Gå til innhold

Nei til burdyr?


Gjest medlem-1432

  

34 stemmer

  1. 1. Bør det bli forbudt med hold av burdyr?

    • Ja
      10
    • Nei
      21
    • Vet ikke
      3


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

Tjohei.

 

Hva er deres holdning om smådyr som må leve hele livet sitt i et lite sprinkelbur?

 

Jeg syns det er skammelig. Smådyr blir sett på som gjenstander, kjøpt av uvitende folk, gjerne fordi barnet dems vil ha en hamster, ingen eller svært få av dyrets behov blir dekket i et lite bur.

Dette kan heller ikke gjøres opp eller unnskyldes ved og ha dyret løst en time eller to hver dag. (mange som ikke er så heldige heller, og blir sittende i ukesvis i buret)

 

Hvis hold av burdyr skal fortsette mener jeg reglene burde være mye strengere, og dyrebutikker burde ikke få lov til å ha salg av dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er så absolutt enig med deg!

 

Kjenner jeg reagerer sterkt når jeg ser en småbarnsfamilie har kjøpt en gnager til ungen sin på 5-6 år som tviholder den lille krabaten så hardt hun/han kan. Har opplevd flere smådyr, for å ikke nevne kattunger som har dødd pga. idiotiske foreldre som lar barna styre med dyret som det var en tøydukke. Eller personer som bare lar kaninene leve i sitt eget møkk samt de sitter der i mørket i lang, lang tid. For å ikke nevne dyrebutikkene som lar de være i så små bur. Er så mangt en reagerer på, men det er i allefall ikke riktig og holde noen som helst dyr i bur!

 

Men jeg synes derimot personer som er egnet til å ta seg av en liten gnager, og lar den være litt i "frihet" til tider, har det bedre hos den personen enn hos en dyrebutikk.

Endret av Delectatio
Lenke til kommentar

Syns det er greit å ha 'burdyr' så lenge dyret har det fint, men mye burde forandres på..

 

Etter min mening burde det kun finnes private oppdrettere av dyr (og ikke dyrebutikker) som avler på 100% friske dyr med godt gemytt, kravene for bur burde være MYE høyere enn nå, dyrebutikker burde bare få lov til å selge ting som faktisk er bra for dyrene, det burde kommer noe greier hvor man måtte bli godkjent for å ha dyret man ønsker seg osv.. F.eks om man skal ha kanin burde man kunne svare på om de er gnagere eller ikke osv.

 

Men dersom ting fortsetter som nå, så håper jeg at det blir ulovlig å ha dyr i bur så får folk som ønsker seg chinchillaer chinchilla-sikre leiligheten sin.

Endret av Nochan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjempeenig i det du skriver! Har som Delectatio opplevd alt for mange smådyr som lider pga foreldre som ikke har peiling, og unger som herjer sunn de stakkars dyrene.

Jeg er ikke for et totalforbud, men det burde være mye strengere for å få kjøpe dyr, og helst ikke mulighet for å kjøpe fra dyrebutikker men heller fra seriøse oppdrettere som kan tilby dyrene mer enn bare et bittelite bur. Det burde vært en slags "test" som Nochan skriver for de forskjellige dyrene om blant annet stell, foring og annet som man må kunne før man får kjøpe et dyr.

 

Har selv vokst opp med kaniner, og vi har aldri hatt noe i nærheten av innekanin. Kaninene våre har alltid hatt store bur utendørs, og i tillegg har vi et stort luftebur som benyttes i flere timer daglig. De fleste av kaninene våre har vi i tillegg trent til å gå i bånd slik at vi gikk turer med dem i haugene rundt huset slik at de får hoppe litt rundt under oppsyn. På hytta har vi dessverre kun et lite bur, men bunnen er netting så kaninen står direkte på gresset, og i tillegg står de ute i bånd på plena hele dagene.

 

Vi hadde aldri kommet til å hatt kaniner om vi ikke hadde hatt mulighet til å ha dem ute og med mye tid til å bevege seg utenfor buret. Kjenner jeg savner å ha kanin nå som jeg har flyttet hjemmefra, men jeg vet med meg selv at jeg ikke kommer til å skaffe en før jeg har forhold som er bedre tilrettelagt for at den skal få leve som en kanin. Altså med mulighet til å grave og spise gresset rett fra bakken slik den er skapt til.

 

Dette ble langt gitt :p

Endret av Cinque
Lenke til kommentar

Kaniner kan sikkert trives med å bo inne, men jeg føler ihvertfall at det blir noe feil i å ha et dyr som er skapt til å være ute og grave i bakken inne i et bur. Har sett mange som har innekaniner som har stor plass å boltre seg på, og trives med det, men jeg for min del føler at det uansett ikke blir riktig.

Jeg er for det meste for at om man skal anskaffe seg et kjæledyr så skal man forsøke å gjøre det slik at de får leve så nært naturlig som mulig. Det kommer selvfølgelig aldri til å bli perfekt, og kjæledyrene vi har i dag er heller ikke avlet for å leve helt uten tilsyn av mennesker, men jeg for min del vil alltid etterstrebe et naturlig kjæledyrhold.(Så sant hold av dyr kan kalles naturlig)

 

Jeg skjønner selvfølgelig de som kun har mulighet til å ha innekanin og vil ha de, og de skal få lov til det, men da synes jeg ihvertfall det burde vært krav til størrelse på arealet kaninen har tilgang på osv. Ser i altfor mange "faktabøker" om kaniner at det anbefales med bur på omtrent 1m x 1m som er 60cm høye. Jeg for min del synes dette blir alt for lite plass for en kanin. Ser det ofte på kaninen vår når det står ute i innhengninga si og herjer for seg selv at den spretter rundt i hytt og pine, og langt mer enn en meter over bakken. De fleste som har kanin vet selvfølgelig at den trenger litt plass å boltre seg på, men dessverre er det mange som føler diverse "manualer" blindt, og dermed har vi og mange kaniner som tilbringer mesteparten av livet sitt i bur som er altfor små. Så om det hadde blitt innført restriksjoner for hvordan man kan holde en kanin innendørs så ville jeg hatt mye mindre imot det =)

Lenke til kommentar

Så om man skal ha ørkenrotter må man legge et tykt lag med sand i huset eller hagen? :p

 

Innekaniner kan ha det like fint som utekaniner, om ikke bedre. Inne er det ikke fare for at de blir tatt av rovdyr, det er enklere å passe på at de har alt de trenger hele tiden, det er lettere å oppdage om de er syke, osv. Men man må da selvsagt ha noe de kan grave i og sånn.

 

Utekaniner kan selvsagt også ha det helt fantastisk, men alt i alt ser jeg flere utekaniner som har det fælt enn innekaniner.

Så crappy som Norge er når det kommer til dyr er det ikke uvanlig at en 7åring får en kanin, den kaninen får det nesten garantert bedre inne, da har den mer folk rundt seg og er ikke fult så ensom. Det er også mer gøy for en 7åring å sitte i sofaen å kose med kaninen enn å stå ute i regn og vind..

 

Ikke misforstå, jeg syns ikke at en 7åring burde få ansvaret for en kanin men sånn som det er nå, så er det veldig vanlig.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

det burde kommer noe greier hvor man måtte bli godkjent for å ha dyret man ønsker seg osv.. F.eks om man skal ha kanin burde man kunne svare på om de er gnagere eller ikke osv.

Så lenge du gir dyret et godt hjem trenger du vel strengt tatt ikke vite om det er en gnager eller ikke. Du vet at kaniner ikke er gnagere?

Endret av Medlem-205774
Lenke til kommentar

det burde kommer noe greier hvor man måtte bli godkjent for å ha dyret man ønsker seg osv.. F.eks om man skal ha kanin burde man kunne svare på om de er gnagere eller ikke osv.

Så lenge du gir dyret et godt hjem trenger du vel strengt tatt ikke vite om det er en gnager eller ikke. Du vet at kaniner ikke er gnagere?

 

For å kunne ta godt vare på et dyr må man nesten vite litt om dyret? Man kan f.eks ikke ta godt vare på en katt om man ikke vet at det er en kjøtteter, og man kan ikke ta godt vare på en kanin om man gir dem mat som er egnet til gnagere. Og ja, jeg vet at kaniner ikke er gnagere ;)

Jeg vet også at det å ha en kanin i bur ikke er noe bedre enn å ha katt i bur, at 80% av alle hunnkaniner får kreft om de ikke kastreres, at kaniner har veldig følsomme mager, at det er anbefalt å gi papayatabletter i røyteperioder for å forhindre forstoppelse, og at kaniner er byttedyr og derfor vil prøve å skjule smerte. Og selvsagt at critical care er noe man MÅ ha i hus når man har kaniner.

Det er slike ting jeg mener man burde vite for å kunne ta godt vare på en kanin, og lignende ting man burde vite samme hvilket dyr man har eller tenker på å skaffe seg. Mange tror at knainer ikke lever mer enn 3-4 år, men det er pga. dårlig kunnskap hos de fleste kanineiere. Kaninblandinger som man får på dyrebutikken og som de ansatte anbefaler kan ta livet av en kanin, og som sagt så får 80% av hunnkaniner kreft(i ung alder) og dør av det om de ikke kastreres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, man trenger nok ikke å vite hvilken familie det hører til, men når man leser om det man trenger å vite får man det nok med seg :!: Når vi først snakker om kaniner så vil jeg anbfale alle som vil vite mer om kaniner, båd som kjæledyr og dens naturlige liv, å lese 'Den store kaninboka' av Marit Emilie Buseth. :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har alltid lekt meg med ideen om et dyreserifikat, på lik linje med billappen, hvor du må avlegge en prøve for den bestemte dyrearten du ønsker å holde. Yter du dårlig dyrehold vil du få advarsel, bot eller miste lappen et antall måneder/år/livstid etter alvorlighetsgraden. For å fått det til å fungere måtte vi hatt et fungerende dyrepoliti i Norge, noe jeg håper kommer.

 

Det ville luket vekk det aller meste av dårlig dyrehold.

 

---

Å forby dyrehold i bur blir å dra alle under en kam.. Skal vi forby kjøring av bil fordi noen ikke kan oppføre seg? Med korrekt dyrehold trivs mange dyr i bur. Her i huset går det 9 ulike dyrearter, noen av dem burdyr. Rotter, for eksempel, trenger et bur de føler seg hjemme i. Mine sprang i stua i en til to timer hver dag, for så å finne veien hjem til buret sitt og legge seg i hengekøya. De følte seg trygge der, de sov der, de spiste der, de dreit der, det var deres hjem, og kjelleren var verden som skulle utforskes. En etasje er stor for et så lite dyr. Jeg regner med du skjønner dette, og det du egentlig sikter til er å forby dårlig dyrehold.

 

Hilsen medlem av dyrebeskyttelsen :)

Lenke til kommentar

Syns det skulle blitt strengere på dyrebutikker. Og veldig strengere krav på ansatte, kansje en egen utdanning/kurs til det. Nå til dags blir det veldig "enkelt" å kjøpe en liten gnager mtp at det er uendelig med pittesmå bur på butikken, samme med akvarium.

 

Selv hadde jeg en kanin i et ikke så altfor stort bur, han kunne ligge på langs og hadde ennå litt plass. Men den sov bare der om natta, kaninen var hunden vår. Var løs i huset hele dagen, ute i hagen løs med mamma og den gikk ut på do (skrapa på døra når den ville inn :p)

 

Har også hatt en rotte i et altfor lite bur. Men der igjen ble buret også bare i bruk til å sove da rotta løp løs rundt i huset hver dag.

 

Det er lett å merke om et dyr ikke har det bra, og vil med sikkerhet si at mine dyr hadde det veldig bra trass i at burene ikke var verdens største.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vil si at det burde settes en minimusstandar på burstørrelser vist folk skal ha seg burdyr,

Slik at dyret faktisk har god plass å bevege seg på. og kan springe litt rundt og ikke føle at den er trødd inn i et lite kammer.

 

Har ikke smådyr selv men har hund som må stå i innestengt om dagene og har jo da selvfølgelig laget til av luftegår til valper innendørs til han slik at han faktisk kan gå litt rundt og legge seg ned uten å kjenne veggen presse mot siden.

 

Men alle dyr uansett størrelse som må stå inne når folk er borte burde ha meget god plass til og røre seg på inni buret sitt og være fri når man kommer hjem.

 

Alle trenger og kjenne frihet=)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...