-iL- Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Tenker feks på https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1093348, der det er "regler" for hva som er lov og poste i denne tråden. Greit nok at man kan sette retnigslinjer, men regler? Det er da bare mods som har lov til? I alle fall at man kan kreve at innlegg skal slettes. Kreve? Det er jo og si til mod, du SKAL gjøre dette. Forøvrig er jeg uenig i det med sletting i den tråden, bør da kunne være lov til og diskutere litt rundt ett kjøp. "jaha du kjøpte den? hvorfor det? vurderer det selv, er det bra?" etc... Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Kan jeg foreslå PM-funksjonen til slikt sidesnakk? Ellers er jeg med på at det er heller kravstort å sette regler for posting i en tråd. Men noen tråder skal ha et slikt fokus at det rett og slett er nødvendig. Jeg stoler dog på at moderatorer er så nøytrale som de kan når det kommer til moderering, og ikke behandler slike tråder på noen spesiell måte. Det eneste er at det gjør det lettere for oss brukere å se hva som kan eller bør rapporteres. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 (endret) Det er hans tråd og han vil ha svar på spørsmålet sitt, eg ser ikkje problemet. Om du vil diskutere eit kjøp kan du opprette din eigen tråd. Endret 11. april 2011 av Zeph 3 Lenke til kommentar
-iL- Skrevet 11. april 2011 Forfatter Del Skrevet 11. april 2011 Det er hans tråd og han vil ha svar på spørsmålet sitt, eg ser ikkje problemet. Om du vil diskutere eit kjøp kan du opprette din eigen tråd. Var ett generelt spørsmål, med dette som eksempel. Er mod selv på andre fora, og slikt er ikke lov der. diskusjon.no er det eneste forumet jeg har sett der slikt er ok. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 (endret) En trådstarter kan lage sine egne regler for tråden, f. eks at alle innlegg må ha bilder eller at postene skal følge et visst format. Ser ikke noe galt i dette. Edit: Det er egentlig veldig nødvendig særlig med store tråder for å holde temaet gjennom og ikke ha så mange urelevante poster. Da vet alle hva tråden handler om og hvordan man skal holde høyest kvalitet Endret 11. april 2011 av coax Lenke til kommentar
hernil Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Er det ikke ganske rimelig at trådstarter setter premisser for sin tråd? Det hender at vi rundt noen emner overkjører TS regler for å skape bedre vilkår for en god debatt, men i tråder som den du nevner, bildetråder eller annet så er ikke selve debatten det viktigste og TS står da rimelig fritt Lenke til kommentar
-iL- Skrevet 12. april 2011 Forfatter Del Skrevet 12. april 2011 så det er helt greit at en TS kan lage regler som skaper ekstra arbeid for mods? Lenke til kommentar
hernil Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Vel, ja - i noen tilfeller Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Det står trådstarter fritt å definere reglene for en tråd. Om det er akseptabelt med regler som sensurerer meninger er en diskusjon vi aldri blir ferdig med. Det man ikke kan gjøre er å lage regler og forlange at moderator skal håndheve dem. Moderators ansvar er til forumet og retningslinjene, og vi gjør selvstendige vurderinger. Noen ganger vil disse vurderingene tilsi at vi legger føringer for hva som skal være tillatt og ikke, slik vi har gjort i Humor. Der har vi liberalisert reglene, til gjengjeld har vi sagt at diskusjon av humoren er tillatt. En bruker vil altså ikke kunne lage en tråd der det heter at "Her poster vi jødevitser, de som ikke liker det kan holde seg vekk." (Nå kan en jødevits fort rammes av retningslinjene og rasismeforbudet, men det er en annen sak.) Så for å svare på spørsmålet: Trådstarter bestemmer reglene for en tråd, så lenge de ikke strider med retningslinjene eller andre regler, eller innfører urimelig sensur. Det er vår vurdering, ikke trådstarters. Om vi ellers skal bruke tid på å håndheve dem er i grunnen opp til moderator. Dersom slike regler er fornuftige så er det av de ting som vi gjerne gjør for å holde en viss orden på forumet. Geir Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Det har vitterlig ingenting med å være moderator å gjøre, det har med å gjøre at bruker selv setter premisser for egen tråd. Noe vedkommende er i sin fulle rett til å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå