Gå til innhold

Nikon D 7000 innstillinger for filming?

Anbefalte innlegg

Driver å prøver å lære meg å filme med kameraet,og har funnet ut at jeg ikke kan ha helt de samme innstillingene på de forskjellige objektivene,dessuten takler ikke alle objektivene mine panorering like godt(altså hastigheten før rolling shutter varierer faktisk litt).

Noen som har en link til en god norsk guide for manuelle innstillinger, som gir bra resultat?

Føles som om jeg roter meg bort hver gang jeg skal gjøre dette.. :thumbdown:

Her har jeg testet ut noen forskjellige innstillinger,mye av rolling shutter her er pga. av at jeg stod og filmet der det var råtten snø,ikke lett å være stødig på hånda da...

http://www.youtube.com/watch?v=CyuHTGvya54

Camera: Nikon D 7000

Lens:Sigma Telezoom 70-300mm F4-5,6 DG OS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tommelfingerregelen for å få passe mengde bevegelsesuskarphet er 2x framerate - dvs 1/50s for 24p eller 25p og 1/60s for 30p.

Angående rolling shutter - unngå for kjapp panorering.

Les guiden om ISO, blender, lukker og litt til for å lære og forstå grunnprinsippene om eksponering - de eksakt samme reglene gjelder for både video og stillbilder.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Angående rolling shutter så får jeg det fint til med de andre objektivene,var ute å testet litt hvor fort jeg kunne få det på nevnte objektiv uten rolling shutter.(Tamron SP AF 10-24mm F3.5-4.5 Di II LD og M/18-105MM VR) Framerate står vel på 1/50s såvidt jeg husker,må dobbeltsjekke når jeg kommer hjem)

Var akkurat dem guiden jeg leita etter,takk for linken... :new_woot:

Lenke til kommentar

Angående rolling shutter så får jeg det fint til med de andre objektivene,var ute å testet litt hvor fort jeg kunne få det på nevnte objektiv uten rolling shutter.(Tamron SP AF 10-24mm F3.5-4.5 Di II LD og M/18-105MM VR) Framerate står vel på 1/50s såvidt jeg husker,må dobbeltsjekke når jeg kommer hjem)

Var akkurat dem guiden jeg leita etter,takk for linken... :new_woot:

Bare hyggelig. :)

Men - ikke bland sammen lukkertid og framerate. Framerate er hvor mange bilder det er i sekundet - lukkertid er hvor lenge hvert enkelt bilde blir eksponert. Anbefaler som sagt lukkertid på 1/50s for 24 og 25 bilder i sekundet, og 1/60s for 30 bilder i sekundet. Tommelfingerregelen her kalles "180 graders lukker", og gir "passe" bevegelsesuskarphet. :)

Lenke til kommentar

Men - ikke bland sammen lukkertid og framerate. Framerate er hvor mange bilder det er i sekundet - lukkertid er hvor lenge hvert enkelt bilde blir eksponert. Anbefaler som sagt lukkertid på 1/50s for 24 og 25 bilder i sekundet, og 1/60s for 30 bilder i sekundet. Tommelfingerregelen her kalles "180 graders lukker", og gir "passe" bevegelsesuskarphet. :)

Jau,skal ikke blande sammen de to begrepene,selv om jeg gjorde det nettopp.

Men var lukkertid jeg mente da.

Men hadde vært kjekt med 50fps/60fps på kameraet ,blir mye bedre slowmo av sånt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...