Nerowulf Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Jeg har et sveisespørmål (skolerelatert). Det er et spørsmål som lyder: Forklar hvorfor hardheten av sveisesonen i aluminium platesveising blir lavere enn grunnmaterialet, og høyere enn grunnmaterialet i stålsveising. Problemet er at jeg finner ikke noe forklaring i PowerPoint-presentasjonen. Eneste jeg finner er dette bildet: Vet ikke om dette er riktig del av forumet. Hvis det er feil, så sorry. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Vet ikke om dette er et vitenskapeølig riktig svar men stål herder det gjør vel ikke aluminium. Kansje det leder deg til riktig svar. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 (endret) sveisesonen blir svært varm,ytterdelen av denne kalles HAZ(Heat affected zone), når stålet blir varmt, typisk 800C< rekrystalliserer det og når det avkjøles raskt dannes det martensittstruktur og stålet blir svært hardt og sprøtt. Aluminium derimot mister sin styrke når det varmes opp og avkjøles raskt, aluminium må behandles på lavere temperatur over en gitt tidsperiode for å få tilbake styrke. vet ikke hvor detaljert jeg skal forklare..... Endret 12. april 2011 av Henrik2k Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 12. april 2011 Forfatter Del Skrevet 12. april 2011 sveisesonen blir svært varm,ytterdelen av denne kalles HAZ(Heat affected zone), når stålet blir varmt, typisk 800C< rekrystalliserer det og når det avkjøles raskt dannes det martensittstruktur og stålet blir svært hardt og sprøtt. Aluminium derimot mister sin styrke når det varmes opp og avkjøles raskt, aluminium må behandles på lavere temperatur over en gitt tidsperiode for å få tilbake styrke. vet ikke hvor detaljert jeg skal forklare..... Nei, tror det hadde vært en god nok forklaring. Men, men... fikk ikke det spørsmål på eksamen anyway. Så nå kan det være det samme *ironi* Takk for all hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå