Gå til innhold

Ca 13" bærbar PC

CorLeX

Anbefalte innlegg

Jeg er som tittelen sier - på jakt etter en bærbar PC som har en skjermstørrelse på ca 13".

Riktignok har jeg en del krav til hva PCen skal ha, eller ikke ha.

Skjermstørrelse

Denne kan ikke være mindre enn 13", men kan til nød økes opp til 14", eller i ytterste tilfelle 15".

CD/DVD

Dette har jeg overhodet ikke behov for.

OS

Dette har jeg overhodet ikke behov for.

CPU

Det nyeste som har kommet, gjerne en av i7 prosessorene til intel

HDD

7200 RPM, helst 1 TB

GPU

Dette skjermkortet bør klare å dra noen spill av nyere dato med direct x 11

HK

Hovedkortet legger jeg ikke så mange føringer på igrunn. PCen skal ikke brukes til overklokking for å si det sånn

Batteri

Lang holdbarhet på batteri er jo ikke å forakte

Nå vet jeg imidlertid at jeg kan ikke få i pose og sekk når det kommer til en bærbar PC, slik at det viktigste ville vært GPU, CPU og HK og god batterilevetid. Videre er det jo gjerne ønskelig med mulighetene til å bytte ut HDD og RAM til noe bedre og effektivt.

Noen som har noen forslag til bærbar PC?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alienware har et par på 11" og 15", altså ikke helt det du er ute etter.

http://www.dell.com/no/p/alienware-m11x/pd?refid=alienware-m11x&s=dhs&cs=nodhs1

http://www.dell.com/no/p/alienware-m15x/pd?refid=alienware-m15x&s=dhs&cs=nodhs1

Ellers har du jo f.eks PCer som http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626950 men rene gamer-PCer i 13" er det få av. Sistnevnte har mye futt, men verken GPU eller CPU er siste gen.

Lenke til kommentar

Dell Vostro 3450 er vel den som kommer nærmest dine ønsker. Du har jo ikke nevnt hvor mye du er villig til å betale for en slik bærbar som du ønsker deg, men Dell Vostro er uansett en av de billigste jeg etter et kjapt søk finner med max 14" skjerm, Sandy Bridge Core i7 prosessor og 7200rpm harddisk, og som samtidig har et skjermkort det går an å spille litt med. Ca. 10-13 tusen. Hvis dette er for dyrt, må du nok moderere ønskene dine en god del med hensyn til prosessor, i hvert fall, og sannsynligvis i forhold til harddiskfart også.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Den kraftigste 13" maskinen er Acer timelineX 3820TG, eller 3830TG som kommer.

Selv har jeg 3820TG som jeg er kjempefornøyd med.

Den har et ATI HD5650/6650 skjermkort som er det kraftigste man får på en 13" bærbar. (3830TG kommer med nvidia GT 540M, som er ca like kraftif, muligens litt kraftigere).

Man får den bare med i5 CPU, i5 har integrert grafikkchip som gir switchbar grafikk og dermed bedre batteritid når man ikke trenger kraftig grafikk. (3830TG kommer med de nye sandy bridge CP'ene når den kommer på markedet). Om spilling er de mest krevende du skal gjøre på den trenger du ikke i7, nesten ingen spill utnytter mer enn 2 kjerner, så da er høyere klokkehastighet viktigere enn antall kjerner.

Harddisken må du evt bytte selv, jeg satte inn en seagate momentus XT 500Gb hybrid SSD/7200rpm disk i min.

Ikke helt som du beskriver, men tror det er det nærmeste du kommer på 13"

Lenke til kommentar

Den skal gå fint å kjøre SC2 med, men ikke på de høyeste grafikkinnstillingene.

Ellers er jeg enig i at Acer'en over er det beste alternativet i 13-tommersklassen, hvis trådstarter modererer kravene sine litt. Særlig når den blir oppdatert med Sandy Bridge.

Et enda bedre skjermkort, og etter min mening et enda bedre kjøp, får man hvis man strekker seg til 14 tommer - da kan man nemlig få

Asus N43SN Den bærbare som pr. i dag vel har suverent best grafikkytelse i klassen under 15 tommer - i hvertfall av de som har siste generasjon Intel Core i5 prosessor.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...