Hawtz Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Heisann! Jeg sitter og regner og funderer og kalkulerer på hvordan økonomi og folkehøgskole skal gå opp i opp, jeg. Og jeg hadde sannelig satt pris på litt hjelp fra dere her på forumet, for jeg blir litt forvirret av alt jeg finner på nettet. Og jeg vedder på det er mange her som har erfaring fra nettopp dette! Altså, jeg skal gå på Sogndal FHS til neste år. Og såvidt jeg har skjønt det, vil Lånekassen bidra med følgende: 1. Jeg vil få 35 600 kr av Lånekassen i stipend for å kunne betale noe av det hele året koster. 2. Jeg vil kunne ta opp et lan fra Lånekassen på 53 400 som blir jevnt fordelt utover året. - 40 % av dette lånet vil bli omgjort til stipend etter fullført skoleår. 3. Jeg vil da skylde Lånekassen 32 040 kr etter skoleåret. 4. Kan jeg søke om reisestipend til skoleturen til USA som jeg skal dra på sammen med FHS? 5. Noe mer jeg bør vite om? Lenke til kommentar
lillepy Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 (endret) 1-3. Nei, du får et lån på 89000 kr. Når du har fullført folkehøgskolen blir 40% av dette gjort om til stipend. 4. Nei. Denne reisen er mest sannsynlig inkludert i pengene du betaler skolen. Sånn var det på min folkehøgskole. Står det ikke at du må betale utenlandsreisen fra egen lomme så trenger du ikke det. Går helt greit økonomisk å gå på folkehøgskole, sålenge du klarer å spare penger og ikke bruke de på alt mulig tull Du får 15000 kr i august (og i januar), også 5.700 (?) eller noe en gang hver måned. Min folkehøgskole kostet litt over 7000 i måneden, (og det var en av de billigste skolene) så jeg måtte spare en del av de pengene jeg fikk i august for å kunne betale hver måned. Ellers er det smart å ha en sommerjobb, og spare ekstra penger du kan bruke når du går på folkehøgskolen. Går nok greit med penger når du går på en folkehøgskole. De fleste av oss sleit litt, men vi kjøpte vel litt for mye øl og tok litt for mange turer til oslo Sett av noen penger du veit du kan bruke på gøye ting i en sparebøsse eller på en sparekonto.. så har du oversikt! Endret 11. april 2011 av lillepy Lenke til kommentar
Hawtz Skrevet 12. april 2011 Forfatter Del Skrevet 12. april 2011 (endret) Hvordan er nedbetalingsmulighetene? Kan jeg betale tilbake alt sammen med en gang uten renter? Endret 12. april 2011 av Hawtz Lenke til kommentar
lillepy Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 ang lånet? jeg er usikker egentlig, men jeg har hørt at det lureste er å betale det tilbake i faste avdrag hver måned... men dette bør noen andre svare på Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Jeg tror det er noe man i ganske stor grad bestemmer selv, men det lureste må definitivt være å betale ned så fort som mulig etter fullført utdanning dersom man har mulighet til det (naturligvis uten å ta opp dyrere lån andre steder for å klare det). Hvordan du skal klare å betale ned alt med en gang, uten å vinne i lotto, er for meg uforståelig - spesielt om du skal ta en skikkelig utdannelse etter fullført folkehøgskole. Lenke til kommentar
Hawtz Skrevet 12. april 2011 Forfatter Del Skrevet 12. april 2011 Uavhenig om jeg skal studere videre rett etter FHS, er vel det lureste å betale tilbake alt med en gang? Det er jo ikke snakk om store summer, ettersom jeg sparer opp ca 60k før FHS. Da kan jeg jo bare ta et nytt studielån når jeg begynner å studere på universitet ? Men ang det du sa, lillepy: Du får dekket mye av folkehøgskoleåret gjennom stipend fra Lånekassen (35 600,-). I tillegg kan du ta opp studielån. folkehogskole.no Det stemmer jo ikke helt med dette? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 40% av maksbeløpet blir omgjort til stipend så sant du fullfører skoleåret. Du kan velge å ikke ta opp mer lån enn det som blir omgjort til stipend. Hvis du skal studere videre, så er det ærlig talt bedre å spare de pengene i stedet for å bruke dem til å betale ned studielånet. Rentene løper ikke før du er ferdig å studere, med mindre du tar en pause, og du vil sannsynligvis ha mye større glede av 60.000 under studietiden enn etter. Når du er ferdig på universitet/høgskole vil du jo sannsynligvis få en grei lønn, men som student lever man i utgangspunktet under fattigdomsgrensen. Hvis du ikke trenger å bruke pengene, kan du likevel sette dem i banken og få renter av dem og på den måten faktisk tjene en slant på det. Lenke til kommentar
lillepy Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 (endret) hvis du tar opp stipend på 35 600 og du deretter tar opp et lån, så vil ikke noe av dette lånet bli omgjort til stipend. Det blir enten KUN stipend, eller et studielån der 40% av totalbeløpet blir omgjort til stipend. Du kan ikke få begge deler. sjekk ut hvor mye du har rett til her: http://app.lanekassen.no/stottekalk/ jeg søkte etter informasjonen fra da jeg gikk på folkehøgskole, og det er det samme som jeg har nevnt. Endret 12. april 2011 av lillepy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå