Gå til innhold

Sølv blokk hos microplex.no

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pen, men enda et lag varmen må gå gjennom for å nå vannet...

jaja penere men dårligere ytelser som regel....

Hææ???

Tror ikke du har så mye peiling på hva du snakker om.

Sølv gir bedre ytelse enn kobber liksom.

Og hva mener du egentlig med enda et lag?

Trodde den var sølv belagt, ikke hel sølv, skal undersøke litt mer neste gang ;)

Lenke til kommentar
Har lagt til info om aluminium (rent, kjølere bruker mange forskjellige legeringer) og sterling sølv (925) som denne vannblokken bruker. Bly og tinn er noe skikkelig dritt både når det gjelder varme og strøm - bruk lite loddetinn på vannblokker!

Trodde man loddet kobber med sølv? Onkel er rørlegger og han hjalp oss med noe lodding av kobber-rør og da brukte han sølv og gassbrenner.

Lenke til kommentar
Det er de aller siste MHz som virkelig koster :-)

Da går pengene mine til en vapochill boks heller enn en liten sølvblokk til 1700,-. Skal man kjøre slik standard, så bør resten av anlegget være temmelig NASA også... Jeg ser for meg radiator i sølv, pumpe av et merkelig/topphemmelig DuPont stoff med ->null friksjon osv...

Nei, vapochill eller prometeia går sølvblokka en høy gang.

DrE

Lenke til kommentar
Trodde man loddet kobber med sølv? Onkel er rørlegger og han hjalp oss med noe lodding av kobber-rør og da brukte han sølv og gassbrenner.

Til utstyr som skal tåle mye eller har et svært lite kontaktpunkt, eksempelvis festeører og fastloddede nipler på en vannblokk, er det en stor fordel med sølvlodding. Til "vanlig" vannblokklodding holder det fint med vanlig loddetinn du får hos rørleggeren.

Lenke til kommentar

Den der blokka er jo ganskje sær. Spesielt i måten det blir markedsført på som "samleobjekt". Det er ikke grunnet ytelse man kjøper dette, men som show-off, smykke, sølvtøy... da legger man gjerne ut 1700,- Men problemet slik jeg ser det er at denne vannblokken kan man bruke i et par år før socketen er skiftet, og du står der med en sølvklump til ingenting. Håper det kommer nye topplokk til den... For i motsetning til smykker og sølvttøy så har man det hele livet, og livet til de etter deg + litt til.

Spørs om arvingene mine blir så glad for og arve en vannblokk til en P4 i 2060 :p

Lenke til kommentar

oi oi oi! Se hva Microplex skriver:

"NB! Hvis forseglingen er brudt kan ikke angreretten benyttes."

Denne bryter med angrerettloven. Angrerettloven som er en ufravikelig lov hvor det ikke kan avtales vilkår som er dårligere for kjøper sier nemlig at du må levere varen tilbake i "tilnærmet samme stand og mengde" og selv om forseglinga er brutt så er varen i tilnærma samme stand.

Nå får jeg vel neppe noen krangel med microplex om dette da, 1700 spenn for en vannblokk er jo latterlig.

Lenke til kommentar
oi oi oi! Se hva Microplex skriver:

"NB! Hvis forseglingen er brudt kan ikke angreretten benyttes."

Denne bryter med angrerettloven. Angrerettloven som er en ufravikelig lov hvor det ikke kan avtales vilkår som er dårligere for kjøper sier nemlig at du må levere varen tilbake i "tilnærmet samme stand og mengde" og selv om forseglinga er brutt så er varen i tilnærma samme stand.

Teksten sier: "Angrerettloven gir mulighet til å komme ut av et impulsivt kjøp uten at du behøver å begrunne overfor selgeren hvorfor du vil gå fra kjøpsavtalen."

Du vil komme ut av impulskjøpet uten at du bryter forseglingen. I lovteksten er det dog i utgangspunktet bare CD-plater, software o.l som kan benytte seg av et slikt forbehold.

Vi snakket med forbrukerrådet før vi tok forbeholdet. En av intensjonen bak loven er at forbrukeren skal ha anledning til å se og prøve varen (men ikke bruke) på samme måte som om den ble kjøpt på fast utsalgssted (eks. butikk). Forbrukerrådet argumenterte med at en som selger eksempelvis klær over www ikke kan ta et slikt forbehold, kjøper må få anledning til å prøve jakken som i en butikk.

Vi på vår side hevdet at varen i dette tilfelle ville bli forringet hvis vannblokken monteres på en CPU fordi sølvet er mykt og det vil avsettes merker på den høyglanspolerte overflaten som ikke kan fjernes på samme måte som eks. kobbervannblokk, med andre ord *prøving* vil i dette tilfelle gjøre at produktet ikke kan sendes (i motsetning til klær) en annen kunde fordi kjøper av et slikt produkt må antas å ikke ville godta annet enn et 100% feilfritt produkt, dvs. "tilnærmet samme stand" er ikke godt nok.

Forbrukerrådet hadde forståelse får problemstillingen, men kunne ikke svare på om vi kunne ta slikt forbehold (det går her på intensjoner og tolkning) og at det i så tilfelle må taes en avgjørelse på dette dersom en klagesak kom opp.

Vi har pakket vannblokken inn i tynn plastfolie som vi så har forseglet. Den kan således inspiseres og vurderes uten at plasten taes av. Jeg ser ikke bort fra at vi akspeterer en retur med brudt forsegling dersom vannblokken er 100%. Det er derimot helt sikkert at får vi en vannblokk i retur med brudt forsegling og avtrykk i bunn så setter vi foten ned.

--

mvh

Microplex Norge AS

Hans Petter Faale

Lenke til kommentar

Forskjeller på sølv og kobber:

Sølv leder varme 7% bedre (429 vs 401)

Sølv koster ca 5-10x mere

Sølv veier 17% mer (10,5 vs. 8,96)

Forskjeller på sølv og aluminium:

Sølv leder varme 81% bedre (429 vs 237)

Sølv koster ca 10-20x mere

Sølv veier 289% mer (10,5 vs. 2,70)

Forskjellen på selv og gull

Sølv leder varme 35% bedre (429 vs 317)

Sølv koster ca 1/10

Sølv veier bare 54% av gull (10,5 vs. 19,3)

Når design-kriteriet på en kjøler er vekt (max 450 gram anbefaler AMD) så må man se på varmeledningsevne vs vekt. Samtidig må man ta i betraktning av at høyere tetthet betyr at man oppnår samme vekt allerede ved en mindre størrelse på kjøleren:

450g kobber leder 10% bedre enn 450g sølv

450g aluminium leder 115% bedre enn 450g sølv

450g sølv leder 149% bedre enn 450g gull

Om varmetransporten hadde vært uniform ville altså aluminium vært totalt overlegen pga den lave vekta. Nå er ikke varmetransporten uniform men er sterkt konsentrert rundt CPU-kjernen. (Veldig mange watt skal flyttes gjennom et veldig lite areal) Dermed er det beste med tanke på både vekt og ledningsevne å kombinere de gode egenskapene til sølv og aluminium ved å lage kjøleren av sølv i midten og aluminium ute ved kantene der effekttettheten er lavere. Samtidig så kan vi ta prisen i betraktning og se at kobber er utrolig mye billigere enn selv, men bare 7% dårligere på ledningsevne. Dermed er den beste kombinasjonen av pris, vekt og kjøleevne: kobber i midten og resten aluminium. Når det gjelder kjølefinnene må man finne et kompromiss mellom tykkelse, plass til luft, vekt og pris. Man må også optimalisere for størrelse på CPU-kjernen, størrelsen på kobber-innlegget, viften osv.

Hvordan man optimaliserer og gjør kompromisser mellom alle faktorene er opp til produsenten å avgjøre. Det har vært prøvd utallige løsninger med varierende resultat, men det finnes ennå ingen fasit.

Lenke til kommentar

Så det er ikke helt ukorrekt heller, men gull da zimen det leder ikke varme så godt som sølv og kopper!

mvh knutern_

Sorry, my bad :-?

Trodde at jeg hadde hørt det et sted, men da var det kanskje elektrisitet det dreide seg om... :wink:

Lenke til kommentar
Dermed er det beste med tanke på både vekt og ledningsevne å kombinere de gode egenskapene til sølv og aluminium ved å lage kjøleren av sølv i midten og aluminium ute ved kantene der effekttettheten er lavere. Samtidig så kan vi ta prisen i betraktning og se at kobber er utrolig mye billigere enn selv, men bare 7% dårligere på ledningsevne.

Sant nok, men en annen viktig faktor er hvor mykt materialet er.

For en stund tilbake så leste jeg en rapport som det engelske forsvaret hadde gjort. De presset to kobberstykker (det ene ble tilført varme) mot hverandre og målte så tempen på overflaten i overgangen mellom de kobberstykkene. Det var montert tre temp.følere på hver av stykkene i en bestemt avstand fra kontaktoverflatene, ved å trekke en linje fra føler 1 til 3 og så forlenge den opp til kontaktflaten så kunne tempen der bestemmes ganske nøyaktig. Temp. føler 2 ble kun brukt som kontroll, linjen skulle gå gjennom den også. Okke som, etterhvert som trykket gjorde at kobberet "fløt ut" og økte den metalliske kontaktflaten så sank temp.differansen i overgangen mellom de to kontaktflatene dramatisk.

En innvendingen kan være at det ikke ble brukt termisk pasta. På den annen side, jeg har selv gjort en del tester på vannblokker (med bruk av termisk pasta) og økt press gir bedre resultat. Alle vannblokkene jeg testet lå innenfor 18-20°C over kaldlufttemp. På en av vannblokkene (Only4Pro) hadde jeg mulighet til å gradvis øke trykket. Ved max. trykk så var temp. differansen helt nede i 15.3°C, en ganske oppsiktvekkende temp. siden de andre blokkene slettes ikke var av dårlig kvalitet (Swiftech, Magnum, DangerDen, AC bl.a.). Det skal dog sies at socketfestet på teststanden var laget av metall, hadde det vært laget av plast så hadde jeg dratt av plastørene lenge før jeg oppnådde max. trykk.

--

mvh

Hans Petter Faale

Lenke til kommentar
Dermed er det beste med tanke på både vekt og ledningsevne å kombinere de gode egenskapene til sølv og aluminium ved å lage kjøleren av sølv i midten og aluminium ute ved kantene der effekttettheten er lavere. Samtidig så kan vi ta prisen i betraktning og se at kobber er utrolig mye billigere enn selv, men bare 7% dårligere på ledningsevne.

Sant nok, men en annen viktig faktor er hvor mykt materialet er.

Du har selvfølgelig helt rett i det. Mykheten har engod del å si selv om jeg synes det høres litt mye ut at tempen gikk ned med 3-5'C ved økning av trykket når man har kjølepasta. Sansynligvis klemmer man bare mer kjølepasta ut på sidene slik at skjiktet med pasta blir tynnere, noe som vil skje uansett materiale.

Forresten: En måte å gjøe kobberet mykt på er å varme det opp til 4-500'C og la det ligge en stund med denne tempen. Etter avkjøling renser man av evt glødeskall. Det samme gjelder aluminium og sølv, men de blir ikke like myke som kobber.

(Selverfart: Jeg sølvloddet noen kobberskinner for noen dager siden på jobben, og de ble så myke av varmebehandlingen at jeg uten problemer kunne bøye de 6x60mm tykke skinnene for hånd.)

Men alt for myke materialer kan ha andre ulemper: F.eks at stramme-mekanismen til kjøleren blir slakkere etter hvert fordi materialet gir gradvis etter. Dette begrenser man mye dersom man f.eks bare bruker det myke og godt ledende kobberet i midten og lar stramme-mekanismen stramme på f.eks aluminumet.

Lenke til kommentar

Du har selvfølgelig helt rett i det. Mykheten har engod del å si selv om jeg synes det høres litt mye ut at tempen gikk ned med 3-5'C ved økning av trykket når man har kjølepasta. Sansynligvis klemmer man bare mer kjølepasta ut på sidene slik at skjiktet med pasta blir tynnere, noe som vil skje uansett materiale.

Ja, men jo mykere materialet er dess større areale vil den bli metalliske kontaktflaten bli ved et gitt trykk.

Forresten: En måte å gjøe kobberet mykt på er å varme det opp til 4-500'C og la det ligge en stund med denne tempen. Etter avkjøling renser man av evt glødeskall. Det samme gjelder aluminium og sølv, men de blir ikke like myke som kobber.

Jeg hadde tilgang til et induksjonsapparat før, men jeg gjorde bare en kort oppvarming og hev så kjøleren i en bøtte med kald vann. Prøvde først på en CGK760 men kobbersålen likte ikke det noe særlig. CGK742 fungerte det bra på og det hjalp noe på tempen (husker ikke hvor mye).

(Selverfart: Jeg sølvloddet noen kobberskinner for noen dager siden på jobben, og de ble så myke av varmebehandlingen at jeg uten problemer kunne bøye de 6x60mm tykke skinnene for hånd.).

Ulempen er at du får kun et forsøk :-)

--

mvh

Hans Petter Faale

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...