Gå til innhold

Jogg/løpesko. Det beste for meg?


Anbefalte innlegg

Hei.

Er ute etter jogge/løpe sko.

 

Føtane mine har normal/over pronasjon. Skoa skal brukast på asfalt/grus, mest asfalt, treng derfor noko med veldig bra demping.

Pris: 1000 - 2500kr

 

Har sett meg ut nokon:

GEL-NIMBUS 12 1300kr. Normal/under pronasjon

 

Gel-Kayano 16 1000kr. Normal/over pronasjon

 

Gel-Kinsei 3 2000kr. Normal/under pronasjon

 

Det er desse eg har sett litt på, men vil gjerna ha tips. Blir det veldig feil om eg brukar sko som er normal/under pronasjon så lenge eg har normal/over. Har litt overpronasjon på den eine foten.

Skal uansett ha spesiallaga sålar i tillegg, som er tilpassa føtane mine.

Sett stoooor pris på hjelp, er tross alt nokon kroner det er snakk om, og trenger det som beskyttar mest mogelg for belastningsskader etc. sidan eg trenar til befalopptaket til sommaren. Skoa skal kunn brukast til jogging/intervall, ikkje som kvardagssko.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja løpelab. Et rom med tredemølle og scanner av føttene dine. Har en kompis som jobber hos G MAX og fikk det forklart slik at de ser hvordan du løper i slow motion etter en liten tur på tredemøllen og ser fot- type, biomekanikk, løpsteknikk og i tillegg støper de av fotsålen din slik at du får en helt perfekt såle.

 

Begynner å bli standardutstyr i en god del større sportsbutikker :) Peiling har de som regel der også.

Lenke til kommentar

http://barefootrunning.no/

 

Føttene og knærne dine vil takke deg når du blir eldre.

Veldig skeptisk. Sikker på at dei er eit fullverdig alternativ til løpesko med fulldemping?

 

Absolutt. Føttene dine har all dempningen de behøver, fulldempede sko er kun nødvendig dersom løpestilen din er feil. Veldig kort oppsummert, så løper de fleste ved å smelle hælen i bakken først, og så rulle over fotbladet – det er dette som krever mye dempning (prøv å smelle hælen i bakken på bare sokkelesten og finn ut hvorfor). Slik kroppen er bygget, skal vi sette foten i bakken med tåballen først, slik at fotbladet demper.

 

Å gå over til barefoot running krever litt innsats, da det vil ta litt tid for deg å trene opp de musklene i legg og føtter som har forvitret etter et helt liv med feil løpestil, men det vil være verdt det da knær, hofter og rygg har mye bedre av en korrekt løpestil.

 

http://loplabbet.no/forfotloping for enda mer info. Löplabbet har også butikker rundt om i det ganske land, så stikk gjerne innom der også for å snakke med noen direkte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du overpronerer burde du kikke kun på sko for normal/overpronasjon - glem underpronasjon, det blir feil i forhold til stillingen i anklene dine. Jeg kan anbefale en test på mølle/speilkasse! Om du har f.eks Løplabbet i nærheten tilbyr de en slik test gratis om du kjøper sko der, ellers koster det 250,- (som du får refundert om du kjøper sko ved en senere anleding). I butikkene får du tips om hvilke sko du trenger, men det er lov å be om billigere alternativ, særlig siden du skal ha såler i tillegg, uansett.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...