ddd-king Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Simen: Jeg antok at CPU var 10mm x 10mm og blokka var 40mm x 40mm og at arealet steg lineært oppover for større x-verdier. vinkelen alpha er kun riktig for denne bokken og CPUen, andre verdier for andre størrelser... Men en 100mm2 x 5mm gir dT=12.xxxx C. og en 1600mm2 x 5mm gir dT=0.81C så jeg tror at det teoretiske svaret er ikke så galt. Men i praksis så ligger denne ca. på 5-10 som du nevnte. :smile: PS: fikk ingen ting i innboksen... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 PS: fikk ingen ting i innboksen... Ups, ser nå at du ikke har lagt ut eposten din. Det betyr at jeg sansynligvis så på profilen til "Streetcop" og sendte den til han. Send en epostadresse i PM så skal jeg få sendt den på nytt. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Jaja, phet blokk, men jeg har mer lyst på maze4. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 ddd-king: Jeg tror det er litt mer komplekst å regne på enn bare en ren avkuttet pyramide med plan varmetransport. Først vil varmen bre seg radiellt (sfærisk) omentrent ut fra kjernen (ca de første 5-10mm) Deretter radiellt (plant) ut over hele plata, deretter opp til toppen, og til slutt oppover kjølefinner/kanalvegger etc. Og da med litt høyere varmetetthet i midten enn ut mot kantene. Varmetettheten er nok litt forskjellig ut over topp-plata både fordi temperaturen er litt høyere i midten enn ved kantene og fordi hver vegg/kjølefinne tar mer av varmen enn det som går rett fra bunnplata til vannkanalen/lufta. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Jepp. Du har aldeles rett. Jeg innså at det er litt mer komplisert enn forenklingen min etter at jeg studerte nøyere på varmeligningen: 0 = Div(GradT) , T=T(x,y,z) :-) Men jeg gjorde et forsøk i hvert fall... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Javisst! ikke noe å si på estimatet. Hadde neppe kunnet gjort bedre selv med regning på papir. Lenke til kommentar
Novec Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Jeg gjør det skikkelig enkelt, jeg, ettersom konstruksjonen er den samme både på kobber- og sølvversjonen av denne blokka: (410-385) / 385 x 100 = 6,49 Altså kjøler sølvblokken 6,49 prosent bedre enn kobberblokken, det vil omtrent si forskjellen mellom 14 og 15 grader over vanntemp. Tilgi meg om jeg tar feil, men dette gir et godt inntrykk av faktiske forskjeller ;-) (Varmeledingsverdier er tatt fra data i mitt tidligere innlegg) Lenke til kommentar
opticus Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 hvordan leder platina varme da? er det noe som leder varme bedre enn sølv?, ville ikke egentlig det beste vært å laget en blokk med hull nederst så vannet kom rett ned på cpu, evt ikke bruke vann men et annet flytende stoff som ikke leder strøm, og lage en blokk med høl i, bare hull over cpu selvfølgelig og lage en patent som var tett. Er dette prøvd og dokumentert noe sted? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 hvordan leder platina varme da? er det noe som leder varme bedre enn sølv?, ville ikke egentlig det beste vært å laget en blokk med hull nederst så vannet kom rett ned på cpu, evt ikke bruke vann men et annet flytende stoff som ikke leder strøm, og lage en blokk med høl i, bare hull over cpu selvfølgelig og lage en patent som var tett. Er dette prøvd og dokumentert noe sted? Sølv: 429 J/(s*K*m) Platina: 73 J/(s*K*m) Altså sølv er myyye bedre. Nei, ingenting leder bedre enn sølv. Rent vann leder ikke strøm (ikke mye i hvertfall, dessuten er det en tynnt lag med lakk på CPU-kjernen som gjør at det ikke blir elektrisk kontakt.) Vann rett på kjernen vil ikke funke særlig bra. Det blir for lite areal der varmen skal gå fra metall til vann. Da vil man få "filmkoking" slik som når perler av vann triller på en varm kokeplate. Slik filmkoking (vanndamp mellom det flytende vannet og metallet) vil gi langt dårligere varmeoverføring enn hvis man sprer varmen først og så fjerner den til vannet. En mulig måte man kan løse dette på er med større vann-hastighet, men etter å ha regnet litt røfft på det trengs det over 100 m/s for å få tilstrekkelig kjøling. En slik hastighet krever et enormt trykk, noe som garantert ikke passer for pumper og slanger for PC'er. Andre væsker enn vann har vert diskutert før men egenskapene til vann er egentlig ganske unike. Kun tungtvann kan kjøle bedre, men det er ganske dyrt. Men for all del, skal ikke kvele utforskertrangen din. Du kan gjerne prøve, men vil anbefale å gjøre litt beregninger på fluidmekanikk og varmetransport i først. PS. Ikke test med en dyr CPU første gang. Bruk en eller annen erstatning. f.eks en flat selvlaget motstand. (en liten kveil med kobbertråd med lakk?) Lenke til kommentar
hakrist Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Hva med korrosjon da? Vi vet vel alle hvordan sølvtøyet blir seende ut etter en stund lagring. Matt, grått og kjedelig. Vil det da også lede dårligere? Såvidt jeg vet så er gull det eneste metallet som ikke korroderer. Kanskje det er en grunn til at de bruker gull til elektronikk istedet for sølv? Ok, sølv leder bedre, men vi vet vel alle hvor kjedelig det er med dårlig kontakt i elektronikk. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Ta en titt på denne tråden, folkens. Kom fram en del gode poenger. Nei, ingenting leder bedre enn sølv. Den vil jeg gjerne få lov til å protestere kraftig på. Sølv er ikke det materialet på planeten som leder varme best. Da er diamant mye bedre. Anledningen till att man använder silver i kylpasta och vissa kylflänsar är att det har bättre värmeledningsförmåga. Kode: Värmeledningsförmåga Densitet W/(K*m) ton/kubikmeter Silver 418 10.50 Koppar 400 8.96 Aluminium 238 2.70 Guld 311 19.32 Diamant 1000 3 Som du ser vore det optimalt att ha diamantpulver i pastan och kylelement av massiv diamant. Det skulle dock bli ganska dyrt... En jämförelse, utgående från kylelement av samma form och storlek: Aluminium är lätt och lite billigare än koppar. Det ger ofta tillräcklig kylning till låg vikt och pris. Koppar ger markant bättre kylning till något högre pris och markant högre vikt. Silver blir lite tyngre och mycket dyrare än koppar, men ger högst 5% bättre kylning. Guld, som ju används ibland, har fördelen att inte oxidera. Diamant skulle vara lite tyngre än aluminium, men 2½ gånger effektivare än koppar... Hälsningar Olle Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Den vil jeg gjerne få lov til å protestere kraftig på. Sølv er ikke det materialet på planeten som leder varme best. Da er diamant mye bedre. Også kalt karbon( som noen sikkert har sett under nyheter har e det ein tråd om kullpasta som består av nettopp karbon) Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Ja, men en kjøler av karbon vil kjøle endel dårligere enn en diamantkjøler på grunn av at karbon har en annen (løsere)molekyloppbygning enn diamant har. Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 mmm, trodde de kunne laga "kunstig" diamant idag. Som det karbonet som brukes i F1. Jaja, feil igjen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Ja, men en kjøler av karbon vil kjøle endel dårligere enn en diamantkjøler på grunn av at karbon har en annen (løsere)molekyloppbygning enn diamant har. <pirk> diamant her ikke molekyloppbygging i det hele tatt, det har krystall-oppbygging </pirk> Forresten så er det fullt mulig å lage kunstige diamanter. Tidligere ble de kunstige diamantene helt sorte pga urenheter og ufullstendig konvertering fra grafitt. Disse koster fortsatt alt for mye. (100x sølvprisen?) Nå nylig har de begynnt å lage kunstige diamanter av veldig god kvalitet. Disse koster dog ca like mye som vanlige diamanter, men fordelen er at de er ennå renere. Kanskje prisen synker til fornuftige nivåer (les: 10kr/gram) innen et par-tre tiår.. Lenke til kommentar
hakrist Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Den vil jeg gjerne få lov til å protestere kraftig på. Sølv er ikke det materialet på planeten som leder varme best. Da er diamant mye bedre. Helt rett, men sølv er det metallet som leder best. Karbon er ikke no metall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå