Slipstream Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Hei, uavhengig av om jeg bruker DVD Player, QuickTime, MPlayer Extended, VLC, eller Plex så er stemmene på alle filmer veldig lave sammenlignet med effekter, filmmusikken, og til naboens irritasjon: eksplosjoner og bass. Jeg har to analoge høytalere tilkoblet rett til min Macmini3,1 (sommer 2010). Hva gjør jeg for å få kompansert for mitt manglende surroundlydanlegg i alle disse programmene? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Kanskje det er brudd i fellesleder (før separate høytallerkontakter). Prøv å juster balansen mellom høyre/venstre. Merker du forskjell, og virker det som forventa? Lenke til kommentar
Slipstream Skrevet 11. april 2011 Forfatter Del Skrevet 11. april 2011 Jeg tror det er snakk om en instilling på maskninen eller i programmene. Men jeg finner ikke noe instilling som ser relevant ut noe sted. Jeg har testet med to sett stereohøytalere og et sett hodetelefoner. Får samme resultat. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Jeg tror det er snakk om en instilling på maskninen eller i programmene. Men jeg finner ikke noe instilling som ser relevant ut noe sted. Jeg har testet med to sett stereohøytalere og et sett hodetelefoner. Får samme resultat. Da er det nok programmet som fulgte med driveren til lydkortet du skal finne frem til. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 (endret) Det kan være at lyden er innstilt på 5.1 surround ... du har 2 høyttalere, og ingen senterhøyttaler, der dialogen for det meste ligger på 5.1 ... Hvis du har bare 2 (eller 2.1) høyttalere, er det best å kjøre lyden som 2-kanals stereo. Eventuell simulering av surround og sånt er bare tull, og gir dårligere lyd. Endret 12. april 2011 av thomit Lenke til kommentar
Slipstream Skrevet 12. april 2011 Forfatter Del Skrevet 12. april 2011 Om jeg ikke spesifiserte det godt nok: dette er på en Mac med nyeste OS. Det er ingen instillinger for å velge noe annet enn balanse mellom høyre og venstre høytaler fra OSet sin side. Programmene har heller ingen instillinger for å velge mellom surround og stereo. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 (endret) Nei, men hvis filmene (du har lastet ned, kanskje?) bare har et medfølgende 5.1 lydspor, og ikke 2-kanals stereo, så kan man få slike effekter, fordi programvaren er tvunget til å bruke dette og selv mikse ned til stereo. Eller så er det kanskje bare et spørsmål om tilvenning? Jeg synes selv at mange av dagens filmer er mikset med alt for høyt nivå på effekter i forhold til dialog ... men det skal åpenbart være sånn. Endret 12. april 2011 av thomit Lenke til kommentar
comino13 Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 (endret) Vet ikke hvordan det er på mac, men når jeg hadde det samme problemet på min PC funket det å sette lydinstillingene fra 5.1 til stereo. På pc så går du bare inn på audio som er oppe til venstre i vinduet, velger audio device og så velge Stereo/mono/5.1 etc. fra dropdown-menyen som kommer frem. Endret 6. mai 2011 av comino13 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Programmer som winamp kan ogs nedmikse 5.1 til 2.0 stereo. Mulig det finnes noe slikt for mac, regner med VLC er en god kandidat her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå