Gendarmerie Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Er det noen som har erfaringer med Interrail (en kombinasjon av tog og buss funker og) gjennom Europa, avreise i Amsterdam med Istanbul som endestasjon? Hvilke land bør man reise gjennom? Når burde man bestille billetter? Jeg vil gjerne stikke innom Ungarn også siden jeg alltid har hatt lyst til å besøke Budapest. Tenkte det kunne være greit å høre her om det er noen som har tatt samme reiserute eller kjenner noen som har. På forhånd takk Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Hvilke land du vil reise gjennom avhenger mye av hva du selv ønsker å besøke, hvor mye tid du har og når du skal reise. Så godt som alle landene på vei til Tyrkia har enten gode eller veldig gode togmuligheter, så her faller det meste ned på å titte på kartet og tenke ut dine egne ønsker Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Reiste samme rute (minus første par timer) for et par uker siden. Fra Budapest kan du enten reise sydover til Beograd eller gjennom Romania; seat61 anbefaler siste, ikke helt uten grunn etter min erfaring – serbiske tog er nokså suspekte saker, tilstanden i Bulgaria er ikke voldsomt mye bedre. Hvor lang tid har du? Ville vurdert å dra innom Sarajevo. Beograd er en vanvittig by om du er ute etter nattlige aktiviteter. Om det har noe for seg med interrail vet jeg ikke helt; avhenger av hvor mye du har tenkt til å reise i vest; Deutsche Bahn vet å ta solid betalt for sine billetter. Et greit alternativ er å kjøpe billetter gjennom Nederland/Tyskland og til Østerrike på forhånd (her fungerer bestilling på nett fint som bare det) og ta resten underveis. For min del ville ingen interrailbillett vært lønnsom, på tross av at jeg kan kjøpe ungdomsvarianten. 1 Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 12. april 2011 Forfatter Del Skrevet 12. april 2011 Tusen takk til dere begge for informative svar. Denne turen kommer til å skje neste sommer regner jeg med, må nesten prøve å sette av to-tre uker eller noe så jeg kan bruke litt tid i de forskjellige byene. Har vært i Istanbul en del ganger, så det er ikke den byen som blir høydepunktet. Jeg hade tenkt til å reise gjennom Romania i utgangspunktet, men det frister også å stikke innom Serbia og Bosnia. Ah well, det er fortsatt lenge igjen. Takk igjen Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Tror ikke Romania er en dårlig plan, spesielt når du har såpass knapt med tid. Sarajevo-strekket var en kraftig omvei (siste ~4-5 timer fra Ungarn går på samme skinner som man ser igjen kort tid etter på vei mot Beograd ...) og mye av materiellet slitent. Rutetider har man et omtrentlig forhold til, servering bestod i det man selv hadde dratt med og røyking foregår gjerne rett under forbudsskilt. På mange måter en flott opplevelse likevel, bare ikke egnet for enhver. Med den tiden du har til rådighet ville jeg ikke tatt de helt store krumspringene fra Seat61s anbefalte rute – Köln, Nürnberg, Wien og Budapest er alle steder en gjør klokt i å gå av toget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå