Gå til innhold

Sølv blokk hos microplex.no

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei.

E vappochil rimelig stilt? Det e jo en kompressor som driv kulde medie rundt. Har en minibar å deinn lage ikke en lyd, men denn e ikke effektiv.

mvh knutern_

Ja en VapoChill er rimelig stille hvis du vil... Du hører nesten ikke kompresoren, og vifta kan du stille i antall %.

Njaal

Lenke til kommentar
AC Airplex EVO 120 385,-

Eheim 1046  385,-

Vanntank for Eheim 1046/1048, Sort  288,-

1 Meter slange 35,-

Papst 4412 188,-

AC AC21014 1675,-  

Totalt 2956 ,-

Koster jo "bare" 1000 Kr mer for en Vapochill så har du mye bedre kjøling.

En kamerat av meg kjøpte Vapo Stand alone unit for litt under 2500,- .

Så et vannkjølings sett til 3000,- er litt i drøyeste laget.

PS: han kjøpte det av Kjell Erik Budalen (3dfxcool) var vist bare brukt i 5timer...ganske godt kjøp med andre ord.

Lenke til kommentar

Når vi er inne på ledeevne til forskjellige materialer, så har jo litt mer "eksklusive" hodetelefoner og annet stereoutstyr og slikt ofte gullbelagte kontakter. Er ikke det for å få bedre kontakt i den "kritiske" overgangen? Hvorfor bruker de ikke sølv hvis det leder strøm bedre?

Lenke til kommentar

Tenk du er på lan og er vekk fra pcen i 2 timer, du sover litt(eller tar dama på dassen som er vist kult på lan for tida) og noen går forbi pcen din og ser at du har sølv vannblokk, de stjeler den du har tapt 1700 kr.

Det er for mye penger for en vannblokk syns eg!

Men det der er vel som med store biler? status!

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke meningen med dette...

Om ytelsen er bedre, er den svært liten.

Bevis: Eks.

tykklse: 5mm=5*10^-3m

Areal = 4*4cm2=0.0016m2

Prosessor: 100W

H=k*A*dT/tykkelse=100W

løser ligningen mhp dT:

dT=tykkelse*H/(k*A)=tykkelse*100W/(k*A)

for kobber: dT=5mm*100W/(385*16cm2)=0.81C

for sølv : dT=5mm*100W/(410*16cm2)=0.76C

for Alu : dT=5mm*100W/(385*16cm2)=1.5C

Om samme blokka hadde blitt laget kobber med et kobberlokk i steden for Plexiglasset vil blokkens ytelse være bedre.

De bare hyper den opp slik at stakkars folk med mindre fysikk kunnskaper skal gå på fella og betale 4 ganger for noe som ikke er (særlig) bedre...

Hold dere unna den, dere som ikke har pappa med $$$ på kontoen og har lyst til å briefe med sølv og gull i PCen ;)

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke meningen med dette...

Om ytelsen er bedre, er den svært liten.

Bevis: Eks.

tykklse: 5mm=5*10^-3m

Areal = 4*4cm2=0.0016m2

Prosessor: 100W

H=k*A*dT/tykkelse=100W

løser ligningen mhp dT:

dT=tykkelse*H/(k*A)=tykkelse*100W/(k*A)

for kobber: dT=5mm*100W/(385*16cm2)=0.81C

for sølv : dT=5mm*100W/(410*16cm2)=0.76C

for Alu : dT=5mm*100W/(385*16cm2)=1.5C

Forskjellen blir litt større enn det. Det er kun på oversiden av klossen at det varmetransporterende arealet er 4x4cm. På undersiden er det bare ca 1x1cm (Barton). Hvis hele klossen bare hadde vært 1x1x0,5cm ville temperatur-forskjellen blitt: (rettet litt på noen tall)

for kobber: dT=5mm*100W/(401*16cm2)=24,94ºC

for sølv : dT=5mm*100W/(429*16cm2)=23,31ºC

for Alu : dT=5mm*100W/(237*16cm2)=42,19ºC

Men nå er ikke noen av tallene våre "riktige". Geometrien og varmefordelingen gjennom klossen har et areal som øker fra 1x1cm på den ene siden til 4x4cm på den andre siden. Dermed har vi kun regnet på to teoretiske ytterpunkt. I realiteten ligger dT et sted i mellom disse verdiene. Sansynligvis er den reelle dT på rundt 5-10ºC. Sansynligvis ligger temperaturforskjellen mellom en slik sølv-kloss og en identisk formet kobber-kloss på rundt 0,5-2ºC.

Ellers er jeg totalt enig i at sølv er totalt bortkastet til CPU-kjøling og at det er status som er eneste kjøpeargument. (Selv om jeg ser ned på folk som bruker penger på sånt)

Lenke til kommentar
Tenk du er på lan og er vekk fra pcen i 2 timer, du sover litt(eller tar dama på dassen som er vist kult på lan for tida) og noen går forbi pcen din og ser at du har sølv vannblokk, de stjeler den du har tapt 1700 kr.

Det er for mye penger for en vannblokk syns eg!

Enn om de tar ditt nye Radeon 9800 pro? :) Blir det samme! ;)

Lenke til kommentar
Dermed har vi kun regnet på to teoretiske ytterpunkt. I realiteten ligger dT et sted i mellom disse verdiene. Sansynligvis er den reelle dT på rundt 5-10ºC.

Tok beregningen som en øvelse og kom fram til dette resultatet, noe som overasket meg...tror at det er riktig fremgangsmåte...

dT.GIF

Lenke til kommentar
dT.GIF

Det virker fortsatt litt lite synes jeg. Men ellers ser det ganske riktig ut. (bortsett fra an del snarveier i regninga der du antar litt mer symmetri enn det er og samme temp over hele topp-flaten.) Det er nok et godt estimat likevel. Får vel stappe regnestykket inn i FEMLAB og se hva det sier.

PS. Sikker på du regnet ut på en 1x1cm CPU og ikke en 1x4cm CPU ?

[EDIT] ddd-king: sjekk mailboksen.

Lenke til kommentar
Ja, nå har microplex.no fått inn det som vel kan kalles den mest eksklusive vannblokka ever :D:D

ac210x4.jpg

http://www.microplex.no/rubweb/prodpages/a...014/ac210x4.jpg

Og ja det er ekte sølv ja :yes:

Litt stiv pris men hva har vel det å si.........

kjøp en sånn, smelt den og lag smykker! :wink:

Erlig talt.. Da blir det billigere å kjøpe sølv i denne kvaliteten hos en gullsmed og så lage smykker.

Bare det å smelte ned sølvet og støpe på nytt er ikke lett.

mvh knutern

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...