Gå til innhold

Søkt militærpoliti til høsten 2011

Murvats

Anbefalte innlegg

Heihei folkens!

Jeg lager denne posten fordi jeg lurer på hvor god form jeg brude være i for å komme inn i MP. Jeg finner kun krav for militæret generelt. Er det noen der ute som selv har vært i MP og kan fortelle litt om opptaket eller det fysiske som kreves?

Jeg er veldig interessert og setter stor pris på svar!

Jeg har søkt MP til høsten 2011 og lurte også på om det er noen andre der ute som har gjort det samme. Jeg vil mer enn gjerne diskutere treningsrutiner og målsettinger ved førstegangstjenesten. :thumbup:

Gutt, 1992

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er du allerede i god form, og vil nok klare opptaket til MP helt fint, fysisk sett i alle fall. Nå er jeg ikke helt sikker på minstekravene, men vil tippe det er noe ala minstekravene til befalsskole.

Push-ups skal utføres med brystet nedi gulvet og skulderbredde mellom armene. Sjekk ut Forsvaret sine sider om utførelse av øvelser.

Lenke til kommentar

For å bli MP må man kvalifisere seg. Dette gjør man blant annet gjennom fysiske tester. Jeg er, som sagt, usikker på hvor strenge krav det er, men vil tippe det er noe ala kravene til befalsskole.

Man har jo også fysiske "krav" i regulær fgtj også. Men dette er mer som en test, og for å få feks, som i Pbn der jeg var, godkjent dragon, må man bestå disse. Det har ikke noe å si for tjenesten din om du ikke består disse.

Lenke til kommentar

Førstegangstjeneste og fysiske krav....

Tjenesten er lagt opp til at en gjennomsnittlig norsk ungdom skal klare å gjennomføre uten store problemer. Fysiske krav er da ikke noe å frykte. Hadde det derimot vært befal eller jeger så kunne man fryktet kravene.

Lenke til kommentar

Jeg har vært urolig med tanke på om jeg vil komme inn eller ikke. Dette på grunn av at jeg ikke har søkt universitet/høyskole til neste år, derfor er det viktig for meg å komme inn og bli værende. Vurderer også flere år i forsvaret, men vil sjekke hvordan jeg trives i førstegangstjenesten først.

Sitronsaft: Jeg mener førstgangstjeneste ja, burde kanskje presisert i topic. :)

Takk for svar folkens, setter pris på det.

Lenke til kommentar

Jeg har vært urolig med tanke på om jeg vil komme inn eller ikke. Dette på grunn av at jeg ikke har søkt universitet/høyskole til neste år, derfor er det viktig for meg å komme inn og bli værende. Vurderer også flere år i forsvaret, men vil sjekke hvordan jeg trives i førstegangstjenesten først.

Sitronsaft: Jeg mener førstgangstjeneste ja, burde kanskje presisert i topic. :)

Takk for svar folkens, setter pris på det.

Hva legger du i ordet "søkt"? Har du blitt direkte fordelt til MP på sesjon, så du vet at du er innkalt til denne avdelingen?

Skal selv i Sjøforsvaret i juli og skal ikke starte på høyere utdanning før høsten 2012. Men likevel har jeg søkt universiteter og høgskoler, i tilfelle jeg skulle falle fra på innrykket på Madla eller senere.

Som tips: Du burde søke universiteter og høgskoler i år. Om du skulle falle fra, så har du et sted å studere. Dessuten kan du jo bare utsette plassen et år siden du skal i førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar

Offiseren på sesjonen sa at jeg ville få innkalling når den tiden kommer. Har foreløpig ikke mottatt noe, men regner med at dette vil skje mot skoleslutt. Jeg lever i den tro at jeg får MP-tilbudet. Hvis ikke har jeg jo 2.- og 3.valgene mine.

Godt poeng, men problemet mitt er at jeg ikke har noen gode ideer når det gjelder videre utdannelse. Derfor håper jeg på å få gjennomført minst ett år i forsvaret og bruke noe av tiden på å vurdere hva jeg skal gjøre i fremtiden.

Jeg ville selvsagt søkt universitet/høyskole om jeg visste hva jeg vil bli.

Endret av Murvats
Lenke til kommentar

Men da er du jo ikke direktefordelt til MP, og du kan risikere at du blir innkalt til en helt annen avdeling i forsvaret, hvor det er behov. Om du bare er midlertidig fordelt, som jeg antar du er ut ifra det du sier, så er disse ønskene dine, bare ønsker i den forstand om at du helst ønsker deg til en av de avdelingene du satte opp, men at forsvarets behov styrer alt sammen.

Lenke til kommentar

Men da er du jo ikke direktefordelt til MP, og du kan risikere at du blir innkalt til en helt annen avdeling i forsvaret, hvor det er behov. Om du bare er midlertidig fordelt, som jeg antar du er ut ifra det du sier, så er disse ønskene dine, bare ønsker i den forstand om at du helst ønsker deg til en av de avdelingene du satte opp, men at forsvarets behov styrer alt sammen.

Mottok innkalling i dag ;) Innrykk tirsdag 26. juli.

Lenke til kommentar

Mottok innkalling i dag ;) Innrykk tirsdag 26. juli.

græts. Fikk innkallelse i dag selv!!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Heihei folkens!

Jeg lager denne posten fordi jeg lurer på hvor god form jeg brude være i for å komme inn i MP. Jeg finner kun krav for militæret generelt. Er det noen der ute som selv har vært i MP og kan fortelle litt om opptaket eller det fysiske som kreves?

Jeg er veldig interessert og setter stor pris på svar!

Jeg har søkt MP til høsten 2011 og lurte også på om det er noen andre der ute som har gjort det samme. Jeg vil mer enn gjerne diskutere treningsrutiner og målsettinger ved førstegangstjenesten. :thumbup:

Gutt, 1992

Hei!

Du må være i relativt god form for å komme inn på MP i førstegangstjenesten. Det stilles like krav til inntaket der, som det gjør på befalsskolen. 20 sit-ups, 4 hang-ups og 12 push-ups. Dette er minstekravet, som vil gi karakter 2 i gjennomsnitt på styrketestene. Du må løpe 3000-meteren på under 14.00. Disse kravene gjelder for gutter, siden du er.. ja, gutt. Jeg dog litt usikker på om det er samme krav på 3000-meteren til MP som til befalsskolen, men leste oppi her at tiden din var ganske god, så du er jo safe der. Et annet krav til MP er at man har førerkort klasse B.

Mestrer du disse testene, så er det i hvert fall ikke styrken du kan du stryke på, og det er jo en god trygghet. Men styrken er ikke alt. I MP er det en seleksjonsprosess som foregår gjennom hele rekrutten (6-7 uker), og man må vise at man er god nok hele tiden. Hvis du leser på kravene til befalsskolen, så er det bra å tenke litt over dem, for det gir en pekepinn på hva en MP-soldat må ha av egenskaper. Ikke prøv å overgå alle de andre hele tiden, dvs prøve å snakke høyere enn alle andre, vise deg mer fram enn andre. Vanlig folkeskikk gjelder, men ikke bli for anonym heller. Det er jo en konkurranse om å bli tatt opp som MP-soldat.

Når hele rekrutten er ferdig, står de som "overlevde" igjen. Og på oppstillingsplass blir man ropt opp hvem som er tatt opp, til de ulike troppene. MP har en stasjonstropp, de som blir fordelt på de ulike stasjonene i Luft, Sjø og Hær. Så er det en samvirketropp, som vil si en del skyting og at man er operativ ute i felten. Samvirketroppen holder til i Bardufoss, og hvis jeg ikke husker feil, så blir det kun tatt opp soldater til den troppen på sommerinnrykket. Så er det hundeførere. Tror det var sånn at vi fikk tilbud etter at MP-utdanningen på Sessvollmoen var ferdig, til å prøve oss på opptaket til hundeførere.

Ellers så vil jeg bare si at MP var en bra førstegangstjeneste! Hadde jeg skulle valgt på nytt igjen, så ville jeg nok falt på det samme. Men tror man kan få det ganske greit uansett hvor man ender opp, så lenge man er interessert, og man havner med bra folk! :) Førstegangstjenesten er en opplevelse for livet, et år man aldri glemmer. Et år hvor man lærer mye om seg selv og andre, og et år man stifter nye vennskap som varer livet ut.

Gi gass og masse lykke til! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...