til komplett :)

Herlig om noen her har noen gode råd!

SPECS:

WIN 7 64 Home Premium

MSI GF615M-P33, Socket-AM3

Silver Power SP-SS500 500W PSU

AMD Athlon II X4 640

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9

Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme symptomer på min egen PC for en stund siden. Jeg hadde også mistanke om at det var PSU'en som hadde slått seg vrang så jeg kjøpte en PSU måler som viste spenningen på alle utgangene. Det viste seg at en av lederne ga altfor lite spenning og var langt utenfor toleranseområdet. Sendte inn PSU med beskrivelsen og fikk en ny tilbake. Har ikke hatt problemer etter det.

Lenke til kommentar

Ribb hele pc'n foruten hovedkort, CPU og x1 ram brikke. Så starter du pc'n med jump start (les enkel guide her: http://www.overclock...supply-psu.html), og hvis den ikke starter opp eller gir respons fra seg da kan du mest sannsynlig gå utifra at det er strømforsyningen som er problemet.

Edit:

Kjøpte selv en pc for ca 1 mnd siden med så å si helt eksakt samme komponenter som deg (eneste forskjellen er at mitt hovedkort er MSI C-45 770, ellers alt identisk).

Jeg kjøpte selv med en 500W PSU, men den holdt i ca en uke og det var egentlig pågrunn av at den reelle effekten på den var ca 350-400W ved 12V som ikke holdt til mitt system, jeg byttet det inn mot en 650W(12V) og da fungerte det helt fint.

Så litt på den PSU'n du har kjøpt og den reelle effekten er rundt 400W ved 12V.

Endret av Smokeeye
Lenke til kommentar

Takker for svar! :)

Ettersom det virka veldig sannsynlig at det var PSUen som hadde streika, så tok jeg en tur innom butikken på vei hjem fra jobb, og kjøpte med meg en strømforsyning på 750W. Installerte denne da jeg kom hjem, og nå fungerer maskinen optimalt igjen!

Merkelig at Komplett ga meg en PSU som ikke holder mål i forhold til de andre komponentene. Nå kan det vel også være en fabrikkfeil for alt jeg vet.

Får vel bare sende den defekte inn, og få tilsendt en ny som jeg kan bruke på en annen PC som har behov for en liten oppgradering senere. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...