Gå til innhold

Bitcoin: En digital, anonym, uregulert og desentralisert valuta


Warz

Anbefalte innlegg

Ja, takk. Gjerne. Eg hadde ikke hatt noe i mot å bli kvitt kontanter helt :)

 

Det faktum at du fortsatt bruker kontanter på tross av at du kan stort sett betale med ditt kredittkort tilsier at du ikke er helt ærlig her.Videre kan du se frem til at Futen legger ut alle dine transaksjoner på internet, ala skattelistene, for du har jo intet å skjule.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå blander du kortene godt.

 

- Eg bruker kort så mye som overhode mulig.

- At eg ikke har noe å skjule betyr ikke at eg liker overvåking.

- At eg ikke har noe å skjule betyr ikke at eg vil ha transaksjonsoversikten min lagt ut fritt tilgjengelig.

 

Hvor er det eg ikke er ærlig?

Lenke til kommentar

<p>

Nå blander du kortene godt.

 

- Eg bruker kort så mye som overhode mulig.

 

Hvor er det eg ikke er ærlig?

 

Det er faktisk mulig for deg å IKKE bruke kontanter i det hele tatt i Norge per idag.Faktum at du innrømmer at du ikke gjør det innebærer at din oppførsel ikke stemmer helt overens med din påståtte ønske om å gå helt bort fra kontanter.

 

- At eg ikke har noe å skjule betyr ikke at eg liker overvåking.

Men Staten liker å overvåke deg selv om du ikke har noe å skjule. Og det er ikke du som bestemmer om du skal overvåkes, den besluttningen har du overlatt til Staten (hevder Staten)

 

- At eg ikke har noe å skjule betyr ikke at eg vil ha transaksjonsoversikten min lagt ut fritt tilgjengelig.

Dog, denne informasjon kan fort bli funnet av dine herskere til å være i "offentlighetens interesse" på linje med skattelistene. Tross alt når de først har informasjonen, bør den jo brukes til noe nyttig. Som å legge litt sosialt press på deg for å kjøpe mindre saker og ting som samfunnet (Politikerne) anser som "unyttige".

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Javel? Så parkeringsautomater som ikke tar kort trenger eg ikke å betale ved? Utesteder som ikke tar kort for CC slipper eg unna? Vinlotteriet på jobb skal betales med kort hvor? Bøssebærerene har med kortterminal, uten å opplyse om det? Og mange flere eksempler.

 

Flott. Da kan eg jo kun bruke kort da :)

Lenke til kommentar

Vinlotteri på jobben er i lovens gråsone. Er du uheldig kan vinlotteri bli forbudt etter at kontanter er avskaffet fordi staten får full oversikt over betalinger og kan mye lettere slå ned på små og store saker.

 

Dette er et veldig godt eksempel på fordelen ved anonyme penger. Man kan si «jeg gjør jo ikke noe ulovlig, så hvorfor trenger jeg anonyme penger?» Problemet er hvem som skal definere hva som er ulovlig. Det problemet blir større jo mer makt staten får.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er vel litt forskjell på å legge ut webcam fra huset sitt og la storebror se kontoutskriften din.

 

Tja, det er vel en subjectiv vurdering som hver og en gjør med hensyn til seg selv.

 

Jeg anser det som mye værre at "Storebror" har tilgang til min bankkonto, enn at han kikker på meg mens jeg er på do. Dog kan jeg ikke se at han har "rett" til noen av delene.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

jeg har prøvd å sette meg inn i bitcoin, må si jeg ikke skjønner noe..

 

ut ifra hva jeg vet blir ikke bitcoin anonymt før man tumbler pengene ? så igjen hva er egentlig grunnen til å bruke bitcoin en som eks spendon / ukash osv med Tor når man handler ting man ikke vil at banken skal vite eller ha på konto utskrifter ?

ser ikke helt det store med bitcoin, er vel kun for nysgjerrige folk som tror tollen ikke tar pakker dem bestiller ifra silkroad :p

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

jeg har prøvd å sette meg inn i bitcoin, må si jeg ikke skjønner noe..

 

ut ifra hva jeg vet blir ikke bitcoin anonymt før man tumbler pengene ? så igjen hva er egentlig grunnen til å bruke bitcoin en som eks spendon / ukash osv med Tor når man handler ting man ikke vil at banken skal vite eller ha på konto utskrifter ?

ser ikke helt det store med bitcoin, er vel kun for nysgjerrige folk som tror tollen ikke tar pakker dem bestiller ifra silkroad :p

Men er spendon / ukash anonymt for mottageren av pengene? Nope. Bitcoin er anonymt for både sender og mottager. Hvordan kan bitcoin være anonymt?

 

Vel, det krever enten at du legger inn penger anonymt ved at du f.eks miner bitcoins eller kjøper dem for cash.

 

ELLER så kan du legge inn pengene uten å bruke en anonym tjeneste, men deretter "tumble" bitcoinsa, dvs sende dem gjennom en vasketjeneste som bytter ut dine bitcoins med andre tilfeldige bitcoins og dermed gjør det vanskelig å spore.

 

ELLER så kan du bruke en bitcoin e-wallet som tilbyr anonymitet.

 

Og det med at alle pakker fra silkroad blir stoppet i tollen stemmer da ikke.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Da har bitcoin passert $40, langt forbi all time high fra juni 2011.

 

Store aktører som nå aksepterer bitcoin:

- Wordpress

- Hosting.co.uk

- Internet Archive

- Mega (Kim Dotcom har også sagt at han ønsker å lage et bitcoin credit card.)

- Reddit

- Namecheap

 

Det kan se ut til at bitcoin begynner å bli mainstream. Jeg har tidligere spådd $100, nå begynner jeg å lure på om vi ikke kan nå det allerede i år :)

Endret av Warz
Lenke til kommentar

Men vil vi se enda ett crack?

Jeg tror vi vil se mange crash, men ikke så kraftig som det i 2011. Er du god til å time er det MANGE penger å tjene her.

 

Personlig liker jeg denne quoten:

"I don't care about the busts. I am riding this pig wherever it takes me. If it tanks, I'll have a helluva story to tell. I'm sick of half measures. I'm swinging for the fences and If I strike out, so be it. I won't be some mediocre drone living a life of quiet desperation. I believe in bitcoin and I'm going for broke, knowing the risks."

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei

 

Oppdaget akkurat denne tråden i dag når jeg tok et søk på Bitcoin på Hardware.no.

 

Har nå lest igjennom tråden, og ser at det er mange som er skeptiske til Bitcoin. Det er overhodet ikke jeg.

Det sitatet Warz kommer med på slutten her har jeg lest før på bitcointalk.org og det er akkurat den tankegangen jeg også har. :)

 

Det første jeg hørte om bitcoin var en artikkel på itavisen om at Wordpress skulle akseptere bitcoin. Dette var i slutten av nov. 2012 og etter det ble jeg helt oppslukt av Bitcoin og brukte et par uker for å sette meg inn i systemet. Etterhvert som jeg ble klokere måtte jeg jo teste det. Jeg begynnte med å gjøre diverse ting på nettet for å tjene 'gratis' bitcoins, (faucet, daily bitcoins, capchacta, cointube, etc, etc.) Dette var for tidkrevende, og siden tid er penger så begynnte jeg å 'mine' bitcoins i stedet, dette gikk mye kjappere, men likevel for tregt siden jeg bare hadde ett middels geforce kort. Derfor bygget jeg en ny PC laget for formålet med 2 stk Radeon HD7970 i crossfire plus ett HD 7850 som jeg plasserte i gamle pcen. Og siden har de minet bitcoins. Har også en BFL Asic 'Little Single' i preorder som jeg sannsynligvis ikke får før alle andre har fått sine først. :hrm:

 

I januar bestemte jeg meg for å investere direkte i bitcoin igjennom Mt.Gox. Da var kursen rundt.16-17kr. Jeg er ikke i tvil om at dette blir stort. Dersom vi sammenligner dagens bitcoin MC (Market Cap) på 1 mrd. USD mot f.eks. eBay/PayPal(70 mrd. USD) og Google (261mrd USD) ser vi at bitcoin har mye å gå på før de tar igjen de store selskapene. Kanskje vi kommer dit i løpet av neste 5 år. Jeg begynner ikke å selge bitcoins før vi er oppe i rundt 5000 USD per bitcoin ihvertfall. Jeg går long, trading er helt uaktuelt for meg.

 

Lykke til med bitcoin investeringene folkens! :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...