Gå til innhold

Ferietur med DSLR - inn og utreise av landet.

Anbefalte innlegg

Hallo...

Skal snart på ferietur med fotoutstyret mitt.

Tek nok ikkje med meg alt, men litt må man jo ha med seg.

Snakka med ein fyr om at det kunne være smart å reise til politet og få "tinglyst" at du faktisk eiger det du reiser på tur med.

Det er jo spessielt viktigt om du skulle bli sjekka i tollen på veg heim, så har du eit dokument som viser at du hadde det med deg ut av landet også. Det kan jo også være greit i tilfelle forsikringssaker.

Er det "tinglysing" det heiter?

Tenkte å lage ei liste med navn på utstyr og serie nummer.

F.eks Canon 7D Serie nr 0123456789

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du har alt av kvitteringer hjemme, så er det ingen grunn til å bale med det. Det er ikke uvanlig at man har med seg fotoutstyr når man er ute å reiser i disse dager.

Jo jo, men om man er uheldig med tolleren så kan det bli problemer om man bare kjører på. Forøvrig er det tollvesenet og ikke politiet som skal registrere utstyret. Tollvesenet har en blankett man kan fylle ut her. Og så må man innom tollvesenet og vise fram utstyret fysisk for å få stemplet dokumentet.

Når det er sagt så har jeg selv aldri brydd meg om å gjøre dette og har heller aldri fått noen spørsmål om utstyret. Vil man være 100% sikker på å slippe problemer og ikke bare 99% så ordner man med sjemaet før man reiser.

Lenke til kommentar

Har aldri møtt på det problemet selv, ifjor reiste jeg med fullstappet Think Tank Retrospective 30 inkl Notebook til Roma (bytte av fly begge veier) og Frankfurt. På vei hjem fra Frankfurt måtte jeg ta med bagen og følge etter til en sikkerhetskontroll hvor de sjekket alt fotoutstyret inkl tilbehør som minnepinne m.m. men dette hadde ingenting med om jeg eide det, kun at det var faktisk kamerautstyr.

Lenke til kommentar

Har aldri møtt på det problemet selv, ifjor reiste jeg med fullstappet Think Tank Retrospective 30 inkl Notebook til Roma (bytte av fly begge veier) og Frankfurt. På vei hjem fra Frankfurt måtte jeg ta med bagen og følge etter til en sikkerhetskontroll hvor de sjekket alt fotoutstyret inkl tilbehør som minnepinne m.m. men dette hadde ingenting med om jeg eide det, kun at det var faktisk kamerautstyr.

Det tar 10 min å fikse dette skjemaet i tollen ved utreise, så jeg har iallfall gjort det til en rutine hvis jeg har med meg noe dyrt utstyr. Dette da jeg sitter med endel brukt-kjøpt utstyr som jeg ikke har kvitteringer på. Da ønsker jeg ikke å være avhengig av tollerens velvilje/dagform ved innreise til Norge igjen.

Lenke til kommentar

Det tar 10 min å fikse dette skjemaet i tollen ved utreise, så jeg har iallfall gjort det til en rutine hvis jeg har med meg noe dyrt utstyr. Dette da jeg sitter med endel brukt-kjøpt utstyr som jeg ikke har kvitteringer på. Da ønsker jeg ikke å være avhengig av tollerens velvilje/dagform ved innreise til Norge igjen.

Det er 10m som jeg kan bruke til andre ting ;) Jeg har reist med fotoutstyr i alle år, uten å bry meg om dette. Og har aldri møtt problemer.

Lenke til kommentar

Det er 10m som jeg kan bruke til andre ting ;) Jeg har reist med fotoutstyr i alle år, uten å bry meg om dette. Og har aldri møtt problemer.

Det er nå engang slik at det meste går bra i tollen så lenge du ikke blir stoppet. :innocent:

For meg koker dette ned til spørsmålet om hva som skjer hvis man blir stoppet uten å ha stemplede utførsels-papirer eller annen dokumentasjon.

Dersom jeg f.eks. skulle til Svalbard på foto-cruise og hadde med meg en D3s m/fett tele-objektiv til 30+30k ville jeg ha sørget for å ha papirene iorden, enten med kvittering hjemme eller stemplet skjema.

Hvis ikke er muligheten tilstede for at tolleren ved min retur til Tromsø tror at jeg har vært i Longyearbyen og hentet nytt fint momsfritt fotoutstyr fra Japanphoto eller tilsv.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig må du ikke finne på og registrere kamerautstyret, de dumme tollerne behøver du ikke og bekymre deg om :p

Fra spøk til revolver, Oslo tollvesen hadde en del fotoutstyr på auksjon for ikke så lenge side, de har nok beslaglagt noe som var ulovlig importert, så de er oppmerksomme og de kan holde tilbake varer som de antar er innført, og det er faktisk opp til deg som eier og bevise at du faktisk har kjøpt varene i Norge og du har kun 24 timer på deg.

Jeg har selv utfylt skjemaet for og forenkle inn/utreise, og det er en engangsforeteelsene hvis du ikke kjøper nytt utstyr titt og ofte.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...