FredrikUG92 Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Hei, leter nå etter et ord som går på en slags maktmisbruk, men tror ikke det nødvendigvis er negativt ladet. En person tar en avgjørelse, men så tar en annen person en avgjørelse som strider imot, eller som rett og slett er den motsatte av den første. Kan muligens minne om noe sånt: "Det er greit, da skal ikke jeg "Overkjøre" den avgjørelsen" (som en annen har tatt) PS: Jeg HATER hjernen min. ÅÅÅÅ. Lenke til kommentar
FredrikUG92 Skrevet 11. april 2011 Forfatter Del Skrevet 11. april 2011 (endret) Overprøve? Hmmm. Overprøve hørtes veldig riktig ut. Går det f.eks an å si at: (dumt eksempel, men) På jobb f.eks: - Nestleder: "Vi er jo strengt tatt ferdig med arbeidet vårt, så vi skulle ikke trengt å sitte her lenger. Men sjefen sa jo bestemt at vi måtte være her til klokka 5, så da skal ikke jeg overprøve det." Endret 11. april 2011 av FredrikUG92 Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 (endret) "Overprøve" er ordet du er ute etter her. Teksten din virker naturlig minus siste setning som starter med "men". Start heller setningen med "Likevel, sjefen sa jo [...]". Endret 12. april 2011 av Bandidos-Pelle 1 Lenke til kommentar
FredrikUG92 Skrevet 12. april 2011 Forfatter Del Skrevet 12. april 2011 "Overprøve" er ordet du er ute etter her. Teksten din virker naturlig minus siste setning som starter med "men". Start heller setningen med "Likevel, sjefen sa jo [...]". Var det jeg mente! Spurte min far, som til tross for at han er lærer; mente at "overprøve" betydde noe helt annet. Derfor ble jeg litt usikker. For øvrig må jeg likevel si at uttrykket "trumfe igjennom" vil være et bedre ord i den sammenhengen jeg har tenkt til å bruke det, selv om "overprøve" var det jeg i utganspunktet var ute etter! Så takk for det! Takk for korrigeringen Bandidos-Pelle! Er klar over at å starte en setning med "Men" regnes som feil, men noen ganger faller det meg helt naturlig å gjøre det. Det er jo strengt tatt en helt vanlig ting å starte en setning med "Men" når du snakker. Betyr det egentlig at det er feil også? Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Det er helt normalt å benytte seg av "men" i starten av en setning i muntlig tale, det betyr likevel ikke at det er "god skriveskikk", på samme måte som at man i skriftlige tekster bør unngå å bruke ordet "ting" (gjelder nesten alle språk). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå