Gå til innhold

Ruter/accesspunkt til offentlig bruk

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig etablert en kafè.

Ønsker i den forbindelse å etablere et trådløst nettverk som gjestene kan benytte.

Tanken er at kundene som spiser på kafeen skal få en "surfekode" som gir tilgang til nettverket i feks 1 time. I tillegg skal vi tilby andre kunder å kjøpe surfekode for en billig penge.

Noen som vet hvilken "box" som støtter en slik type passordbeskyttelse av nettverket?

På forhånd takk!

Endret av MrGussy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil vere fleire måter å gjere det på.

Eg vil anbefale deg å kjøpe ein router som har støtte for gjestenettverk, slik at kundene ikkje kjem inn på nettverket ditt.

Men korleis vil du gjere det i praksis då? Kva kassasystem skal du bruke? Ein kan jo få ein kode på kvittering (som vart gyldig i ein time t.d), men eg vil tru ein dag vil vere enklare..

Hvis ikkje må kvar brukar i teorien ha eige nettverk, då ein kunde som kjøper kaffe klokka 13:45 berre vil få internett i 15 minutt til dømes. Dessuten kan jo nokon gjester bli sittjande lengre enn 1 time, og kjøpe meir enn éin kopp kaffi. Då må dei jo få vere på nett?..

Berre tenker litt høgt no, beklager om eg ikkje gjer deg noko godt svar..

Lenke til kommentar

Den praktiske løsningen er ikkeno problem, det er jo bare å printe ut haugevis av lapper med kode på. Med en gang en kode aktiveres så er den gyldig i X timer.

Jeg ville satt opp en PC med m0n0wall. Det er en firewall basert på freeBSD som i tillegg har en "captive portal" (innloggingsside man kommer til når man logger på nettverket, som regel med betalingsløsning men tror ikke betalingsløsning er nødvendig i dette tilfellet). Med m0n0wall kan du lage haugevis av "vouchers" som du får inn i et excelark. Kanskje litt styr å sette opp dersom man er ny, though.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...