Lurmen Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 (endret) [Hei. Jeg er en jente på 22år som har fagbrev i frisørfaget. Men jeg har alltid hatt stor interesse for byggfag og tenker nå å begynne en utdanning innen dette. Tømrer yrket er det som jeg har funnet ut passer bestfor meg. Er det noen som har erfaring med dette yrket? Anbefalinger? Med tanke på at jeg har et fagbrev fra før, vil jeg helst begynne rett i lære (4år). Videre vil jeg bygge på utdanningen min med byggingeniørfag. Tenker det er en fordel å kunne både det praktiske og det teoretiske. Hva synes dere om dette? Endret 11. april 2011 av Lurmen Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 (endret) Hei! Ser det er liten interesse for å svare deg. Og det kan jo bero på at dette er feil forum, men også at ditt innlegg virker lite gjennomtenkt. Noen vil kanskje si… dumt! Jeg skal likevel komme med noen kommentarer. Du er 22 år og har tatt fagbrev i frisørfaget, men har alltid hatt stor interesse for tømrerfaget. Underlig! Da er det merkelig at du ikke begynte på byggfag, i Videregående! Du skriver også at du har funnet ut, at dette yrker passer best for deg! Hvordan har du funnet det ut? Er du god med håndverktøy (bl.a. hammer, sag) og med elektrisk/mekanisk verktøy? Er du fysisk sterk, som en middels ung mann? Det er i dag mange hjelpemidler, i yrket. Så på enkelte arbeidsoppgaver, er yrket lettere enn da jeg startet. Men selv mange unge menn, er i så dårlig fysisk form (les: svake), at entreprenørene betaler for at de skal gå på helsestudio, for å bygge opp kroppen. Det fagbrevet du har fra før, vil ikke hjelpe deg å bli tømrer! Du må starte på nytt! Og da jeg tviler på om du klarer å få en byggmester, eller en entreprenør å ansette deg på en lærlingkontrakt (som også innebærer skolegang på VK, på fritiden), må du nok søke på VK byggfag. Der er det krav til bl.a. matematikk, for å komme inn. Og på VK må i gjennom noe mer matematikk og så vil du lære noe material lære, byggteknisk teori, samt praktsk bruk av verktøy. Ønsker du derimot å bli bygningsingeniør, er nok dem raskeste veien den vanlige. Og det er jo ingeniør høyskolen. Da må du kanskje ta videregående på nytt, i rett pensum og så må mattematikk/fysikk karakterene være godt over 4,5 Virker ikke som om dette er så veldig godt gjennomtenkt. Mvh. Tømrer og bygningsingeniør.. Endret 12. april 2011 av geco5 Lenke til kommentar
Quent Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Et annet alternativ enn å ta videregående på nytt for å komme inn på en ingeniørhøyskole er jo å ta et 1-årig forkurs, som tilbys rundt omkring. Lenke til kommentar
Gaardon Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 (endret) Men selv mange unge menn, er i så dårlig fysisk form (les: svake), at entreprenørene betaler for at de skal gå på helsestudio, for å bygge opp kroppen. hmmm har vært sommerhjelp i snekkerfirmaet dær min Far jobba og det er tunge løft men man må ikke vær noe sinnsykt sterk for å greie jobben derimot er det jo en stor fordel å ha litt muskler men nok om det. Jeg Vurderer det samme å gå Byggfag og vg 2 Tømrer. er 23 år har surra litt på Almenn og Elektrofag. Jobber i butikk nå. Endret 12. april 2011 av Cs freak Lenke til kommentar
1503 Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 (endret) Hei! Jeg må si meg grunnleggende uenig i alt geco5 skrev over her. Ta kontakt med opplæringskontoret for byggfag der du bor. Hjemmesidene har gjerne lister over byggmestre som er tilknyttet dem, dette er godkjente lærlingbedrifter. Da kan du også kontakte bedriftene direkte for å høre om de har ledig plass. Du kan få kortere lærlingtid for fag du allerede har, og om du har relevant praksis kan du få fratrekk i lærlingtiden for dette også. Om du f.eks. bor i Oslo er det to aktuelle opplæringskontorer: Opplæringskontoret for bygg og anleggsteknikk og Opplæringskontoret for tømrerfaget. Forøvrig: Relevant artikkel 1 Relevant artikkel 2 hmmm har vært sommerhjelp i snekkerfirmaet dær min Far jobba og det er tunge løft men man må ikke vær noe sinnsykt sterk for å greie jobben derimot er det jo en stor fordel å ha litt muskler men nok om det. Nettopp. Endret 22. april 2011 av 1503 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Men selv mange unge menn, er i så dårlig fysisk form (les: svake), at entreprenørene betaler for at de skal gå på helsestudio, for å bygge opp kroppen. hmmm har vært sommerhjelp i snekkerfirmaet dær min Far jobba og det er tunge løft men man må ikke vær noe sinnsykt sterk for å greie jobben derimot er det jo en stor fordel å ha litt muskler men nok om det. Jeg Vurderer det samme å gå Byggfag og vg 2 Tømrer. er 23 år har surra litt på Almenn og Elektrofag. Jobber i butikk nå. Hei! Jeg har ikke sagt, at en trenger å være "sinnsykt" sterk! Les hva jeg skriver! Og du med mange års erfaring i yrket, er jo den rette til å uttale deg. Men lykke til! Lenke til kommentar
fantaorange50ore Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Tømrer yrket er dårlig betalt, hvis du skal like deg i yrket må du: Ikke ha noe imot at det er sprett kaldt, allikevel jobbe effektiv, hvis du ikke gjør det kjefter medarbeider på deg. .... *GJENNOMSNITTLIGE BETALT* Lenke til kommentar
Gaardon Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Lønn er ikke et issue for min del. dessuten så er det når regner pøser ned det er mest givende å arbeide ute kall meg gjerne rar men sånn er det bare ^^ Lenke til kommentar
pbl Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Fagtidsskriftet Byggmesteren har omtalt spørsmålet ditt, og der er det foreløpig to som har noe å si deg. http://byggmesteren.as/2011/04/12/jente-pa-nett-vil-bli-tømrer/ Vi vil selvfølgelig høre fra deg om du tar steget inn i tømrerfaget. Per Bjørn L ansvarlig redaktør Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå