Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

fagprøve elektriker stikk

Anbefalte innlegg

starta på fagprøva i dag. det er snakk om generell boliginstallasjon basert på den nye bolignormen. fikk og en stjerne-trekant start av en motor. og dette skulle vere med manuell styring. dvs den gamle metall boksen som du skifter mellom 0 og stjerne og trekant. hadde forventet automatisk start. motor er så å si livet mitt. har holdt på med det i 4,5år. den siste jeg tok var for 2 veker siden. 3fase 100A med stjerne-trekant med frekvensomformer. pga. leverandør feilkobling i skapet kortsluttet fasene 2 ganger ved start. sota ned rommet nesten og jeg mista hørselen. hjalp ikke heller at hovedkontaktoren brente fast.

men,men. spørsmålet mitt her er om hvor mye belastning man bør gi en 16A stikkontakt hver på en kurs? for en stikk har ikke en kjent belastning. man må jo sikre dette med en 15A eller 13A etter de nye boligkravene for overbelastning inntil 4mm2.

og hva er egentlig omgivelsetemperaturen i en isolert vegg? nek sier at koblingspunkt i taken med lampe montert kan få en temp på 40-50 grader som det må legges til grunn for overbelastningsberegninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvilken I2 verdi og produsent brukte du? jeg tok eaton. de skal ha 2 forskjellige I2 på 15A og 20A. på nettet var det bare 1,3. det førte til at jeg måtte gå opp på 20A istendefor en 16 eller 15A. mine beregninger ble alltid litt over kravet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...