TEE Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Jeg tror det går mange transasksjoner intern også, uten at de går gjennom en exchange, som jo det var idén til bitcoins. Joda, det går mange transaksjoner utenom exchanges. Det betviler jeg heller ikke. Men med en ekstrem variasjon på kursen, så blir det ikke ønskelig for mange å bruke Bitcoins til å handle med varer og tjenester. Det er jo også litt bekymringsverdig at Mt. Gox alene står for over halvparten av alle transaksjoner med bitcoins. Det er jo også litt "bekymringsverdig" at man har 11 015 675 bitcoins i omløp, men bare 101 987 som en all-time high av adresser. Med tanke på at det gir et gjennomsnitt på 108 bitcoins per adresse, så betyr at det at det enten finnes masse hoarders eller enda verre, noen få hoarders med et meget høyt antall bitcoins (sannsynligvis fordelt på flere adresser). Når disse pumpes ut på markedet, vil verdien rase. Glem ikke at det, ut fra rapporterte tyverier, er minst 154 000 bitcoins som har blitt stjålet som fortsatt flyter rundt. Det er lite sannsynlig at disse skal brukes til å betale for Wordpressblogger eller Megakontoer. Disse myntene skal også ut på markedet. Så er det et av hovedproblemene, nemlig Mt. Gox. På et fullstendig uregulert marked er det ekstremt farlig at man har latt en aktør få nærmest monopol på handling med bitcoins. Særlig når denne aktøren i utgangspunktet ikke var tiltenkt å være noen finansinstitusjon, men en exchange for Magic the Gathering spillkort. Med den posisjonen Mt. Gox har fått, hviler i praksis hele skjebnen til bitcoins in hendene på 10 ansatte hos Mt. Gox, et selskap som i sin engelske registrering har oppgitt å drive med "Other business support service activities" og anses som en høy kredittrisk. Man legger sine bitcoins i hendene til et selskap som anses verdige til en maks kredittgrense på £2200, men som allikevel altså skal være stabile nok til å håndtere ekstremt høye verdier. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 - Hvis dette stemmer, så er det noen veldig få som sitter på svært store andeler av bitcoins, og mange som har svært små mengder som gjør mange transaksjoner. Det er jo gammelt nytt. Det er bare ikke så stor villighet til å innse det blandt de som tross alt har investert en del i bitcoins. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Det irriterer meg at mange fremdeles kaller Bitcoin for en anonym valuta, noe den absolutt ikke er. De som har nok ressurser kan finne ut hvor mye penger den enkelte har, og hvor pengene flyter. Det som setter en brems på dette er at folk kan ha så mange identiteter som de selv gidder. Men folk kan spore IPer og estimere hvem aktørene er, og det vil være omfattende å beskytte seg mot dette gjennom ørten VPN. I tillegg vet aktører som Mt.Gox hvem en stor andel av nettverket er, gjennom bankinformasjon. Det er vel et tidsspørsmål før noen lager (lugubre) tjenester for å spore folk. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 (endret) Det er jo gammelt nytt. Det er bare ikke så stor villighet til å innse det blandt de som tross alt har investert en del i bitcoins. Nettopp, og situasjonen er nok reelt ennå verre siden folk kan ha flere identiteter. De som sitter med slike enorme mengder Bitcoins er nok de som var tidlig ute med mining da det var kjempelett. Det illustrerer noe jeg mener et en stor svakhet med Bitcoins, skal du ha noe mer enn lommerusk så må du enten være blant de første eller kjøpe fra de første. Antall bitcoins som ble funnet burde heller være proporsjonalt med antall brukere eller noe slikt.BTW: Jeg har ikke investert eller tapt noe i Bitcoins, har vel 1.3 cent liggende et sted... Endret 12. april 2013 av efikkan Lenke til kommentar
TEE Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 BTW: Jeg har ikke investert eller tapt noe i Bitcoins, har vel 1.3 cent liggende et sted... Investerte litt i det, og tjente noen hundrelapper når jeg solgte det jeg hadde. Dessverre en stund för siste topp Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Det går ikke an å tenke som om du kunne fått USD 266 per Bitcoin, at noen får solgt til den prisen betyr ikke at alle får omsatt til den prisen. Vær glad for at du fikk profitt. Men hvis folk regner om tiden de har brukt på investering, handling og mining osv. om til arbeidstid så er det ikke mange som går i overskudd akkurat. 1 Lenke til kommentar
TEE Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Å, jeg bekymrer meg ikke over at jeg ikke fikk solgt til $266 Hadde heller ikke bekymret meg om jeg fortsatt satt med mine få bitcoins. Jeg tenkte det kunne väre verdt å teste ut hva det egentlig var for noe. Kjöpte noen få bitcoins, handlet litt med dem hos et par butikker som aksepterer bitcoins, og fant ut at det egentlig ikke var noen vits for meg å bruke bitcoins istedet for vanlige penger Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Noen interessante momenter å betrakte: (...) - Mt.Gox har omsatt nær 4 mill BTC den siste måneden (av 11 mill i markedet), alle transaksjoner utenom auksjonshus telles ikke. Det er veldig usannsynlig at 36% av bitcoins har blitt solgt den siste måneden, så all fornuft tilsier at noen prøver å stimulere markedet gjennom budrunder. - Hvis dette stemmer, så er det noen veldig få som sitter på svært store andeler av bitcoins, og mange som har svært små mengder som gjør mange transaksjoner. Det er jo mange som benytter botter til å kjøpe/selge med, og mest sannsynlig foregår det aktiv manipulering av markedet blant de som sitter på store mengder coins. Med fare for å bli konspiratorisk ser jeg på det som mulig at flere av de større aktørene har gått sammen også for å kontrollere markedet. De fleste transaksjoner er sikkert mellom maskiner, med en liten andel mellom spekulantene som hoppet på nær toppen. Det er nok bare en liten andel som er reelle transaksjoner, når valutaen er så ustabil som den er, er det lite attraktivt å benytte den til annet en spekulasjon. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 (endret) Hvordan kjøper dere Bitcoins? Jeg har tenkt å gjøre mitt første kjøp, men det er jammenmeg en tungvindt prosess. Er igang med å sende penger til Transferwise, som de så sender til Bitstamp, men etter halvannet døgn har Transferwise ennå ikke fått pengene mine. Og i mellomtiden har prisen på 1 BTC doblet seg. Æsj. Endret 13. april 2013 av Mokko Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Latterlig: Dritavisen påstår en donasjon på BTC 63 skapte kaos i markedet, selv om kilden sier "At the moment, no evidence links the currency's plunge with this random reddit charity.". Det er åpenbart at dette ikke er grunnen, de bare forsøker å bortforklare at dette er en finansiell boble som vi har sett så utrolig mange ganger før i historien. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 En liten tanke for de som har tjent fett på boblen i denne omgang. Dere husker vel på å skatte av pengene? 1 Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Hey chaps! Har regga meg og satt opp SEPA-greier mot min bank på Bitcoin.de. Betaler mann noe for å kjøpe og selge, kurtasje liksom? Eller betaler man kun for feks "kjøp i annen valuta" hos banken? I så tilfelle hva kan et slikt gebyr være? Ser svingningene er ganske store så det ser jo ut til å tjene noen hundrelapper om man selger på riktig tidspunkt, eller er det slik at du "legger ut bitcoins for salg" og at noen da må kjøpe de av deg? Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 (...) eller er det slik at du "legger ut bitcoins for salg" og at noen da må kjøpe de av deg? Det er slik ja. Du har ingen garanti for at noen vil kjøpe til den prisen du ønsker deg. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Latterlig: Dritavisen påstår en donasjon på BTC 63 skapte kaos i markedet, selv om kilden sier "At the moment, no evidence links the currency's plunge with this random reddit charity.". Det er bare nok et innlegg i spalten "Tore Neset skriver om ting han ikke kan". Han har holdt den gående i snart 15 år. 3 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Itavisen, digi og dinside har en hel stab av slike journalister, og vi skulle nesten tro det var kommunalt siden de ikke får sparken etter så mange år med udugelighet. HW har også noen slike, men det står heldigvis ikke like ille til som med de tre overnevnte, ivertfall ikke ennå. 1 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Jeg håper at ingen kaster bort penger på disse ASIC-bitcoin-minerne. Vi har vel hørt en stund at Avalons brikker er lureri, men i den siste tiden har vel det meste av fokuset vært mot Butterfly labs. De skulle vel levere sakene i oktober i fjor, så desember, februar, april, og nå blir det til sommeren? Men det mest interessante synes jeg er hva de lover. Den mineren skal kunne levere 50 GH/s fra en enkel PCB, så vidt jeg kan se er det vel 2x8 ASIC på den, med to atmel-chipper for styring? Det blir vel 3.125 GH/s per brikke isåfall. Hvis jeg har forstått det riktig så bruker bitcoin dobbel-hashing av SHA-256, som skulle bety 2x64 runder, og hvis denne brikken skal klare 3.125 GH/s med en hash per klokke så skulle den trenge en pipeline på 128 steg ved 3.125 GHz, samt stor nok databuss inn og ut til å overføre en ny tekst til hashing og checksummen ut for hver sykel, som betyr at hver av disse må være minst 256-bit pluss feilkontroll. Jeg ser ikke for meg hvordan atmel-brikken kan motta slike mengder data fra alle de ASIC-brikkene og klare å generere ny tilfeldig data til å holde de i arbeid. Hvis noen av disse opplysningene stemmer så må utviklerne være tidenes flinkeste brikkedesignere (mange ganger flinkere enn Nvidia og AMD), eller så må det være noe feil i måten hastigheten måles. Er det bare jeg som reagerer på de absurde mengdene med data og regnekraft som påstås her? Lenke til kommentar
Jakes Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Syntes Bitcoin virker helt genialt for de som ønsker å handle anonymt på tvers av landegrenser. Greit nok at kontanter er anonymt, men viss du skal kjøpe noe for 35000 NOK fra en person i Tyskland så må disse pengene fraktes til Tyskland, og da må de også tollklareres. Ja, man har Western Union, men da registreres jo alt på ID. Så kontanter er aldri like praktisk, og kan egentlig ikke sammenlignes. Jeg har aldri brukt Bitcoin før, men ser at flere og flere (lovlige) nettbutikker godtar det. Det er kanskje ikke alltid man vil at konen skal vite hva du har kjøpt Men det jeg lurer litt på er hvordan utbetaling av Bitcoin til NOK fungerer. Regner med du går til en valutaforhandler som Mt.Gox, men pengene blir vel overført til din private bankkonto deretter. Da er jo ikke pengene så anonyme hvor de kommer fra, men fortsatt anonymt hva de har blitt brukt på. Eller? Og hvordan stiller norske myndigheter seg til dette? Må man skatte av pengene man får vekslet ut? Må man klarere noe? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 (endret) Jeg ser ikke for meg hvordan atmel-brikken kan motta slike mengder data fra alle de ASIC-brikkene og klare å generere ny tilfeldig data til å holde de i arbeid. Hvis du ser etter er det også en Altera-brikke på kortene. Kan tenke meg til at det er den som står for tildeling av oppgaver og generering av tilfeldig data. Hvis noen av disse opplysningene stemmer så må utviklerne være tidenes flinkeste brikkedesignere (mange ganger flinkere enn Nvidia og AMD), eller så må det være noe feil i måten hastigheten måles. Er det bare jeg som reagerer på de absurde mengdene med data og regnekraft som påstås her? Nå utvikler jo verken nVidia eller AMD brikker spesielt for Bitcoin mining, eller SHA-256 for den saks skyld. Så det er jo ikke utenkelig at man med en ASIC kan oppnå bedre ytelse på en bestemt oppgave enn GPGPU. Dog vet jeg ikke hvordan disse brikkene er oppbygd. Men det som er sikkert er at hvis disse virkelig eksisterer så er det bare et tidsspørsmål før det ikke lønner jeg med disse heller. Det ser forsåvidt ut som de har begynt å sende Butterfly-maskinene ut nå, eller så er svindelen ekstremt innviklet og godt planlagt. Jeg har aldri brukt Bitcoin før, men ser at flere og flere (lovlige) nettbutikker godtar det. Det er kanskje ikke alltid man vil at konen skal vite hva du har kjøpt Men det jeg lurer litt på er hvordan utbetaling av Bitcoin til NOK fungerer. Regner med du går til en valutaforhandler som Mt.Gox, men pengene blir vel overført til din private bankkonto deretter. Da er jo ikke pengene så anonyme hvor de kommer fra, men fortsatt anonymt hva de har blitt brukt på. Eller? Du bruker en valuttaforhandler, som f.eks. Mt. Gox. Mt.Gox kontoen din har en Bitcoin wallet adresse (enkelt forklart: Kontonummer for Bitcoin) og et ordinært kontonummer. Du kan da ta i mot betalinger i form av Bitcoin og overføre til din egen norske bankkonto, eller så kan du overføre fra til norske konto til Mt.Gox og veksle til BTC. Det finnes teknikker for å oppdage hvem som har brukt BTC på bestemte steder, så helt idiot sikkert er det ikke. Nøyaktig hvordan det gjøres er jeg ikke så veldig inneforstått med bortsett fra at det er mulig for andre å se hvor data fra din pc sendes. Dermed kan man også se hvor du har sendt penger. Og hvordan stiller norske myndigheter seg til dette? Må man skatte av pengene man får vekslet ut? Må man klarere noe? Du må betale skatt på avkastning. 28%. Endret 29. april 2013 av Nedward Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Quantum-computing mining!!! IT's the future!!!! Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Quantum-computing mining!!! IT's the future!!!! Jeg tar i mot forhåndsbestillinger! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå