avril108 Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Jo altså, jeg trenger litt hjelp her. Hva er det viktigste med den industrielle revolusjonen og hvorfor er de viktige tingene viktige ? Ja ? Noen smartinger som kan svare på det ? Tææækkkk Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 (endret) Her står det masse Industrile revolusjon Endret 11. april 2011 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
DagensDag Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Altså i grunnmuren så startet den i Storbritannia med innføringen av spinnemaskiner som gjorde at små familier kunne produsere mer klær enn de selv brukte. Det ble så opprettet bedrifter hvor det ble en samling av disse husholdningene. Bedriftene skaffet råvarene, mens husholdningene leverte klær tilbake. Dette utviklet seg videre når dampmaskinen kom som gjorde at mennesket kunne dominere naturen enda mer og hente flere ressurser ut på en mer effektiv måte. Den siste setningen er veldig viktig å få fram. Dampmaskinen ble brukt til veldig mye, fra vannpumpe til båter. Veldig viktig å notere at nå startet et helt nytt system å komme fram. Siden ting ble effektivisert i jordbruket så ble det mindre nødvendig med husmenn eller gårdsgutter etc. Derfor flyttet mange inn til byene. London ble den første "Storbyen" hvor fabrikker og en arbeiderklasse vokste fram. Så klart hendte dette også i andre europeiske byer, men først i London. Det står veldig mye av det samme på wikipedia så jeg nå, men liker aldri å lese der. Besudler hjernen. Hvis du ønsker kan jeg godt finne fram notatene som jeg tok fra tidligere i år? Har Historie og filosofi så lærte mye der. Lenke til kommentar
valeur Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Jeg vil si det viktigste ved den industrielle revolusjonen er at mennesket i mye større grad enn tidligere lærte seg å utnytte energi. Fram til den industrielle revolusjonen ble nesten alt produsert ved hjelp av dyr og mennesker sine krefter. Vann- og vindmøller hadde visst nok vært rundt omkring i hundrevis av år allerede, men de var ikke så praktiske hvis du ikke bodde ved siden av en elv, eller et sted det ikke blåste så mye. Mange steder brukte man okser eller andre dyr til å dra møllesteinene rundt. Watts dampmaskin gjorde det mulig å ta energi fra et sted og bruke den et annet sted hvor det var mer bruk for den. Altså, grave kull i Sør-Wales og bruke den til å pumpe vannet ut av en gruve et annet sted - hviklet var funksjonen dampmaskina ble skapt for å fylle. Litt før dampmaskina ble oppfunnet kom det, som Dagensdag nevner, en ny vevteknologi fra Kina til Europa som var så effektiv at de som lagde tråder fikk problemer med å lage dem fort nok. Altså ble det produsert utrolige mengder tøy og veverne ble veldig rike. Uten tvil bidro det til at folk var opptatt av å finne nye måter å produsere mer effektivt - jo mer mekanisert du kunne gjøre en prosess, jo flere penger tjente du. Og dampmaskina gjorde det mulig å mekanisere hvor du ville. Etter hvert kommer den andre industrielle revolusjonen, eller stålet. Stål er sterkt i mye tynnere plater enn jern, og kan derfor brukes til langt mer. En som het Bessemer fant på en måte å lage mye stål fort på, og med mye stål kunne man begynne å lage dampskip og jernbaner og etter hvert ble samlebåndsproduksjon mulig. En annen konsekvens av den industrielle revolusjonen var Den første verdenskrigen. Og en konsekvens av Den første verdenskrigen var Den andre verdenskrigen. Og Den kalde krigen en konsekvens av den igjen. Uten stål ingen tanks, angrepshelikoptre eller -droner. Eller datamaskiner. Håper dette hjalp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå