Gå til innhold

Bitcoin: En digital, anonym, uregulert og desentralisert valuta

Warz

Anbefalte innlegg

Dersom Mt.Gox kan reversere transaksjoner etter at jeg har overført fra min Mt. Gox konto til en Bitcoin-adresse er det bekymringsverdig, da et av hovedargumentene for hvorfor Bitcoins er kommersielt brukbare er at faren for chargebacks ikke eksisterer.

Her har Mt. Gox, som en tredjepart, gått inn og reversert transaksjoner som de mener er ugyldige pga en feil de selv er ansvarlige for.

At dette i det hele tatt er mulig, viser jo at valutaen ikke har den funksjonaliteten den utgir seg for å ha.

Ja, det kan de ikke. Det er umulig. Har du mottatt bitcoins fra mtgox til din egen wallet er det ingenting mtgox kan gjøre for å få dem tilbake. Internt kan de såklart endre balansen din som enhver bank, men det har ikke noe med bitcoin å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det kan de ikke. Det er umulig. Har du mottatt bitcoins fra mtgox til din egen wallet er det ingenting mtgox kan gjøre for å få dem tilbake. Internt kan de såklart endre balansen din som enhver bank, men det har ikke noe med bitcoin å gjøre.

Hvordan kunne de da gjöre rollbacks på alle transaksjoner de selv mente var suspekte?

Lenke til kommentar

Hvordan kunne de da gjöre rollbacks på alle transaksjoner de selv mente var suspekte?

Det kunne de ikke. Kun internt i sine egen systemer, hvor all trading på mtgox foregår. Bitcoinsa er i mtgox sin kontroll mens du trader (du må sende dem til mtgox før du kan trade), helt til du tar de ut til din egen wallet. Er ikke helt sikkert på hva du mener, men vist du hadde tatt ut bitcoinsa dine til din egen wallet er det ingen rollback de kunne gjøre. De hadde antageligvis skrevet minus på mtgox kontoen din, men den kunne du jo bare forlatt da med bitcoins trygt i din egen wallet.

De kunne derfor heller ikke reverse bitcoins som hackeren tok ut. Men det var heldigvis et begrenset antall.

Lenke til kommentar

Om du snakker om krakk saken var det snakk om Bitcoins -> USD, altså de "reverserte" USD tilbake til Bitcoins i hans kontos verdi. Hadde hackeren vært litt smartere hadde han vel kanskje overført pengene til en BitCoin wallet istdenfor og så inn på sin egen Mt.Gox account.

Lenke til kommentar

Med dagens kurser og vanskelighetsgrader ser det ut til at det er mer penger i å mine Litecoins enn Bitcoins for øyeblikket, med mindre man har FPGA/ASIC. Jeg får minet drøyt to LTC om dagen med et enkelt 6870-kort, som tilsvarer 30-40 kroner med dagens kurs.

Om Litecoins/Bitcoins holder seg i verdi er en helt annen diskusjon, men så lenge man casher ut med jevne mellomrom ser jeg ingen grunn til å ikke mine :)

Lenke til kommentar

Med dagens kurser og vanskelighetsgrader ser det ut til at det er mer penger i å mine Litecoins enn Bitcoins for øyeblikket, med mindre man har FPGA/ASIC. Jeg får minet drøyt to LTC om dagen med et enkelt 6870-kort, som tilsvarer 30-40 kroner med dagens kurs.

Om Litecoins/Bitcoins holder seg i verdi er en helt annen diskusjon, men så lenge man casher ut med jevne mellomrom ser jeg ingen grunn til å ikke mine :)

Hvor miner du? Og hvilken klient / operativsystem miner du på?

Lenke til kommentar

Har satt opp en egen pool på norpool.mine.bz nå, det er bare å joine :) Jeg bruker cgminer på Linux.

Mye utsatt for DDoS?

Kan jo også neve at det er mer penger i å mine NovaCoins akkurat nå, men det ser ut til å være en pump and dump akkurat nå så vær forsiktig, skjedde jo med TerraCoins etter de kom inn på btc-e, var jo oppi 50000% av Bitcoin på ett punkt tror jeg og ligger idag 48% under bitcoins.

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

Ingen problemer med DDoS så langt, men så har den bare vært oppe i et par dager. Jeg har inntrykk av at DDoS først og fremst er et problem for de større, ikke-distribuerte poolene, men det gjenstår å se.

NovaCoins var nytt for meg. Det virker som at det stadig vekk dukker opp noe nytt uten at de egentlig har noe å nytt å by på i forhold til BitCoins. Ja, så lenge man holder seg oppdatert og veksler inn med jevne mellomrom kan det jo lønne seg å spekulere i litt pump & dump :)

Lenke til kommentar

Mange av valuttaene er jo plain ripoffs a bitcoins da men f.eks. LiteCoin og NovaCoin har jo noe nytt ved seg, litecoin har jo utrolig raske transaksjoner vet ikke hvorfor men :p Og de bruker scrypt fremfor sha, som gjør det uhyre vanskelig og lage en ASIC til litecoins, den var designet med tanke på og ikke få en ASIC infeksjon.

Lenke til kommentar

Det skal bli spennende å se hvordan bitcoins holder seg over tid, og mye er avhengig av hvordan MtGox klarer å balansere antall transaksjoner mot etterspørsel, samtidig som mange nok fremdeles må ønske å handle. Men de siste dagenes dramatiske økning er blant annet en konsekvens av MtGoxs dominans (slik jeg forstår det).

Mange sperrer nok opp øynene når de ser kursen og tror det umiddelbart er lett å tjene store penger. Selv om noen skulle ha 1000 bitcoins, så er det ikke raskt å omsette disse så lenge MtGox kontrollerer handelen slik de gjør. Så det er trolig ikke så lurt å investere i en haug med miner-rigger nå, men hvis noen likevel har et kraftig AMD-skjermkort så er det lite i veien for å starte litt gruvearbeid. Husk at i Norge vil det praktisk talt være "gratis" å mine hvis maskinen befinner seg i et termostatstyrt rom og temperaturen ute er godt under 20 grader.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har gitt opp p2pool for nå. Resultatet av p2pool-mining på en middelmådig GPU (~240 kH/s) er en haug med bittesmå transaksjoner (~0.05 LTC per stk.), som gjør at utgående transaksjoner blir veldig store og dyre. Jeg prøvde å sende 1 LTC, og fikk beskjed om at jeg måtte betale en fee på 0.4 LTC fordi transaksjonen var over maksimal størrelse.

Problemet blir visstnok mindre etterhvert som mining-transaksjonene blir eldre, men man bør visst ha noen større inngående transaksjoner også slik at gjennomsnittsstørrelsen på outputs i utgående transaksjoner blir større. Mer her.

(meget mulig dette er allment kjent, men jeg lærte noe nytt i alle fall)

Lenke til kommentar

Jeg tror den nærmer seg en topp, men det er litt vanskelig å si i et marked som styres såpass av MtGox. Prisen drives opp av spekulanter, og det vil før eller siden bli for dyrt til at folk vil fortsette med det. Med den trenden verdien har nå er det tid for å selge, ikke kjøpe. Til mer kursen stiger av slike spekulasjoner til større er risikoen for at en boble skal sprekke. Hvis verdien faller raskt på et tidspunkt i nær fremtid så er tidspunktet for investering når verdien nærmer seg et bunnpunkt.

Uansett så må du aldri satse penger du ikke har råd til å tape, og jeg fraråder store investeringer.

Hadde jeg hatt en del bitcoins selv så hadde jeg solgt de nå for harde livet.

Lenke til kommentar

Er det noen som har en bra måte å overføre dollar fra mt.gox accounten til bankkontoen? Det er jo ekstreme gebyrer dersom man overfører med f.eks IBAN..

Sjekk i utlandsk valuta - over 1.000,00: kr.400,00

Overførsler fra utlandet: kr 100,0

I tilleg kommer et gebyr på 2000Yen-115kr

=615kr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...