Gå til innhold

Noen som vet om jeg har skolerett?

shuffles

Anbefalte innlegg

Hei er 24 år gammel, og gått tre år på almenn, leverte blank eksamen, og hadde for mye fravær i et 2 timers valgfag for å få godkjent vitnemål. Har jeg skolerett når jeg fyller 25 via voksenopplæringen? har lyst til å ta elektrofag (yrkesfag) noen som har svarene jeg trenger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei er 24 år gammel, og gått tre år på almenn, leverte blank eksamen, og hadde for mye fravær i et 2 timers valgfag for å få godkjent vitnemål. Har jeg skolerett når jeg fyller 25 via voksenopplæringen? har lyst til å ta elektrofag (yrkesfag) noen som har svarene jeg trenger?

Så vidt eg kan forstå så har du ingen rettigheter til og gå skole mer.

Du har følgende rettigheter ved Vidergåande opplæring;

Opplæring i 3 år fram til fylte 20 år.

Rett til og fullføre ei påbegynt utdanning.

Men viss du søker med karakterene fra Ungdomskolen så skal vel du komme greit inn.

Snakk med en rådgiver og hør om dei kan hjelpe deg og søke.

Siden du leverte blankeksamen og ikkje fekk godkjent skoleåret er det vell heller usikkert kor vidt dei velger og legge noke i ditta pga av faren for useriøsitet.

Men en vei du kan gå;

TAF. Tekniske Almenfag, Då jobber du 4 år i ei bedrift for og så oppnå ei fagprøve. Du må også bestå Skolen.

Praksisarbeid, fungerer det samme som TAF bare du slipper skolen, du vil kunne ta fagbrev etter lenge nok relatert arbeid, fungerer vertfall sånn for dei fleste fagbrev.

Men, du burde legge fram meir en vitnemålet ditt i fra Vidergåande viss du vil at ei bedrift skal ta deg inn på det grunnlaget der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...