Gå til innhold

Tunge eller lette manualer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Som han over sier, kommer an på hva du vil oppnå.

Vil du generelt bli sterkere trener du få reps med tunge manualer. 5x5 f.eks

Vil du øke i volum, altså få store muskler og bli markert trener du flere reps med lettere vekter. 13x5 f.eks

Lenke til kommentar

Det er jo nettopp få reps med tyngre vekter som gir deg større volum, ikke lette vekter og mange reps. Et periodiseringsprogram der du tar 12-14 reps i 2 uker, 8-10 i 2 uker og 5-6 reps i 2 uker er fornuftig da du får stimulert flere typer muskler.

Lenke til kommentar

Det er jo nettopp få reps med tyngre vekter som gir deg større volum, ikke lette vekter og mange reps.

Ikke for å være bedreviter, men denne påstanden må du støtte med en eller annen form for kildebruk, det er jo ganske "accepted knowledge" at mikrotrauma og påfølgende hypertrofi skjer i større grad ved vekt som er lav nok til at du kan kjøre et visst antall reps, kontra maksløft og klassiske styrkesett som 5x5 som påvirker mest styrke.

Er forøvrig helt enig i at periodisering kan være en god idé:)

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Det er jo nettopp få reps med tyngre vekter som gir deg større volum, ikke lette vekter og mange reps.

Ikke for å være bedreviter, men denne påstanden må du støtte med en eller annen form for kildebruk, det er jo ganske "accepted knowledge" at mikrotrauma og påfølgende hypertrofi skjer i større grad ved vekt som er lav nok til at du kan kjøre et visst antall reps, kontra maksløft og klassiske styrkesett som 5x5 som påvirker mest styrke.

Er forøvrig helt enig i at periodisering kan være en god idé:)

Det er nettopp derfor jeg skriver lite i "Styrketrening". Og når jeg tenker litt ekstra hardt etter så stemmer nok ikke det jeg sa heller. Jeg har lite kilder å vise til og kan ikke på langt nær i nærheten av det som behøves for å gi råd til andre derfor lar jeg stort sett vær å poste her. Skulle bare de med relativt god peiling her inne postet så hadde dessverre denne forumdelen vært relativt død. Dessverre.

(Og jeg er ikke noe bedre selv :p)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Begynn med få reps. Det vil i ettertid gi deg et godt grunnlag til å begynne på mangereps :)

har trent fåreps ganske lenge nå, og økningen muskelmasse er mer permanent.. Og man mister ikke massen etter 2 uker pause fra trening.

Dette må du forklare videre. Massen blir da ikke noe annerledes om man trener med få reps enn høy reps. Hvor har du det i fra?

Trådstarter:

Det viktigste er variasjon. Tren en periode med få, tunge reps.. og deretter bytt over til mange, litt lettere reps.

Lenke til kommentar

Begynn med få reps. Det vil i ettertid gi deg et godt grunnlag til å begynne på mangereps :)

har trent fåreps ganske lenge nå, og økningen muskelmasse er mer permanent.. Og man mister ikke massen etter 2 uker pause fra trening.

Dette må du forklare videre. Massen blir da ikke noe annerledes om man trener med få reps enn høy reps. Hvor har du det i fra?

Trådstarter:

Det viktigste er variasjon. Tren en periode med få, tunge reps.. og deretter bytt over til mange, litt lettere reps.

Personlig erfaring. Føler meg som en ballong når jeg trener massereps.. Musklene er opphoven i et par dager, og trener du ikke så mister du fort litt av massen. Trener du med få reps, så får man mer permanent styrke, grunnlag til å bygge raskere på seg igjen i tillegg til hardere muskler, men mindre muskler.

Det er ihvertfall følelsen jeg sitter igjen med nå etter å ha trent fåreps en stund nå :)

Det har nok mest å gjøre med at det er lettere å komme tilbake igjen til byggingen hvis man har et godt styrkegrunnlag.

Rent praktisk så liker jeg å ligge på over 6 reps med hantler, rett og slett pga. hantler egner seg dårligere til tunge løft på grunn av at stabilisasjon kommer inn i bildet.

Tja, litt enig i at det er tyngre. Men det er ikke noe tyngre. Krever, som med alt annet, å få inn teknikken først.

Jeg liker personlig best å trene med frivekter fremfor maskiner.. I tillegg trener du støttemusklene mer med frie vekter.

Og da er hantler veldig fint i mange tilfeller. Kommer selvsagt an på øvelsene også..

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Slike missoppfatninger kan du vel egentlig holde for deg selv? Ikke slemt ment.

Men ingenting som heter "ikkepermanent styrke", og masse forsvinner ikke lettere bare fordi man har trent høyrep.

Forskjellen på lavrep/høyrep står ganske bra i første svaret i denne tråden.

Lenke til kommentar

Hehe! Sikker på at det ikke er pumpen som får deg til å føle deg som en "ballong" i ett par dager, deretter forsvinner det? Massen forsvinner ikke lettere om man trener høyrep, du har bare mer pump. Derfor vil du kanskje føle deg mindre dagen etter du har trent ;)

Lenke til kommentar

Slike missoppfatninger kan du vel egentlig holde for deg selv? Ikke slemt ment.

Men ingenting som heter "ikkepermanent styrke", og masse forsvinner ikke lettere bare fordi man har trent høyrep.

Forskjellen på lavrep/høyrep står ganske bra i første svaret i denne tråden.

Ser nå hvor dumt jeg formulerte meg. Det må jeg beklage, da det er mer på selvfølelsen det går på. Men still, jeg har trent 5x5 og 3x3 en god stund nå, og merker hvor mye annerledes musklene oppfører seg. Blodårene blir tykkere, og musklene føles mye hardere.

Det jeg mener med permanent styrkegrunnlag er at du med lavreps vil gå fortere og mer opp i styrke i løpet av perioder, noe som gjør at du da kan løfte tyngre når du begynner på masserep. Det er en kjent sak.

Dvs at styrke gir deg et mer og større grunnlag for å bygge muskler igjen.

Hva som er hovedforskjellen på mangereps og fåreps er en ting.. men personlig så ser jeg lite vits i å trene 14 reps når du f.eks bare kan løfte 6kg per hånd i hantler.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...