jmosbakk Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Etter intens leting etter "den perfekte bærbare" har jeg nå innsett at det ikke finnes et slikt begrep å bruke i denne sammenheng. Alt avhenger av behov. Enn dog, etter timer med lesing og tause diskusjoner med meg selv så fant jeg denne. Samsung QX412 Den ble lansert i Sør-Korea for rundt en mnd siden og har fortsatt ikke dukket opp i noen norsk nettbutikk. Det er vel slik det bruker å være. Det har vært litt vanskelig å samle konkrete spesifikasjoner, men det gir oss i alle fall en pekepinn på hvor den ligger på skalaen. Følgende har jeg klart å samle: Skjerm: 14,1" 1366x768 CPU: Intel i5-2410M, i5-2520M, i5-2530UM. (har ikke stor tro på at UM er tilfelle) GPU: Nvidia GeForce GT520M (har også sett den listet med GTX540M, men det er vel lite trolig) RAM: 4GB HDD: 320GB 5400RPM Annet: BT 3, USB 3.0, optisk drev, WiFi b/g/n. Mål: 331x236x27mm Batteriets levetid er oppgitt til 8-10 timer, men leste i en test at det klarer ca. 6 timer med vanlig jobbing. Forventet pris rundt 8000,- (Husk å ta all info med en liten klype JoZo.) Her settes QX412 opp mot MacBook Pro 13. Noen her inne som kanskje vet mer om denne tilsynelatende lekre saken fra Samsung? Grunnen til at jeg mener dette kanskje kan være den mest universelle bærbare er nettopp forholdet mellom pris, ytelse og størrelse. Man finner sikkert mange som er på samme størrelse med bedre innhold, men disse koster vel også det dobbelte. Så langt finner jeg bare ett ankepunkt og det er oppløsninga som gjerne skulle vært høyere. Håper noen tar seg tid til å komme med innspill her. Lenke til kommentar
Ivantacus Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 (endret) Den der så faktisk veldig bra ut og gir, etter min mening, et helt greit forhold mellom pris/ytelse/størrelse som du sier. Det er vanskelig å finne bærbare som leverer bra på "alt". man ender som regel med å gjøre kompromiss: Bedre skjermkort, dårlige CPU til en billigere penge. Men det vil ikke være mulig å spille noe særlig på den med det svake 520m skjermkortet som får 1100 poeng i en GPU benchmark, mens denne pcen her Link har et skjermkort som gir 3-4x mer kraft, for halve prisen. hvis PC-en kan leveres med 540m derimot, så vil den absolutt øke i verdi for meg. Endret 11. april 2011 av kidio007 Lenke til kommentar
jmosbakk Skrevet 11. april 2011 Forfatter Del Skrevet 11. april 2011 (endret) Som du sier så vil det kanskje være vanskelig å spille noe særlig med et GT520M, men i følge den siden jeg linket til så skal den klare Black Ops på medium. Hvis dette er tilfelle så er det bra nok for meg som spiller bare CS:S på lav oppløsning. Her kommer jo punktet med behov virkelig til syne. Dette er jo på ingen måte noen gaming laptop, men kanskje heller "litt av alt". Noen mener sikkert at det er dumt med kompromissløsninger, men det er vel, som tidligere nevnt, vanskelig å finne den ultimate laptop. For meg virker det kanskje som du betaler litt ekstra for utseendet på denne, men hallo, det finnes fortsatt folk som kjøper MacBook. (jeg har gjort det selv så føler meg berettiget til å komme med et slikt utsagn) Edit: det hadde vært kjempeflott om hardware.no kunne kjørt en test av denne maskina. Endret 11. april 2011 av jmosbakk Lenke til kommentar
jmosbakk Skrevet 11. april 2011 Forfatter Del Skrevet 11. april 2011 Bestilte like greit en slik i kveld. Den blir satt opp med Intel 510 120GB SSD. Bestilte også en ekstern disk med USB 3.0 så får vi se om det er noe tess. Hvis hardware selv ikke tar jobben med å teste så kan jeg forsøke å lage en liten review når maskina kommer. Den ankommer sikkert ikke før i månedsskiftet, men den som lever får se. Lenke til kommentar
Ivantacus Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 (endret) Flott at du valgte SSD. Spiller heller ingen rolle om den ikke spiller de nyeste spilla (Ble mye spill der :! , da det skjermkortet er kraftig nok til å spille av HD video. Regner og med du likte utseende på den, en veldig fin laptop. MYE bedre enn de overprisa Macbookene, som sikkert koster 15000 for en 15". Endret 11. april 2011 av kidio007 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Du har denne fra asus og som jeg vil si er et bedre kjøp http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626574#extra bedre skjermkort, litt større harddisk. Lenke til kommentar
jmosbakk Skrevet 12. april 2011 Forfatter Del Skrevet 12. april 2011 Hvis fornuften skal råde så er jeg enig med deg, onkel_jon. Innmaten er nok bedre, men den ser ikke like fresh ut. Noen rynker kanskje på nesa, men jeg bryr meg faktisk om hvordan pc'n ser ut. Nå som kjærringa skal ha macen så åpner det seg mulighet for meg til å teste det som kanskje er dens nærmeste konkurrent med Windows. Byttet forresten ut SSD fra 510 til 320 i bestillinga. Foreløpig..... Lenke til kommentar
jmosbakk Skrevet 29. april 2011 Forfatter Del Skrevet 29. april 2011 (endret) Da er maskina kommet i hus. Gidder ikke å skrive så veldig mye, men kan fortelle litt om førsteinntrykk så kan dere evt. komme med spørsmål. Samsung QX412-S01 i5 2520M 2.5Ghz 4gb RAM Intel 320 160GB SSD GeForce GT520M Spent som en unge på julaften henta jeg pakka på det lokale postkontoret i går. Bildet på eska viser en stilfull sølvgrå utgave av maskina. Når jeg fikk pakket opp så viser det seg at den jeg har fått er svart. Jeg ble litt skuffet til å begynne med, men det virker kanskje som vi kan få en fin tid sammen likevel. Svart er ikke så aller værst det heller. På innsiden så er hele lokket i høyglans. Noe som medfører fingermerker i store kvanta. Tastaturet imponerer stort med sitt wave-design. Det ser bra ut, har fine løsninger for hurtigtaster og det svikter ikke i det hele tatt. Inntrykket generelt sett er at maskina er av god byggekvalitet. For å gjøre det enklere hvis jeg skulle finne på å benytte angreretten en gang så demonterte jeg den originale HDD uten å starte maskina først. Jeg monterte så inn en Intel 320 160GB SSD. Jeg måtte modifisere dekselet litt pga den ramma som sitter originalt på disken, men det var ikke all verden til jobb. Så startet jobben med å installere all software. Win7 gikk greit, men ettersom Samsung ikke har denne maskina på sidene sine så måtte jeg forske litt for å finn ut hvilke drivere som funket og ikke. (Dette er skrevet ut fra en amatørs ståsted. En ekspert gjør mest sannsynlig jobben uten å blunke) Jeg prøvde først drivere til QX410, men siden denne har forrige generasjon cpu og annen gpu så var det nesten ingen drivere som gikk overens. Omsider så fant jeg ut at det var skrivefeil på den nettsida jeg brukte som underlag. Jeg hadde forsøkt drivere til HM55 chipset mens det skulle vært til HM65. Så var det på tide å forsøke å komme seg på nett. Ettersom jeg ikke hadde peiling på hvilket kort som sto i maskina måtte jeg bare prøve. Jeg fant ut hvilket kort som står i Samsung 9-serie og det viste seg å være det samme. Grafikkontrollere var en smal sak. Her hentet jeg drivere fra nvidia og intel sine egne sider. Lurer på om optimus er en tilleggsdriver eller om den er med i driveren til GPU? Etter litt justering og prøving så var maskina opp og gå. Det virker foreløpig som den har god respons i alle dagligdagse oppgaver. Den er lydløs og blir ikke spesielt varm noen steder. Touchpaden er ok, men ikke mer. Når du skal trykke f.eks. nederst til venstre så kan du fortsatt flytte pekeren. Ikke helt topp. Tastaturet er vel fortsatt det som imponerer mest. Det er virkelig behagelig og presist å bruke. Dette vil jeg aldri mer være foruten. Det kunne dog vært bakgrunnsbelyst for å være perfekt. Skjermen gir et behagelig bilde og oppløsningen er bra nok til at det ikke blir plagsomt å navigere nettsider. Den har fortsatt litt blasse farger, men dette skal la seg justere. Oppsummert så virker dette som en ultraportabel med god byggekvalitet og et tiltalende utseende. Det blir spennende med videre testing. Hvis noen vil hjelpe så mangler jeg fortsatt drivere til ethernet og USB. Jeg vet dere kan!! Andre punkter jeg må se litt på er nVidia Optimus og Samsung Fast Start. Kom gjerne med spørsmål, tips og råd! Edit: CS:S på 1280x600 gir 126.8FPS og en god del temperatur. Endret 29. april 2011 av jmosbakk Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 (endret) Dette var jo en fin maskin. Trenger selv en til studier som starter i høst. Er på utkikk etter en enkel som denne, med godt tastatur og grei batteritid. Men frykter oppløsningen på denne vil være litt for lav. Hvordan er viftestøyet på denne? Skjermen, er den matt eller blank? Endret 29. april 2011 av Slettet-p4PIYwb6 Lenke til kommentar
jmosbakk Skrevet 29. april 2011 Forfatter Del Skrevet 29. april 2011 Jeg skal selv bruke denne til studier og var litt skeptisk til oppløsningen, men foreløpig synes jeg det funker veldig bra. Skjermen er glossy, dessverre må jeg si. Den skulle så gjerne vært matt. Heldigvis så har den såpass bra lysstyrke at ved innendørs bruk så er det aldri noe problem. Viftestøy er ikke noe å snakke om. Når jeg har den i fanget så hender det den øker turtallet litt hvis jeg kjører flere applikasjoner samtidig, men til vanlig bruk som surfing og skriving er den helt stille. SSD kan vel også være litt av årsaken til at den er så godt som stille. Skal teste litt mer ang støy når jeg legger meg. Tidlig å anbefale den enda, men foreløpig så virker det som ei bra maskin. Slik mener Windows den er: Lenke til kommentar
jmosbakk Skrevet 29. april 2011 Forfatter Del Skrevet 29. april 2011 (endret) Håper virkelig noen kan hjelpe meg å finne ut hvilke drivere jeg skal ha til ethernet og usb. Det er det eneste jeg mangler nå så er alt på topp. Edit: Har nå funnet ut at jeg har "Renesas Electronics USB 3.0 Host Controller" og "Realtek PCIe GBE Family Controller". Dette fant jeg ut med Realtek Driver Navigator. Jeg har lett litt etter driverne, men finner de ikke. Realtek skal ha 30$ for å laste ned driverne for meg, men jeg gir meg ikke uten kamp. Edit2: Endelig.... Hadde gått innpå feil realtek side så når jeg traff riktig så ble det i orden. Etterpå googla jeg litt rundt renesas og fant ut dette heter "NEC usb 3.0" Lasta ned denne og vips så gikk det lynraskt å laste data fra WD MyPassport ekstern disk. LYKKELIG! Endret 29. april 2011 av jmosbakk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå