Gå til innhold

En ok balanse pris/komponenter?


Anbefalte innlegg

Hey folkens :) Går til innkjøp av ny maskin i Juni.

Starter på universitet til høsten så er nok fattig noen år fremover, derfor ønsker jeg en maskin som holder ut de 3-5 åra jeg studerer så godt det lar seg gjøre :p

 

Er disse delene godt balansert eller burde jeg nedjustere noe for å oppgradere noe annet?

SSD-disk er planen i fremtida, ser på det som en av de enklere oppgraderingene i fremtiden.

 

Here goes;

 

ASUS P8P67 Deluxe

Corsair Vengeance 8GB (2x4) CL8

i7-2600K CPU

Radeon HD 6970

Coolermaster GX 750W PSU (Trenger jeg mer W? Har 6 HD + optical)

 

På forhånd takk for all evt interesse :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan gå for en mindre kraftig og et bedre merke på strømforsyning.

Corsair eller NZXT er bra, 550W holder fint for deg. Antec Truepower new eller nyere er også bra.

Kjøper du en som har 5 års garanti slipper du mas med denne og du vil sannsynligvis forlenge levetiden på maskinvaren siden strømmen er "bedre"

 

Kjøp heller CL9 RAM enn CL8, forskjellen i ytelse er mindre enn 1% og prisforskjellen er langt mer

 

Det er komplett umulig å framtidssikre en datamaskin, det du skal kjøpe i juni, vil være utdatert i løpet av 6-9 måneder. Uansett vil du sikkert klare å spille spill på den noen år fremover med disse komponentene, om du ønsker mest mulig ytelse for penga kan du kanskje vurdere HD 6950 og gå crossfire når de blir billige om et år ca.

 

Forskjellen på P8P67 Deluxe og Pro er veldig små med mindre det er noen spesifikke funksjoner du liker med Deluxe-utgaven.

Lenke til kommentar

For å være ærlig er grunnen til at jeg har valgt deluxe rett og slett at jeg er redd for å underdimensjonære hovedkortet :p Tanken er jo at hk'et er plattformen jeg skal oppgradere fremover.

Det jeg trenger fra et HK er bra ramhastighet (12800) nok SATA porter (6 er minimum, 8 er helt ok :) ) samt at det støtter crossfire den dagen jeg går for 2nd 6970.

Skal også klokke cpu'en litt i fremtida.

 

Jeg håpa å spare tusenlappen på PSU'et, men da blir det nok at jeg går for et Corsair HX eller TX 750W'er

Vil jeg ikke forresten uansett trenge en 850'er når jeg skal ha det andre skjermkortet inn?

Lenke til kommentar

Du kan kjøre HD 6970 crossfire på 650W

EDIT: leif

 

Da ville jeg ikke overklokket i7-2600K CPU stort.

 

En Corsair HX 750W PSU

ATX 12V V2.2, 80 Plus Silver, Modular, 4x 6+2-pin PCIe, 12x SATA, 140mm Vifte

 

Er vel hakket bedre, denne er nok veldig stabil i en overklokk.

 

Det er komplett umulig å framtidssikre en datamaskin

 

Jeg ville nok heller da vurdert å betale ekstra for PSU, Kabinett, Blueray brenner, SSD, Harddisk etc.

Siden det er lite lønnsomt å bytte delene ofte hvis de er for dårlig ved en overklokking.

Men ja alt It utstyr blir utdatert. Så regn med hovedkort, CPU, ram kanskje også harddisken må byttes, men kommer ann på behov. Resten burde man klare å beholde til sin neste maskin så blir jo ikke helt ille heller, consair strømforsyningene burde fint klare å holde i 5 år. Og lengere om man holder seg 100 watt under maks efekt.

 

Men om man overklokker litt og "Utbruker maskinvaren i 4-5 år" også bytter til noe nytt, vil jeg påstå den har et langt liv og har gjort nytten sin veldig bra.

 

Angående programvare kan man få maskinen til å leve ennå lengere ved å bruke linux eller XP.

Men har forståelse for grunnen å betale en del for maskinvare er til windows 7.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så en 850 watt'er er totalt unødvendig for en moderat klokka i7-2600k og 2stk 6970?

Skal bli gøy å teste gjennom et effektmeter når jeg bygger maskina i Juni med kun 1 skjermkort :)

 

Valget av hk skremmer meg uansett litt, vil jo ikke kaste bort penger, men kjedelig å gå for noe som blir mangelfullt lenger frem. Og stabilitet og pålitelighet er nesten #1 i en PC tross alt!

Lenke til kommentar

Deluxe har 16+2-fase VRM mot 12+2 på Pro, et USB3.0 frontpanel, en LED-skjerm lik digitale klokker til å vise feilkoder, av/på-bryter, reset-bryter, to ekstra USB-porter, ekstra GBit LAN-port og en Clear CMOS-knapp.

 

Ingen av disse egenskapene kan jeg se for meg vil redde systemet ditt fra å bli utdatert. De spesielle egenskapene til Deluxe gjør det mer ønskelig for overklokkere, men ingenting er nødvendig for å få en god overklokk, det er bare lettere å resette om du driver med Nitrogenkjøling.

Lenke til kommentar

Fatter ikke hvor jeg hadde det fra, men trodde ikke Pro-kortet hadde PC-12800 DDR 3 :S

Der tok jeg feil :)

 

Jaja, er ikke snakk om noe hardcore clocking, blir det som blir stabilt å kjøre med luftkjøling når behovet kommer :)

 

Da sparer jeg nok de 500 på hovedkortet og heller putter det inn i PSU'et!

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør gold-standarden noe å gå for over de andre?

 

Men, seriøst folkens :p Har jeg blitt lurt så grundig!

Er 750 watt virkelig dekkende for det her? i7-2600K og fremtidig crossfire 6970?

Hvor mye trekker diskene mine? 1 WD caviar black og 3 WD caviar green ++ 3 div?

Sjekker du onlinecalcer sier de jo ofte "800w minimum" etc :\

Lenke til kommentar

Er også liten forskjell i ytelse mellom i7 2600K og i5 2500K.

 

Til oppgaver som effektivt utnytter mange tråder som f.eks video encoding, yter i7 litt bedre pga av HT.

 

Mens til spill yter de omtrent likt. Og i5 har også vist seg å overklokke litt lenger.

 

Så til en gamer pc er det lett å anbefale i5 2500K.

Skal du drive med video redigering, ville jeg ventet på Z68 som kommer snart (med støtte for QuickSync sammen med dedikert skjermkort, via tredjeparts program).

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Hovedkortet du har valgt har kun 6 sataporter... Kjekt med 7 om du skal ha seks disker og optisk drev. Mange andre hk i 1155-socket som har 4 sata 6Gb/s og 4 sata 3Gb/s. Se forøvrig signaturen min for sammenligning mellom 2500k og 2600k (samt masse annet).

Endret av phlake
Lenke til kommentar

Hm, du har rett, i7-2600K ser ut som et totalt bortkastet luksuskjøp i forhold.

Jeg drev med mye 3d illustrering og rendering før, men nå omdagen er maskina jeg bygger ene og alene til underholdning.

Ved å gå fra et deluxe hovedkort til Pro utgaven og fra 2600k til 2500k sparer jeg faktisk over tusenlappen.

 

Er det noe poeng med 16GB ram eller er det helt ok å kjøpe 8GB nå og 8GB senere?

Har 6970 noen bedre alternativer?

Eller kommer maskina jeg bygger til å føles overlegen idag?

 

ASUS P8P67 PRO

i5-2500K

ASUS 6970

Corsair Vengeance 8GB CL9

Corsair AX 750W (Er folk sikre på at jeg ikke trenger 850 for fremtiden?)

 

Maskina per dags dato er E6850 C2D på et 9800GTX fra nvidia og 4GB med ram så merker forhåpentligvis noe i overgangen :]

Lenke til kommentar

Hm, du har rett, i7-2600K ser ut som et totalt bortkastet luksuskjøp i forhold.

Jeg drev med mye 3d illustrering og rendering før, men nå omdagen er maskina jeg bygger ene og alene til underholdning.

Ved å gå fra et deluxe hovedkort til Pro utgaven og fra 2600k til 2500k sparer jeg faktisk over tusenlappen.

 

Er det noe poeng med 16GB ram eller er det helt ok å kjøpe 8GB nå og 8GB senere?

Har 6970 noen bedre alternativer?

Eller kommer maskina jeg bygger til å føles overlegen idag?

 

ASUS P8P67 PRO

i5-2500K

ASUS 6970

Corsair Vengeance 8GB CL9

Corsair AX 750W (Er folk sikre på at jeg ikke trenger 850 for fremtiden?)

 

Maskina per dags dato er E6850 C2D på et 9800GTX fra nvidia og 4GB med ram så merker forhåpentligvis noe i overgangen :]

 

750W vil holde lenge for en i5-2500k og 6970 Crossfire. 6970 bruker 225W ifølge spesifikasjonenene, maksimalt (om du kjører opp 20% gjennom drivere) trekker det 270W. 270W x2 = 540W. Da har du 210W igjen på prosessor og HDD. Hver HDD kan du regne med 10W per stykk, prosessor med hovedkort vil maksimalt trekke 150W.

 

Merk deg at dette er worst-case, med mindre du overklokker vanvittig vil et HD 6970 aldri trekke over 230W.

 

Kjøp så mye RAM du kan forestille deg at du vil bruke nå, om du senere finner ut at du trenger mer, kjøper du mer.

 

Har du planlagt SSD? Og P8P67 Pro har 8 SATA-porter

Lenke til kommentar

Det der med SSD har jeg fulgt lenge, jeg jobbet litt innenfor IT på kontoret for Warner Brothers i england noen år tilbake når SSD var the new shit.

Vi prøvde SSD der og jeg ble imponert over effekten, men på den tid var det for det første svinaktig dyrt og bærte med seg mange problemer (Var noe kontrollproblemer blant annet?)

 

Idag har jeg en bror som kjøpte billigste mulige SSD i maskina si for halvannet år tilbake og syns det var stilig hvor raskt enkelte ting man godtok tok tid plutselig var.

 

Jeg har allikevel fremdeles lyst å vente litt, SSD er svinedyrt og jeg er en TB sluker :\

Å kun ha 60ish GB på masterdisken vil være litt sært. Jeg hopper ofte mellom 2-4 spill i en periode og tror jeg har litt mange uvaner som må ryddes bort.

 

Dessuten er jeg skremt av alle de tilfellene hvor SSD har feilet litt, jeg tenker da som sagt i forb med kontrollere og upålitelig HW etc, er kanskje bare redd for forandringer, men føler at SSD er litt for nytt enda!

 

Jeg er vel litt han tullingen som ikke gikk fra 5.25" floppy fordi jeg ikke stolte på at en "Harddisk" i maskina var like pålitelig som samlinga med floppies :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...