Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

gearolje lekasje MB W124 300E 88 mod.

Anbefalte innlegg

i går merket eg store flekker med rød girolje for kvar plass eg stoppet bilen på min heimreise, og bilen sluttet å endre gir skikkelig. den eine gongen eg skulle ta forbikjøring i 70 nektet den å foreta en kickdown.

i dag tidlig glemte eg at bilen lakk girolje, så eg startet den kjørte sakte ned på veien og skulle kjøre videre på flat veg. dette klarte den da ikkje, og sluret voldsomt mye... stoppet deretter bilen og der står den pr. skrivende stund.

hva kan ha skjedd? er det stor sannsynelighet for at gearkassen har tatt kveld, eller kan det være olje som er komt inn på clutchen som gjår at den slurer?

er ikkje helt sikker på korleis drivverket her fungerer, men har hørt det at mellom gearkasse og motor er det eit "rom" med 2 stk vifter som er fylt med olje, som i sin fart drar rundt resterende drivverk bakover?

skal under bilen i dag, og skru av div deksel for å finne ut hvor det lekker fra, virker som det renner ned på et deksel som er i forkant av bunnpanna til gearkassen.

noen som vet om svake punkt det kan være?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva kan ha skjedd? er det stor sannsynelighet for at gearkassen har tatt kveld, eller kan det være olje som er komt inn på clutchen som gjår at den slurer?

Dette høres ut til å være en automatkasse, og de har som du sikkert vet ikke noen vanlig clutch som kan slure om det kommer olje på den, derimot har den (som du selv er inne på) en torque converter som er avhengig av girolje for å virke.

Om det er bare å fylle opp med olje (etter å ha fikset lekkasjen), eller om kassa har tatt kveld permanent pga for lite olje er ikke godt å si...

...har hørt det at mellom gearkasse og motor er det eit "rom" med 2 stk vifter som er fylt med olje, som i sin fart drar rundt resterende drivverk bakover?

Det er en ganske grei forklaring av converterens virkemåte, ja.
Lenke til kommentar

har funnet lekasjepunktet, Når eg ser under ifra, ser eg en kopp som går rundt gjennom noen åpninger / riller i girkassen, mellom "koppen" og resten av kassen ser eg etter at motoren har stått på noen sekunder at det kommer en elv med girolje fra omtrent center av akslingen bakover.

bildet medfølger. finner ingen tegninger av gearkasse, noen som vet noe om dette, og hvor evt. det kan renne ut olje?

post-26579-0-52728200-1302555059_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvis du ser på tegninga hos Howstuffworks, så ser du at converteren er skrudd fast i svinghjulet med bolter. Hullet/åpningen/rillene under girkassa er der for å få adgang til disse skruene ved montering/demontering. Converteren holdes fylt med girolje under trykk, og det lekker nok antakelig ut gjennom en simmerring, f.eks. mellom det grå roterende pumpehuset og den gule stillestående statoren/akslingen.

Lenke til kommentar

da va girkassa ute, skifta simring (eller ka det heter). men å få girkassa oppi igjen viste seg å vær enda meir problematisk enn å få den ned. fatter ikke hvorfor produsentene lager tunellen under 2 CM lengre og bredere, slik at det er mulig å få inn og ut girkassen uten at friske folk får konstatert ADHD!

noen som har noen gode tips til montering av girkasse? ;D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...